26 stycznia izraelska spółka Elbit Systems poinformowała o podpisaniu trzyletniej umowy o wartości około 172 mln USD (643,87 mln zł) z nieujawnionym państwem z regionu Azji Południowo-Wschodniej na dostawy lekkich czołgów Sabrah na podwoziach: gąsienicowym od bojowego wozu piechoty ASCOD 2 i kołowym od pojazdu opancerzonego Pandur II 8×8. Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami medialnymi chodzi prawdopodobnie o Filipiny (Brazylijska broń dla Filipin, 2021-01-24).
Izraelska spółka Elbit Systems otrzymała zlecenie na dostawę lekkich czołgów Sabrah na podwoziu gąsienicowym GDELS ASCOD 2…
Jako główny wykonawca umowy Elbit Systems dostarczy systemy wieżowe Sabrah, które zostaną zintegrowane z podwoziami ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development) od hiszpańskiej spółki General Dynamics European Land Systems-Santa Bárbara Sistemas (GDELS-SBS) oraz Pandur II 8×8 od czeskiej Czechoslovak Group – oba przedsiębiorstwa zostały podwykonawcami powyższej umowy.
Elbit Systems oferuje około 30-tonowe lekkie czołgi uzbrojone w 105-mm armatę L/52 produkcji firmy Elbit Systems Land i z zapasem amunicji wynoszącym 36 naboi (w tym 12 w magazynie automatu ładowania i 24 w kadłubie w magazynie drugiego rzutu). Efektywny zasięg rażenia uzbrojenia głównego wynosi 3600 m, a szybkostrzelność to 6 strz./min. Drugorzędnym uzbrojeniem jest sprzężony z armatą 7,62-mm karabin maszynowy z zapasem 500 nabojów w wieży i 1500 naboi w kadłubie. Uzbrojeniem opcjonalnym mogą być dwie lub cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk). Pojazdy wyposażono w izraelski system cyfrowy kierowania ogniem (złożony z panoramicznemu przyrząd obserwacyjno-celowniczy z kanałem dziennym z autotrackerem, nocnym i dalmierzem laserowym oraz czujnikami meteorologicznymi), system zarządzania walką TORCH-X, radiostacje programowalne E-LynX i systemy podtrzymywania życia.
oraz kołowym Czechoslovak Group Pandur II 8×8 – prawdopodobnie dla wojsk lądowych Filipin. / Zdjęcia: Elbit Systems
Wozy te zostały oferowane wojskom lądowym Filipin (Hukbong Katihan ng Pilipinas) w wersji gąsienicowej, o czym poinformowano 4 października 2020. Kontroferentami byli wówczas południowokoreańska spółka Hanwha Systems z K21-105, indonezyjska PT Pindad z Harimau i oraz turecka Otokar z Arma 105. 23 października 2020 w mediach filipińskich pojawiła się informacja o wyborze oferty izraelskiej, co nastąpiło dwa dni wcześniej. Co istotne, Filipińczycy planowali w poprzednich latach zakup zarówno lekkich czołgów na klasycznym, gąsienicowym podwoziu, jak i kołowych wozów wsparcia ogniowego (Indonezja zamawia Czarne tygrysy).