W poniedziałek, 19 maja 2025, chiński dziennik South China Morning Post (SCMP) poinformował, że pod koniec czerwca br. nastąpi oblot bezzałogowego statku powietrznego-matki Jiutian SS-UAV, który będzie przenosił setkę mniejszych bezpilotowców.
Pierwsze doniesienia o oblocie pojawiły się w weekend, a dziś potwierdziła je państwowa telewizja CCTV. Jiutian, czyli z mandaryńskiego wysokie niebo zadebiutował podczas 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, które odbyły się 12-17 listopada 2024, gdzie zaprezentowano także inne nowości z rynku bezzałogowców, zwłaszcza transportowych TP1000, napędzanego dwoma silnikami turbośmigłowymi, CH-YH1000 także o ładowności 1000 kg oraz W5000 o masie startowej 10,8 ton, przy udźwigu do 5 ton czy autonomicznego, zmiennowirnikowca Lanying UR6000.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, odrzutowy Jiutian SS-UAV ma mieć zasięg lotu do 7000 km (4350 mil), pułap do 15 000 m (50 000 stóp) oraz możliwość przenoszenia do 100 małych bezzałogowych statków latających (w tym amunicji krążącej, dronów szturmowych, rozpoznawczych, walki radioelektronicznej itp.) module Isomerism Hive Module w ładowni, wypuszczanych po obu bokach kadłuba, a oprócz tego klasycznie pocisków i amunicji różnego typu przenoszonych na węzłach podskrzydłowych – o łącznej masie do 6 ton, np. przeciwokrętowe pociski rakietowe TL-7/TL-17, pociski powietrze-powietrze PL-11AE i PL-12E, bomby szybujące LY-V501, pociski przeciwradiolokacyjne LD-8A, bomby precyzyjne YL PGB.
Modułowa komora misji umożliwia elastyczne konfigurowanie ładunków, takich jak czujniki rozpoznawcze, wyposażenie do prowadzenia walki radioelektronicznej czy specjalistyczne zasobniki. Ma być wyposażony w systemy łączności z szyfrowaniem kwantowym oraz algorytmy sterowania rojem oparte na algorytmach uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji), które będą wspierają autonomiczne operacje w warunkach zakłóceń elektromagnetycznych. Samolot wyposażono w radiolokacyjne i optoelektroniczne systemy obserwacyjne, w tym stację optoelektroniczną z kamerą dzienną i termowizorem oraz potencjalnie radar z aktywną anteną fazowaną (AESA).
Jiutian SS-UAV ma maksymalną masę startową 16 ton oraz rozpiętość skrzydeł 25 metrów – jest to zatem największy bezzałogowiec zaprojektowany w Chinach, zaprojektowany dla Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
China’s first aerial mothership, Jiutian SS-UAV, is scheduled for its maiden flight in June.
It can cruise at 15,000m high carrying over 100 small drones or 1,000 kg of missiles, with a range of 7,000km.
Don’t worry, China’s military is peace-oriented from the start. We grow… pic.twitter.com/koCXA4uq6g
— Li Zexin (@XH_Lee23) May 18, 2025