Przejdź do serwisu tematycznego

Chiny: Testy myśliwca pokładowego J-35 z lotniskowca Liaoning

Chińska państwowa telewizja CCTV opublikowała materiał filmowy, w którym potwierdzono pierwsze testy samolotu wielozadaniowego J-35 z pokładu lotniskowca CNS Liaoning (CV-16).

W piątek, 13 września 2024, chińska państwowa telewizja CCTV opublikowała materiał filmowy, w którym potwierdzono pierwsze testy samolotu wielozadaniowego J-35 z pokładu lotniskowca CNS Liaoning (CV-16). Niemniej oprócz oficjalnej deklaracji ze strony Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, brakuje potwierdzenia w postaci materiałów wideo lub zdjęć.

Grafika poglądowa: Shenyang Aircraft Corporation

Choć faktycznie nazwa samolotu nie pada, nie jest tajemnicą, że oblatany 29 października 2021 samolot J-35, czyli pokładowy wariant samolotu 5. generacji J-31/FC-31 Gyrfalcon został wskazany, przynajmniej nieoficjalnie, przez Centralną Komisję Wojskową Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej na następcę Shenyang J-15 (kopia rosyjskich Su-33). Kontrkandydatem miał być cięższy Chengdu J-20N, wywodzący się z lądowego J-20A. Choć zgodnie z najnowszymi doniesieniami, początkowo oba typy samolotów (J-15 i J-31) mają służyć równolegle, z uwagi na różne możliwości obu platform.

Zhang Naigang, oficer skrzydła lotniczego na lotniskowcu CNS Liaoning (CV-16) mówi w materiale wideo dla CCTV, że piękny nowy myśliwiec wystartował z lotniskowca Liaoning. Co ważne, to właśnie on siedział za sterami samolotu podczas testów (podobnież 23 listopada 2012 oblatał prototyp J-15), o czym wspomniał: Samolot bojowy jest bardzo piękny. Był to pogodny dzień, taki sam jak w dniu pierwszego lotu J-15 [z lotniskowca – przyp. red.].

W dodatkowym materiale, ale tylko cytowanym 19 września br. przez chiński dziennik The Global Times, Zhang Naigang mówi, że J-35 zapewni znaczną poprawę zdolności [Liaoninga – przyp. red.] w zakresie obrony powietrznej oraz atakowania celów lądowych i morskich.

13 i 29 lutego 2024 w Internecie pojawiły się fotografie i materiały wideo, ukazujące przygotowujący się do wyjścia w morze lotniskowiec Liaoning, na pokładzie którego zaobserwowano makietę J-35. Oznaczało to rozpoczęcie pierwszej fazy testów, po ukończeniu której na okręcie, jak wynika z najnowszych informacji, rozmieszczono prawdziwy prototyp.

Warto podkreślić, że choć Liaoning służy głównie do szkoleń (i jak widać testów), to eksperci nie wykluczają, że J-35 trafi na jego wyposażenie, podobnież na nowszy CNS Shandong (CV-17), gdzie zastąpi J-15. W przypadku superlotniskowców Fujian (CV-18) typu 003 oraz kolejnego o napędzie jądrowym typu 004, które będą dysponować katapultami elektromagnetycznymi, wymagane będą modyfikacje podwozia J-35.

Na wyposażenie skrzydeł lotniczych na chińskich okrętach trafi też nowy samolot wczesnego ostrzegania AVIC KJ-600.

Prototyp J-35, czyli trzeci egzemplarz wywodzący się z linii J-31/FC-31 został opracowany przez spółkę Shenyang Aircraft Corporation (SAC), jednak wcześniejsze egzemplarze były dedykowane do startów z lotnisk lądowych.

Pierwszy prototyp J-31 (o oznaczeniu własnym F-31 V1), został oblatany 31 października 2012 (napędzany rosyjskimi silnikami RD-93), natomiast drugi, nieco zmodyfikowany F-31 V2 – 23 grudnia 2015 (napędzany krajowymi WS-21; wcześniejsze oznaczenie: WS-13E). Regularne loty testowane zapowiedziano wówczas na 2019, tak aby wstępna gotowość operacyjna (wariantu lądowego) mogła zostać ogłoszona w 2022 lub 2023.

Celem Shenyang było opracowanie niedrogiego chińskiego samolotu 5. generacji na eksport, gdyż rodzime wojska lotnicze (PLAAF) zdecydowały się na wdrożenie cięższych J-20A. Co ważne, samolot znalazł już pierwszego klienta. 2 stycznia br. szef sztabu pakistańskich wojsk lotniczych marszałek lotnictwa Zaheer Ahmad Babar ogłosił plany zakupu J-31/FC-31. Według wcześniejszych doniesień, Pakistan był zainteresowany zakupem około 30-40 samolotów tego typu.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X