W piątek, 14 listopada 2025, chińską stocznię Hudong-Zhonghua państwowego koncernu CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju opuścił uniwersalny śmigłowcowiec desantowy CNS Sichuan (51) typu 076 (w kodzie NATO Yulan), który rozpoczął swoje pierwsze próby morskie. Jest to obecnie największy na świecie okręt klasy LHD (Landing Helicopter Deck) kiedykolwiek zbudowany.
Zdjęcie: Marynarka Wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej
Przypomnijmy, że pierwsze informacje o budowie nowego typu okrętu pojawiły się w listopadzie 2023, chrzest nastąpił 27 grudnia 2024, a następnie zwodowany w basenie portowym. Później zrealizowano testy na uwięzi napędu, próby oprogramowania i układów elektronicznych. Teraz okręt rozpoczął pierwszy etap prób na Morzu Wschodniochińskim, podczas którego zweryfikowane zostanie działanie wszystkich systemów okrętowych, w tym układu napędowego (zgodnie z dostępnymi informacjami po trzech dniach powrócił do stoczni – przyp. red.).
Choć brakuje szczegółów, ile takich okrętów ma zostać zbudowanych dla Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, to podczas chrztu informowano o nim jako o pierwszym okręcie swojego typu. Warto zauważyć, że próby przyszłego CNS Sichuan (51) rozpoczęły się równo tydzień po wprowadzeniu do służby najnowszego lotniskowca CNS Fujian (CV-18) typu 003.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, kadłub okrętu ma 252,3 m długości i 45 m szerokości, podczas gdy płaski pokład lotniczy ma 260 m długości i 52 m szerokości. Wyporność standardowa ma wynosić ponad 40 000 t, a pełna jest szacowana na ok. 50 000 t. Dla porównania wprowadzane do służby cztery śmigłowcowce typu 075 (w kodzie NATO Yushen) mają po 237 m długości, 43 m szerokości i 36-40 tys. t wyporności pełnej. Z kolei najnowsze amerykańskie okręty desantowe typu America mają 257 m długości, 32 m szerokości i 45 693 t wyporności pełnej (dwa w służbie, dwa w budowie, jeden zamówiony i sześć planowanych z łącznie 11).
Napęd najnowszego okrętu mają stanowić dwie turbiny gazowe o mocy 21 MW każda oraz sześć generatorów wysokoprężnych o mocy 6 MW każdy, co generuje łącznie moc 78 MW (105 000 KM) przenoszoną na silniki elektryczne tworząc tzw. zintegrowany napęd elektryczny IEP (Integrated Electric Propulsion). Taki układ wynika również z faktu, że okręt dysponuje pojedynczą katapultą elektromagnetyczną (wspomniany Fujian otrzymał trzy – przyp. red.).
Pod pokładem znajduje się hangar lotniczy, z którego statki powietrzne będą wynoszone na pokład za pomocą dwóch wind, a na rufie znajduje się mniejsza winda rufowa na transport amunicji. Okręt będzie prawdopodobnie nosicielem bezzałogowych statków latających, takich jak nowo rozwijane bojowe Guizhou WZ-7 Soaring Dragon, Hongdu Gongji-11 (GJ-11) czy Feilong 2 (Flying Dragon-2) oraz rzecz jasna śmigłowców różnego typu i klasy wielkości. W hangarze znajdzie się także miejsce dla dwóch poduszkowców desantowych typu 726 Yuyi.
Cechą charakterystyczną są także dwie wyspy tworzące nadbudówkę (podobne rozwiązanie jak w przypadku np. brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth czy propozycji spółki HD Hyundai Heavy Industries na południowokoreański lotniskowiec CVX).
https://t.co/HaEbxiJ08R https://t.co/xXHkXGuEz6
— China Military Bugle (@ChinaMilBugle) November 16, 2025
#China's largest and most advanced amphibious assault ship CNS Sichuan returned to its shipyard in #Shanghai on Sunday afternoon after completing a three-day maiden voyage, the PLA Navy said. https://t.co/urCjjZI7rz pic.twitter.com/7lmkBEgU2R
— China Daily (@ChinaDaily) November 16, 2025
The first Type 076 – aka the „Sichuan“ – has returned home after its first three days at sea.
Official high-resolution photos of the sea trial have been released. pic.twitter.com/pKSwsFNGGU
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) November 16, 2025
At around 5 pm on Sunday, Chinese People's Liberation Army (PLA) Navy warship the Sichuan successfully returned to the shipyard pier after completing its three-day maiden navigation test mission, the Xinhua News Agency reported. pic.twitter.com/YfcwOVASlH
— Global Times (@globaltimesnews) November 16, 2025
