W poniedziałek, 12 sierpnia 2024, chiński dziennik China Daily poinformował, że lokalna spółka Sichuan Tengden Technology (Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co., Ltd.) oblatała prototyp nowego ciężkiego, dwusilnikowego bezzałogowego statku latającego przeznaczonego do zadań transportowych (Dwusilnikowy odrzutowy bsl z Chin).
Samolot wykonał około 20-minutowy lot próbny z cywilnego lotniska Zigong w prowincji Syczuan. Według producenta wszystkie systemy pokładowe działały prawidłowo (Chiny: Odrzutowy WJ-700 oblatany).
Zgodnie z ujawnionymi danymi taktyczno-technicznymi samolot ma 16,1 m rozpiętości skrzydeł i 4,6 m wysokości. Dysponuje ładownią transportową o objętości 12 metrów sześciennych oraz ładownością do 2 ton (Trzysilnikowy bsl z Chin).
Producent deklaruje, że konstrukcja zapewnia szybki załadunek i rozładunek, wysoki poziom niezawodności i bezpieczeństwa oraz wysoki stopień automatyzacji. Ma zapewnić rozwój segmentu transportu lotniczego w zakresie logistyki.
Nie do końca wiadomo, w jaki sposób odbywa się załadunek i rozładunek, jednak zdjęcia z pierwszego lotu sugerują, że samolot dysponuje co najmniej jednymi stosunkowo dużymi lukiem z boku po lewej stronie tylnej części kadłuba, a także kolejnym, mniejszym z przodu.
Samolot ma klasyczny układ konstrukcyjny w układzie górnopłatu z dwoma silnikami turbośmigłowymi i trójkołowym podwoziem oraz zaprojektowany do startu i lądowania z tradycyjnych dróg startowych.
Nie ujawniono w jaki sposób odbywa się sterowanie samolotem i stopnia jego autonomiczności, ale z przodu kadłuba można zauważyć dużą białą kopułę mieszczącą antenę, przypuszczalnie do łączności satelitarnej (SATCOM), a dzięki temu może dysponować dużym zasięgiem lotu.
Wydaje się, że samolot bezzałogowy do tak stosunkowo prostych misji jak transport ładunków musiałby przynajmniej być w stanie nawigować z punktu A do punktu B, co mogłoby odbywać się autonomicznie lub półautonomicznie, korzystając z wstępnie zaprogramowanej trasy. Bardziej zaawansowane autonomiczne systemy lotu byłyby wymagane, aby umożliwić mu automatyczny start i lądowanie i/lub dokonywanie zmian trasy bez udziału operatora.
Co ciekawe, choć formalnie Sichuan Tengden Technology to podmiot prywatny, nie są tajemnicą jego powiązania z Siłami Powietrznych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF), dlatego nie można wykluczyć militaryzacji konstrukcji.
Co ważne, nie jest to pierwsza konstrukcja z Państwa Środka tego typu. Państwowy konglomerat lotniczy Aviation Industry Corporation of China (AVIC) zaprezentował ostatnio bezzałogowiec transportowy HH-100 o deklarowanej ładowności około 700 kg, którego oblot nastąpił 12 czerwca br. – przebył wówczas dystans prawie 35 km. O oblocie poinformował portal branżowy Janes (Transportowy bezzałogowiec na lotniskowcu Ford).
Wcześniej, omawiana spółka Sichuan Tengden Technology zaprezentowała po raz pierwszy w 2022 także model transportowy o nazwie TB-001D Scorpion D, napędzany co ciekawe czterema silnikami, umieszczonymi na skrzydłach o większej rozpiętości niż nowy samolot i ładowności 1360 kg. Producent prezentował też koncepcję bezzałogowca z podwójnym kadłubem i napędem odrzutowym.
https://twitter.com/jesusfroman/status/1623593867248381955
W Chinach już operacyjnie używany jest inny bezzałogowiec transportowy, dwupłatowy Feihong-98 (FH-98), wywodzący się z Yun-5B, czyli kopii An-2. Jest to największy tego typu bezzałogowiec na świecie. 8 sierpnia br. jeden z nich miał rozbić się na wyspie Hajnan.
https://twitter.com/clashreport/status/1821508362153914694




