W środę, 1 maja 2024, przyszły chiński lotniskowiec CNS Fujian (CV-18), typu 003, rozpoczął długo oczekiwane próby morskie. Jest to pierwszy okręt tej klasy samodzielnie opracowany w Chińskiej Republice Ludowej i trzecia jednostka lotnicza, która wkrótce wejdzie do służby (Chiński lotniskowiec Fujian w pełnej krasie).
Okręt zwodowano 17 czerwca 2022 i od tamtej pory przechodził próby portowe w zakresie cumowania, a także ostatnie doposażanie oraz wstępne testy katapult elektromagnetycznych. 21 kwietnia br. uruchomiono napęd okrętu. Informacje o przygotowaniach do wyjścia w morze pojawiły się w Internecie już wczoraj i okręt opuścił basen portowy stoczni Jiangnan państwowej spółki CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju z pomocą czterech holowników i stanął na kotwicowisku u ujścia rzeki Jangcy. Następnie, dziś rano, ok. godz. 8.00 czasu lokalnego samodzielnie wyszedł na Morze Wschodniochińskie. Co ciekawe, do 9 maja zamknięto dla żeglugi obszar w odległości ok. 72 Mm (133 km) od Szanghaju co sugeruje, że tam będą realizowane próby (Chiny zwodowały lotniskowiec CNS Fujian (CV-18)).
CV FUJIAN has been moved out the fitting out basin and berthed at the river side pier, reportedly, 1st sea trials would start tomorrow. pic.twitter.com/YJ8x4bvTfK
— dafeng cao (@dafengcao) April 30, 2024
#China's (#Type003) #Fujian aircraft carrier move today pic.twitter.com/3w2TqSEhwp
— Army Military Force (@Military9News) April 29, 2024
Jak poinformowała służba prasowa marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW) w krótkim oświadczeniu do mediów, pierwsze próby morskie mają na celu przede wszystkim przetestowanie niezawodności i stabilności układów napędowego i elektrycznych nowego lotniskowca. Wejście do służby nastąpi najwcześniej w 2025, a jeśli wynikną jakieś problemy (co jest prawdopodobne), to raczej w 2026.
CV FUJIAN left the pier to conduct the 1st sea trials this morning. pic.twitter.com/WOCosiXHUM
— dafeng cao (@dafengcao) May 1, 2024
Shanghai MSA issued 2 navigation warnings today, basically confirming that Fujian will conduct its first sea trial from 05/01 to 05/09 in the ECS, 72 nm east of Jiangnan Shipyard. Also interesting is that this timeframe also largely overlaps with Xi's first trip to EU since 2019. pic.twitter.com/WaKxESDSJI
— Q (@foolsball) April 30, 2024
Przypomnijmy, że prace nad lotniskowcem rozpoczęto prawdopodobnie w lutym 2015. W lutym 2016 odbyło się pierwsze cięcie blach, a w marcu 2017 położono stępkę. Potem prace zastopowały, gdy testowano dwa rozwiązania: katapultę parową i katapultę elektromagnetyczną krajowej konstrukcji – ostatecznie zdecydowano się na tę drugą. Proces montażu głównych bloków konstrukcyjnych rozpoczęto w maju 2020, a już w lipcu kadłub wprowadzono do suchego doku nr 3. Do września w doku znalazły się wszystkie bloki dna kadłuba, oprócz gruszki dziobowej.
A really nice image of the PLANS-18 „Fujian“.
(Image via @这丫头有点风 from Weibo) pic.twitter.com/aJpcxnrLia
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) May 1, 2024
Zgodnie z ujawnionymi informacjami, CNS Fujian (CV-18) typu 003 ma długość całkowitą 320 m (pokład) i długość na linii wody 300 m, szerokość pokładu wynosi 78 m, a szerokość na linii wody 39,5 m. Okręt ma wypierać standardowo 71 875 t, natomiast wyporność pełna ma wynieść 80 000-85 000 t. Napęd stanowią kotły parowe zintegrowane z silnikami elektrycznymi.
Według szacunków zachodnich i japońskich analityków, okręt zabierze na pokład grupę lotniczą liczącą 40 samolotów i śmigłowców. Jest określany jako pierwszy nieamerykański superlotniskowiec, choć jest nieznacznie od nich mniejszy. Podkreśla się również, że to największy i najbardziej zaawansowany chiński okręt wojenny.
Według dostępnych informacji, skrzydło lotnicze może liczyć ponad 50 statków powietrznych, w tym 24 samoloty wielozadaniowe Shenyang J-15, 4 samoloty walki radioelektronicznej J-15D, 12 samolotów nowej generacji J-35, 8 śmigłowców transportowych Changhe Z-18, 4 śmigłowce wielozadaniowe Harbin Z-9 i 4 samoloty wczesnego ostrzegania Xi’an KJ-600. Ciekawą kwestią jest też nowy pokładowy samolot szkolenia zaawansowanego JL-10J, którego makieta (wraz z częścią innych wyżej wymienionych) pojawiła się w tym roku na pokładzie Fujiana, Wydaje się, że opracowano go po fiasku pokładowego JL-9.
Thanks to @QwaSkkn2447 I missed, that there is not only the KJ-600, J-15 & J-35 but altogether 5 mock-ups including a second J-15 and the JL-10J. pic.twitter.com/cLIQim5iKO
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) April 16, 2024
Pierwszy chiński lotniskowiec CNS Liaoning (CV-16) typu 001 (304,5 m długości, 54 500 t wyporności standardowej i 67 500 t wyporności pełnej), przed wejściem do służby przeszedł 10 prób morskich, a drugi, CNS Shandong (CV-17) typu 002 (315 m długości, 58 600 t wyporności standardowej i ok. 70 000 t) – 9 prób.
Tymczasem trwają przygotowania do położenia stępki pod czwarty lotniskowiec, typu 004, który również będzie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną, ale ma być jeszcze większy od Fujian i dysponować okrętowym napędem jądrowym. Specjaliści szacują, że może wypierać nawet 110 000 t, a więc więcej niż amerykańskie superlotniskowce typu Nimitz i Ford. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy (Czwarty chiński lotniskowiec, Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.