21 lutego PKP Intercity wyłoniła spółkę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) jako dostawcę 8 wagonów specjalnych do przewozu osób na potrzeby Wojska Polskiego. Przetarg w tej sprawie został ogłoszony, po raz trzeci, 4 października 2018. Oferta z Poznania była jedyną, jaka wpłynęła do zamawiającego.
Spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania dostarczy Wojsku Polskiemu 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych kl. II do przewozu żołnierzy i 2 wagony przedziałowe specjalne kl. II do przewozu konwoju. / Zdjęcie: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych
Wartość oferty FPS to 104,7 mln zł brutto, natomiast zamawiający zarezerwował na ten cel 82,5 mln zł brutto. Decyzja o kontynuowaniu postępowania oznacza, że różnica 22,2 mln zł zostanie pokryta ze środków Skarbu Państwa. Kryteriami wyboru była cena (90%) oraz okres gwarancji i rękojmi (10%). Termin składania ofert minął 13 listopada 2018. Gwarancja na wagony musi wynosić co najmniej 48 miesięcy.
Zgodnie z wymogami zaplanowano zakup 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych klasy II do przewozu żołnierzy i 2 przedziałowych specjalnych klasy II do przewozu konwoju o standardowej długości 26,4 m. Wagony pozwolą na transport około 500 żołnierzy wraz z wyposażeniem osobistym. W wagonach bezprzedziałowych mają się znaleźć przedział dowódcy, pomieszczenie narad i szafka na broń osobistą. Wyposażenie dodatkowe to sprzęt audiowizualny i niezależne zasilanie.
Schemat malowania przyszłych wagonów dla Wojska Polskiego / Rysunek: PKP IC
Wśród wymagań dodatkowych przewidziano charakterystyczne malowanie: poszycia na kolor ciemny zielony , zielony drzwi i jasno zielony pas identyfikujący. Dach i osłony dolne mają być pokryte szarą farbą natomiast podwozie grafitową. Na burcie zostanie umieszczony biały napis WOJSKO POLSKIE. Wagony muszą mieć zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu TSI (Technical Specifications for Interoperability), a także możliwość użytkowania w sieciach kolejowych w Polsce Czechach, Słowacji, na Węgrzech oraz Rumunii.
Pierwsze wagony mają zostać dostarczone do 1 grudnia 2020, a pozostałe w 2021. Po dostarczeniu ostatniego wagonu, dostawca został zobowiązany do uzyskania wszystkich dopuszczeń w ciągu 48 miesięcy.
Analiza
Ministerstwo Obrony Narodowej nie posiada własnych wagonów, ani towarowych, ani pasażerskich. Resort wypożycza je od narodowych spółek kolejowych. Zaistniała zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Wojska Polskiego (Mobilne rampy kolejowe dla WP, 2019-02-06).
Schemat wagonu do przewozu konwoju / Rysunek: PKP IC
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych jest dostawcą PKP Intercity. 15 lutego 2019 podpisano umowę na modernizację 10 cywilnych wagonów restauracyjnych typu 145Ab, która jest częścią programu inwestycyjnego o wartości 7 mld zł. W lutym 2018 spółki podpisały umowę na dostawę 55 wagonów. Natomiast w październiku 2017 podpisano umowę na modernizację 60 wagonów, a rok później zamówienie zostało rozszerzone na kolejne 30.