21 marca Airbus Defence and Space podpisał umowę z Służbą Graniczną Republiki Kazachstanu (Qazaqstan Respwblïkasınıñ Şekara qızmeti) na dostawę średniego samolotu transportowego C295. Kontrakt obejmuje pakiet szkoleniowy, części zamienne i wyposażenie dla personelu naziemnego.
Kazachstan zamówił osiem C295M dla wojsk lotniczych w 2012. C295 w wersji transportowej będzie pierwszym samolotem tego typu dla Służby Granicznej / Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Służba Graniczna Republiki Kazachstanu używa samolotów transportowych An-26, An-2TP i L 410 UVP E-20 (dwa odebrane w styczniu 2019) oraz śmigłowców Mi-171. C295 ma być wykorzystywany do kontroli granic państwowych i w operacjach związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym.
Kazachscy pogranicznicy będą 31. użytkownikiem C295, a zamówiony samolot jest trzynastym egzemplarzem we Wspólnocie Niepodległych Państw. Warto dodać, że w 2012 wojska lotnicze (Äwe qorğanısı küşteri) Kazachstanu kupiły osiem wojskowych C295M, które zastępują An-26. Dostawy zakończono w 2018.
Służba Graniczna Kazachstanu nie jest pierwszą formacją bezpieczeństwa publicznego na świecie, która zamówiła C295. Wcześniej zrobiły to m.in. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Arabii Saudyjskiej i królewska policja Tajlandii.
Analiza
Kazachstan jest drugim państwem, które w tym roku zamówiło C295. 21 stycznia Airbus podpisał umowę na dostarczenie C295M z Ministerstwem Obrony Wybrzeża Kości Słoniowej. Zakończono już montaż samolotu i przechodzi on próby w locie (C295M dla Wybrzeża Kości Słoniowej, 2019-01-25).
W 2019 mają rozpocząć się dostawy pięciu C295W (wariant z ulepszonymi silnikami i wingletami) dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz 16 C295 SAR (wariant poszukiwawczo-ratowniczy) dla Kanady. Oczekiwane też jest podpisanie umowy na 56 C295W dla Indii, z których 16 zostanie zbudowanych w Hiszpanii, a pozostałe 40 na licencji w partnerstwie przemysłowym ze spółką Tata Advanced Systems.