23 maja w stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries (HII), w Newport News w stanie Wirginia, odbyło się cięcie blach inicjujące budowę strategicznego okrętu podwodnego o napędzie jądrowym USS Columbia (SSBN-826). Będzie to pierwsza z dwunastu planowanych jednostek, które począwszy od lat 2030. będą zastępować w linii czternaście okrętów typu Ohio. Będą to także największe kiedykolwiek zbudowane okręty podwodne w Stanach Zjednoczonych.

Zgodnie z projektem, typ Columbia będzie miał 171 m długości, 13 m szerokości i 21 144 t wyporności. Będzie uzbrojony jedynie w 16 pocisków balistycznych, w przeciwieństwie do 24 przenoszonych przez okręty klasy Ohio. Załoga ma liczyć 155 oficerów i marynarzy. Co ciekawe, jednostki typu Columbia będą pierwszymi w USA, których plany zostały opracowane całkowicie za pomocą komputerów / Grafika: NAVSEA

Zgodnie z projektem, typ Columbia będzie miał 171 m długości, 13 m szerokości i 21 144 t wyporności. Będzie uzbrojony jedynie w 16 pocisków balistycznych, w przeciwieństwie do 24 przenoszonych przez okręty klasy Ohio. Załoga ma liczyć 155 oficerów i marynarzy. Co ciekawe, jednostki typu Columbia będą pierwszymi w USA, których plany zostały opracowane całkowicie za pomocą komputerów / Grafika: NAVSEA

 

W roku fiskalnym 2019 na prace związane z programem Ohio Replacement Submarine zaplanowano przeznaczenie kwoty 3,7 mld USD (14,32 mld zł). Za ostateczny projekt okrętów odpowiada General Dynamics’ Electric Boat Division (GDEB) z Groton w stanie Connecticut, który 21 września 2017 otrzymał na ten cel 5 071 534 074 USD (19,62 mld zł). Budowa okrętów została bowiem podzielona pomiędzy dwa największe koncerny stoczniowe w USA.

W ceremonii cięcia blach wzięli udział prezes Newport News Shipbuilding Jennifer Boykin, dyrektor wykonawczy programu Columbia w NAVSEA adm. Scott Pappano, kierownik programu Columbia w NAVSEA kmdr Jon Rucker, wiceprezes programu Columbia w GDEB Will Lennon oraz stoczniowcy /Film: Huntington Ingalls Industries

Kontrakt objął badania i prace rozwojowe przy poszczególnych komponentach (w tym przedziałach wyrzutni i reaktora jadrowego). Oprócz tego, 14% środków ma zostać przeznaczone na produkcję wyrzutni pocisków balistycznych dla czterech brytyjskich okrętów podwodnych typu Dreadnought (Okręty podwodne dla Royal Navy, 2018-05-17). Zarówno amerykańskie, jak i brytyjskie okręty podwodne zostaną wyposażone w zmodernizowane pociski balistyczne UGM-133 Trident II D5LE. Jednak po 2042 przewiduje się wprowadzenie ich następców (Redukcja mocy Trident II D5, 2019-01-29).

Opis
Program Ohio Replacement Submarine (wcześniej znany jako SSBN-X Future Follow-on Submarine) rozpoczęto w 2012, gdy GDEB otrzymała 1,85 mld USD (7,16 mld zł) na prace badawczo-rozwojowe. W październiku 2015 ujawniono harmonogram budowy i dostaw, a nazwa wiodącej jednostki została ogłoszona 28 lipca 2016. Według ówczesnych ocen koszt budowy pierwszego prototypowego okrętu wyniesie 7,8 mld USD (30,18 mld zł) plus dodatkowe 4,7 mld USD (18,19 mld zł) na dopracowanie projektu i inwestycje w infrastrukturę. Dzięki temu koszt kolejnych jedenastu okrętów ma utrzymać się na poziomie po 5 mld USD (19,35 mld zł).

Pierwotnie zakładano, że budowa pierwszego okrętu rozpocznie się w 2019, później przesunięto termin na jesień 2020, tak aby wodowanie nastąpiło w 2026, a wejście do służby w 2031 (pierwotnie w 2029). Wydaje się zatem, że dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) powróciło do wcześniejszego harmonogramu, z tą różnicą, że dostawa USS Columbia ma nastąpić w 2027. Samo cięcie blach rozpoczęto na 3 tygodnie przed planem. Nowe okręty mają pozostać w służbie do 2085.