Defence & Space

Kongsberg będzie rozwijać rakiety i łodzie bezzałogowe w Ukrainie

Norweska spółka Kongsberg Defence & Space podpisała porozumienie z dwoma ukraińskimi spółkami obronnymi na opracowanie tanich pocisków przeciwlotniczych i łodzi bezzałogowych.

2025-06-24 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Tiberius Aerospace nawiązała współpracę z grupą obronną w brytyjskim parlamencie

Mająca swoje siedziby w Wielkiej Brytanii i USA, nowa w branży spółka Tiberius Aerospace ogłosiła nawiązanie współpracy z grupą APPG ds. Technologii Obronnych w brytyjskim parlamencie.

2025-06-24 | Redakcja | 4 minuty

Ewakuacja Polaków z Izraela: Kolejna wielka improwizacja

Kolejna kryzysowa sytuacja na Bliskim Wschodzie pokazała, że mijają lata, zmieniają się premierzy i ministrowie obrony, a Polska jak nie była przygotowana do ewakuacji swoich obywateli…

2025-06-20 | Sławek Zagórski | 5 minut

SIPRI: Rośnie ryzyko wojną nuklearną w miarę zbrojeń

Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem SIPRI opublikował raport pt. SIPRI Yearbook 2025, w którym m.in. omówiono temat zbrojeń nuklearnych wśród największych mocarstw.

2025-06-16 | Rafał Muczyński | 13 minut

Sprzęt łączności specjalnej do naprawy

2. Regionalna Baza Logistyczna opublikowała informację o uruchomieniu postępowania przetargowego na naprawy, konserwację, przeglądy oraz pozostałe usługi utrzymujące w sprawności technicznej sprzęt łączności specjalnej…

2025-06-18 | Rafał Muczyński | 10 minut

Certyfikat ochrony kryptograficznej SKW dla radiostacji Comp@n z Grupy WB

Grupa WB poinformowała, że opracowane przez spółkę Radmor, radiostacja systemu Comp@n wraz Systemem Zarządzania i Generacji Dokumentów Kryptograficznych otrzymała certyfikat ochrony kryptograficznej Służby…

2025-06-14 | Redakcja | 4 minuty

Wielka Brytania uhonorowała gen. bryg. Stanisława Sosabowskiego

W Warszawie odbyła się uroczystość uhonorowania gen. bryg. Stanisława Sosabowskiego oraz 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej przez Rząd Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

2025-06-18 | Redakcja | 4 minuty

ZM Tarnów na obchodach w Dąbrowie Tarnowskiej

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wziął udział w Dąbrowie Tarnowskiej w obchodach 140. rocznicy urodzin generała Mariana Kukiela. Na wydarzeniu nie zabrakło też…

2025-06-02 | Redakcja | 4 minuty

ICEYE dostarczy dane satelitarne Sojuszniczemu Dowództwu Operacji NATO

Polsko-fińska spółka ICEYE będzie przekazywać dane z satelitarnych radarów z syntetyczną aperturą (SAR) Sojuszniczemu Dowództwu Operacji (ACO) NATO w ramach inicjatywy Alliance Persistent…

2025-06-24 | Redakcja | 4 minuty

ICEYE wysyła na orbitę 6 nowych satelitów w ramach misji Transporter-14

Polsko-fińska spółka ICEYE pomyślnie umieściła na orbicie sześć nowych satelitów SAR w ramach misji Transporter-14 koordynowanej przez Exolaunch oraz SpaceX, która wystartowała z Bazy Kosmicznej Vandenberg…

2025-06-24 | Redakcja | 4 minuty

Tiberius Aerospace nawiązała współpracę z grupą obronną w brytyjskim parlamencie

Mająca swoje siedziby w Wielkiej Brytanii i USA, nowa w branży spółka Tiberius Aerospace ogłosiła nawiązanie współpracy z grupą APPG ds. Technologii Obronnych w brytyjskim parlamencie.

2025-06-24 | Redakcja | 4 minuty

MON: To będzie jeden z najważniejszych szczytów w historii NATO

W 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie odbyła się konferencja prasowa wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza przed wylotem do Hagi, gdzie rozpoczyna się…

2025-06-24 | Redakcja | 6 minut

Kongsberg będzie rozwijać rakiety i łodzie bezzałogowe w Ukrainie

Norweska spółka Kongsberg Defence & Space podpisała porozumienie z dwoma ukraińskimi spółkami obronnymi na opracowanie tanich pocisków przeciwlotniczych i łodzi bezzałogowych.

2025-06-24 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Tiberius Aerospace nawiązała współpracę z grupą obronną w brytyjskim parlamencie

Mająca swoje siedziby w Wielkiej Brytanii i USA, nowa w branży spółka Tiberius Aerospace ogłosiła nawiązanie współpracy z grupą APPG ds. Technologii Obronnych w brytyjskim parlamencie.

2025-06-24 | Redakcja | 4 minuty

Polska Grupa Zbrojeniowa na targach „GRANICE”

Polska Grupa Zbrojeniowa bierze udział w VIII edycji Terenowych Targów Ochrony Granic – Tarcza Wschód „GRANICE”, które odbywają się w dniach 24–25…

2025-06-24 | Redakcja | 3 minuty

SBU udaremniła dwa zamachy na Wołodymyra Zełenskiego

Służba Bezpieczeństwa Ukrainy udaremniła dwa zamachy na życie prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, w tym jeden na lotnisku w Rzeszowie, we współpracy z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, przez emerytowanego polskiego…

2025-06-23 | Rafał Muczyński | 5 minut

Kongsberg będzie rozwijać rakiety i łodzie bezzałogowe w Ukrainie

Norweska spółka Kongsberg Defence & Space podpisała porozumienie z dwoma ukraińskimi spółkami obronnymi na opracowanie tanich pocisków przeciwlotniczych i łodzi bezzałogowych.

2025-06-24 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Tiberius Aerospace nawiązała współpracę z grupą obronną w brytyjskim parlamencie

Mająca swoje siedziby w Wielkiej Brytanii i USA, nowa w branży spółka Tiberius Aerospace ogłosiła nawiązanie współpracy z grupą APPG ds. Technologii Obronnych w brytyjskim parlamencie.

2025-06-24 | Redakcja | 4 minuty

Kongsberg będzie rozwijać rakiety i łodzie bezzałogowe w Ukrainie

Norweska spółka Kongsberg Defence & Space podpisała porozumienie z dwoma ukraińskimi spółkami obronnymi na opracowanie tanich pocisków przeciwlotniczych i łodzi bezzałogowych.

2025-06-24 | Rafał Muczyński | 4 minuty

MON: To będzie jeden z najważniejszych szczytów w historii NATO

W 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie odbyła się konferencja prasowa wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza przed wylotem do Hagi, gdzie rozpoczyna się…

2025-06-24 | Redakcja | 6 minut

Polska Grupa Zbrojeniowa na targach „GRANICE”

Polska Grupa Zbrojeniowa bierze udział w VIII edycji Terenowych Targów Ochrony Granic – Tarcza Wschód „GRANICE”, które odbywają się w dniach 24–25…

2025-06-24 | Redakcja | 3 minuty

IFRE 2025: Frank-Cars – samochody pożarnicze Ford

Podczas V Międzynarodowych Targów Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych KIELCE IFRE-EXPO, Frank-Cars – certyfikowany dealer marki Ford – zaprezentował…

2025-06-23 | Michał Ihnatów | 4 minuty
Shooting

Savage Revel DLX – gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością

„Is that you, John Wayne? Is this me?” Bierzesz do rąk lewara – a zasadniczo karabinek dźwigniowy (obrzydliwa nazwa, czasem jej użyję…

2025-06-24 | Anna Mielczarek | 11 minut

Poznajmy karabinki LMT – cz. 2 EBCG

Lewis Machnie & Tool to producent, który swoją bronią zaopatruje zarówno jednostki specjalne, jak i całe siły zbrojne. Konstrukcje na pierwszy rzut oka wyglądające…

2025-06-24 | Łukasz Kołodziejski | 13 minut

Poznajmy karabinki LMT – cz. 2 EBCG

Lewis Machnie & Tool to producent, który swoją bronią zaopatruje zarówno jednostki specjalne, jak i całe siły zbrojne. Konstrukcje na pierwszy rzut oka wyglądające…

2025-06-24 | Łukasz Kołodziejski | 13 minut

IFRE 25: Akcesoria i żywność dla służb – Kolba, Militaria.pl, Tarczyński

Podczas V Międzynarodowych Targów Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych KIELCE IFRE-EXPO zaprezentowano rozwiązania wielu rodzajów – od pojazdów, po narzędzia i wyposażenie…

2025-06-18 | Michał Ihnatów | 5 minut

Savage Revel DLX – gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością

„Is that you, John Wayne? Is this me?” Bierzesz do rąk lewara – a zasadniczo karabinek dźwigniowy (obrzydliwa nazwa, czasem jej użyję…

2025-06-24 | Anna Mielczarek | 11 minut

Poznajmy karabinki LMT – cz. 2 EBCG

Lewis Machnie & Tool to producent, który swoją bronią zaopatruje zarówno jednostki specjalne, jak i całe siły zbrojne. Konstrukcje na pierwszy rzut oka wyglądające…

2025-06-24 | Łukasz Kołodziejski | 13 minut

Paris Air Show 2025: Premiera Baykar TB3

55. Edycja Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego, który odbywa się w stolicy Francji, stała się okazją dla firmy Baykar Technolgies do zaprezentowania pokładowego bojowego…

2025-06-19 | Radosław Niesobski | 3 minuty

Strzelectwo od podstaw, cz. 4 – Wniosek o pozwolenie i plan B

W poprzedniej części cyklu „Strzelectwo od podstaw” skupiłem się na gromadzeniu dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku o pozwolenie na broń, więc teraz pora na kolejny etap – wizytę…

2025-06-09 | Tomasz Karasiński | 23 minuty

IFRE 2025: Maskpol z kombinezonami i maskami przeciwgazowymi

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Maskpol zaprezentowała na V Międzynarodowych Targów Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych KIELCE IFRE-EXPO część…

2025-06-17 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Strzelnica Hubertus Chodzież zaprasza strzelców

Hubertus Chodzież, dystrybutor marki CZ w Polsce, zaprasza na swój obiekt położony w spokojnej, leśnej okolicy. Obiekt to kompleks łączący nie tylko zróżnicowane osie strzeleckie, ale również…

2025-06-11 | Michał Ihnatów | 6 minut

Strzelectwo od podstaw, cz. 4 – Wniosek o pozwolenie i plan B

W poprzedniej części cyklu „Strzelectwo od podstaw” skupiłem się na gromadzeniu dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku o pozwolenie na broń, więc teraz pora na kolejny etap – wizytę…

2025-06-09 | Tomasz Karasiński | 23 minuty

Minister Sportu i Turystyki uchyla uchwałę PZSS

Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras uchylił uchwałę Zarządu Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego 27/2025 z dnia 26 marca 2025 roku w sprawie wprowadzenia…

2025-05-23 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Czasowy zakaz noszenia broni w Warszawie w dniu 25 maja

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało rozporządzenie w sprawie wprowadzenia czasowego zakazu noszenia broni lub przemieszczania jej w stanie rozładowanym na obszarze miasta stołecznego…

2025-05-23 | Michał Ihnatów | 4 minuty

SprawdzaMY za zaświadczeniem do nabycia broni w mObywatel

Zespół SprawdzaMY, założony przez Rafała Brzoskę, zgłosił kolejny pomysł w najnowszym pakiecie usprawnień – wprowadzenie zaświadczenia upoważniajacego do nabycia broni do aplikacji mObywatel.

2025-05-09 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Savage Revel DLX – gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością

„Is that you, John Wayne? Is this me?” Bierzesz do rąk lewara – a zasadniczo karabinek dźwigniowy (obrzydliwa nazwa, czasem jej użyję…

2025-06-24 | Anna Mielczarek | 11 minut

Poznajmy karabinki LMT – cz. 2 EBCG

Lewis Machnie & Tool to producent, który swoją bronią zaopatruje zarówno jednostki specjalne, jak i całe siły zbrojne. Konstrukcje na pierwszy rzut oka wyglądające…

2025-06-24 | Łukasz Kołodziejski | 13 minut

21. urodziny sklepu Kolba już 28 czerwca!

Dnia 28 czerwca sklep Kolba obchodzi swoje 21. urodziny. I z tej okazji odbędzie się specjalne wydarzenie w ich salonie sprzedaży w Czeladzi i weekendowe promocje…

2025-06-18 | Michał Ihnatów | 1 minut

Zawody Long Range Euro Cup 2025 już we wrześniu

W dniach 5-7 września 2025 roku na terenie poligonu Drawskiego odbędą się długodystansowe zawody strzeleckie Long Range European Championships Historic i 22LR.

2025-06-16 | Michał Ihnatów | 14 minut
Adventure

Nowy sklep internetowy wydawnictwa WarBook

Wydawnictwo WarBook uruchomiło nowy sklep internetowy. Strona główna wita entuzjastów literatury wojennej, sci-fi i nie tylko nowym, czytelnym interfejsem.

2025-06-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

„Gracz” z cyklu „Vesper” Magdaleny Kozak w sprzedaży

Wydawnictwo WarBook poinformowało o premierze powieści Gracz – najnowszego, niepublikowanego do tej pory, piątego tomu kultowego cyklu Vesper Magdaleny Kozak.

2025-06-18 | Redakcja | 3 minuty

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Lynx Custom Knives – masywny taktyk z polskiej stajni

Czasem trafia w ręce coś, co od razu zdradza, że nie powstało na taśmie produkcyjnej. Nie przez przypadek, nie bo się sprzeda, tylko dlatego, że ktoś po drugiej stronie blachy i szlifierki…

2025-05-13 | Mateusz Sułek | 1 minut

Torba Helikon-Tex Field Tote już dostępna!

Nowości z Enforce Tac 2025 stopniowo pojawią się w ofercie Helikon-Tex. Field Tote to torba z linii Urban, która łączy cywilny styl z militarnym zacięciem.

2025-05-08 | Michał Ihnatów | 1 minut

Koszula hawajska od Helikon-Tex już w sklepach

Do dystrybucji trafia kolejna nowość Helikon-Tex z Enforce Tac 2025. Koszule hawajskie łączą klasyczny, tropikalny styl z militarnymi akcentami wplecionymi we wzór.

2025-05-15 | Michał Ihnatów | 1 minut

Helikon-Tex Tracer — anorak zamiast bluzy mundurowej?

Kurtka Tracer to kolejny anorak (czy też kangurka) od Helikon-Tex. Od pozostałych różni się tym, że należy do linii Patrol i zaprojektowany został do użytku wojskowego — dlatego też…

2025-04-11 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Gracz” z cyklu „Vesper” Magdaleny Kozak w sprzedaży

Wydawnictwo WarBook poinformowało o premierze powieści Gracz – najnowszego, niepublikowanego do tej pory, piątego tomu kultowego cyklu Vesper Magdaleny Kozak.

2025-06-18 | Redakcja | 3 minuty

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

2024-12-01 | Grzegorz Sobczak | 7 minut

Szkolenie Long Range Shooting Team99 Academy LVL2, czyli kto nie liczy, ten nie trafia

W sobotę 28 września Team99 Academy zorganizowała kolejny etap szkolenia w zakresie strzelectwa dalekodystansowego – tym razem na poziomie LVL2. Zajęcia odbywały się…

2024-09-30 | Grzegorz Sobczak | 6 minut

Zbliża się III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. To prestiżowe wydarzenie, gromadzi uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych.

2025-05-09 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Nowe zawody taktyczne na mapie Polski, czyli relacja z Defcon One 2024

Kurz po zawodach Defcon One zdecydowanie już opadł, siniaki poznikały, a emocje nadal nas trzymają. Te intensywne dwa dni przyniosły niezapomniane wspomnienia…

2024-11-20 | Klaudia Lazar | 8 minut

MCS Bochnia zaprasza na zawody „Solny Garnizon”

Zapraszamy wszystkich chętnych na zawody strzeleckie, organizowane 13 października przez Solny Garnizon, na strzelnicy Małopolskiego Centrum Strzelectwa w Bochni.

2024-09-24 | Redakcja | 2 minuty

Bitwa o Finlandię. Walka o kontrakt stulecia

Na przełomie stycznia i lutego br. w Finlandii przeprowadzono próby porównawcze wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 Lightning II i Saab JAS-39 Gripen, które rozpatrywane są w przetargu na 64 statki powietrzne mające zastąpić w Suomen ilmavoimien (wojskach lotniczych Finlandii) eksploatowane od połowy lat 90. F/A-18C/D Hornet. Próby te były jednym z najważniejszych etapów procesu wyboru następcy Hornetów, który ma zakończyć się w przyszłym roku, tak by dostawy mogły rozpocząć się w 2025.

Zakup wielozadaniowych samolotów bojowych, nawet dla bogatych państw, jest zawsze dużym wyzwaniem. Same koszty nabycia kilkudziesięciu odrzutowców wraz z pakietem szkoleniowym i wsparciem posprzedażowym oraz uzbrojeniem i przewidywanymi kosztami eksploatacji powodują, że przedsięwzięcie takie staje się jednym z największych, a często największym programem zbrojeniowym realizowanym przez dane państwo. W przypadku zakupu konstrukcji zagranicznej konieczne jest więc też wynegocjowanie korzystnej umowy offsetowej. Są to jednak czynniki ekonomiczne.

Nadrzędnym wyznacznikiem wartości wielozadaniowego samolotu bojowego jest jego skuteczność na polu walki, bezpośrednio przekładająca się na bezpieczeństwo państwa. W praktyce wynika ona nie tylko z parametrów technicznych, ale także z takich czynników jak łatwość obsługi, niezawodność oraz dostosowanie do warunków geograficznych i klimatycznych państwa, w którym ma on być eksploatowany. Innym ważnym czynnikiem jest wiarygodność dostawcy, czyli zdolność do zapewnienia odpowiedniego wsparcia technicznego nawet podczas konfliktu zbrojnego.

Wybór odpowiedniej konstrukcji musi być więc dokonany możliwie najbardziej bezstronnie i obiektywnie, tym bardziej że w praktyce oznacza on związanie wojsk lotniczych z wybranym typem samolotu na około ćwierć wieku, a czasem nawet dłużej. Zakup taki najczęściej stanowi kompromis między wartością bojową, ograniczeniami ekonomicznymi i uwarunkowaniami politycznymi. Zaś wartość kontraktu powoduje, że konkurenci starają się wpłynąć na decyzję lobbując na wszystkich tych polach i prowadząc kampanię medialną w celu zjednania sobie opinii publicznej oraz polityków.

Początek długiej drogi

W 2014 siły zbrojne Finlandii rozpoczęły analizę mającą określić wymagania, jakie powinien spełniać następca eksploatowanych od 1995 samolotów bojowych Boeing F/A-18 Hornet C/D, a także wskazać potencjalnych kandydatów. W wyniku badań ustalono, że w celu zapewnienia bezpieczeństwa kraju konieczne jest nie tylko pozyskanie nowych samolotów, ale też zakup nowoczesnych systemów bojowych ziemia-powietrze.

W pierwszym przypadku konieczne okazało się nabycie statków powietrznych zdolnych zwalczać nie tylko cele powietrzne, ale także naziemne i nawodne. Decyzja o wymianie floty samolotów bojowych fińskich wojsk lotniczych została podjęta na podstawie kilku czynników, w tym pogarszającego się stanu technicznego samolotów F/A-18C/D, zużycia płatowców, wyczerpania zapasów części zamiennych w ciągu następnych 10 lat oraz sytuacji międzynarodowej.

W marcu 2014 Rosja zajęła Krym rozpoczynając konflikt na wschodzie Ukrainy. Co gorsza, od pewnego czasu wzrosła też aktywność rosyjskiego lotnictwa wojskowego, które z łatwością i regularnością naruszało fińską przestrzeń powietrzną nad Bałtykiem. W tej sytuacji minister obrony Finlandii, Jussi Niinistö, zaaprobował rozpoczęcie procedury pozyskiwania nowych samolotów wielozadaniowych.

Zaplanowano wówczas, że zapytania ofertowe zostaną rozesłane do lutego 2016, przyjęcie ofert nastąpi najpóźniej do lutego 2019, a kontrakt zostanie podpisany 2021 Początek dostaw przewidziano na 2025. Rozłożenie całego procesu na 10 lat wynikało nie tylko z wagi podejmowanej decyzji i skomplikowanej procedury wyboru, ale też z konieczności zaplanowania wydatków i ujęcia ich w i tak już bardzo napiętym budżecie obronnym.

Program HX Fighter został oficjalnie zapoczątkowany w październiku 2015. Już 16 grudnia tego samego roku ministerstwo obrony Finlandii rozesłało do potencjalnych oferentów informację o rozpoczęciu procedury przetargowej mającej wyłonić następcę aktualnie eksploatowanych Hornetów, których wycofanie ze służby zaplanowano na lata 2025-2030. Wśród branych wówczas pod uwagę przez Finlandię konstrukcji znalazły się: Boeing F/A-18E/F Super Hornet i F-15, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 i F-35 oraz Saab Gripen.

Dostawy fińskich 57 F/A-18C i 7 F/A-18D rozpoczęły się w listopadzie 1995. Ostatni zmontowany w tym kraju Hornet został przekazany Suomen Ilmavoimat w sierpniu 2000 / Zdjęcie: Marcin Sigmund

W kwietniu 2016 Dowództwo Logistyki Sił Obronnych rozesłało do rządów USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Szwecji zapytanie o informację (RFI – Request of Information) dotyczące samolotów proponowanych w programie HX Fighter. Do 22 listopada 2016 odpowiedzi złożyli producenci 5 typów samolotów: F/A-18 Super Hornet, Rafale, Eurofighter Typhoon, F-35 i JAS-39 Gripen NG.

Co ciekawe, pomimo rozpoczęcia procedury wyboru następców, w celu zwiększenia możliwości bojowych, pozostające w eksploatacji 62 fińskie Hornety zostały do 9 grudnia 2016 zmodernizowane i dozbrojone w ramach programu Mid-Life Upgrade 2, zyskując m.in. możliwość przenoszenia pocisków manewrujących AGM-158A JASSM..

Na początku 2020 Suomen ilmavoimat eksploatowały 62 Hornety, w tym 55 jednomiejscowych w wersji C i 7 dwumiejscowych w wersji D / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Atutem Super Horneta jest doświadczenie jego producenta na rynku fińskim i łatwość wymiany starszej generacji na nowszą w obrębie podobnej konstrukcji / Zdjęcie: Pixabay

W lutym 2017 fiński parlament zadecydował, że gotowość wojsk lotniczych po wymianie generacyjnej musi zostać utrzymana na obecnym poziomie. Lauri Puranen, były dowódca sił powietrznych i dyrektor programu HX w fińskim MON, doprecyzował to konieczność zakupu takiej samej liczby samolotów, jaką Finlandia pozyskała zamawiając w 1992 57 F/A-18C i 7 F/A-18D, które dostarczono w okresie od listopada 1995 do sierpnia 2000. Liczba 64 samolotów została też przyjęta jako minimalna pozwalająca na obronę kraju. Budżet programu oszacowano na 7-10 miliardów Euro. Uwzględnia on nie tylko zakup samolotów, ale również różnorodnego uzbrojenia, urządzeń szkoleniowych, części zamiennych, wyposażenia obsługowego i innych elementów pozwalających na eksploatację floty do 2060.

W marcu 2017 Dowództwo Logistyki Sił Obronnych opublikowało wstępne RFI dotyczące systemu uzbrojenia i eksploatacji związanego z projektem pozyskania samolotu w ramach programu HX Fighter. Zapytanie zostało wysłane do rządów kilku państw, w których produkowane są takie statki powietrzne, w tym do: Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Izraela, Szwecji i USA. Celem było uzyskanie wiedzy o rzeczywistych możliwościach technicznych i kosztach pozyskania wymaganych systemów oraz zasad ich eksploatacji na potencjalnych następcach Hornetów. Podczas oceny nadesłanych odpowiedzi brano pod uwagę możliwości techniczno-taktyczne, cenę, dostępność, koszty eksploatacji i integracji z różnymi odrzutowcami wielozadaniowymi.

Termin przesyłania odpowiedzi na wstępne RFI dotyczące uzbrojenia przewidziano na połowę czerwca 2017. W październiku 2017, po przeanalizowaniu otrzymanych odpowiedzi, rozesłano uszczegółowione RFI w tej sprawie.

Zgodnie z przyjętą przez Finów koncepcją negocjacje dotyczące pozyskania uzbrojenia i osprzętu, prowadzone są równolegle z negocjacjami dotyczącymi pozyskania samolotów, co ma pozwolić na możliwie najdokładniejsze oszacowanie rzeczywistych możliwości poszczególnych samolotów, warunków ich eksploatacji, ceny zakupu i całkowitych kosztów utrzymania floty.

 

Rozważny wybór

Pierwsza faza negocjacji z oferentami rozpoczęła się 27 kwietnia 2018, gdy fińskie Dowództwo Logistyki Sił Obronnych, po uzyskaniu zgody rządowej komisji ministerialnej do spraw polityki gospodarczej i otrzymaniu upoważnienia od ministra obrony Jussi Niinistö, wysłało wstępne zapytanie ofertowe (RFQ – Request for Quotation) dotyczące programu HX Fighter do władz Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji i USA z zamiarem przekazania go spółkom, które odpowiedziały na wcześniejsze RFI.

W celu zmniejszenia ryzyka związanego z integracją różnych urządzeń, oferenci wraz ze swoimi rządami zostali poproszeni o dostarczenie kompleksowych rozwiązań spełniających wymogi operacyjne Suomen Ilmavoimat i obejmujących samoloty oraz ich uzbrojenie, urządzenia obserwacyjne, wyposażenie i systemy – w tym wsparcia misji i treningowe – wraz z ich integracją, narzędzia serwisowe, sprzęt testujący i części zamienne, a także inne urządzenia zabezpieczające wsparcie użytkownika.

Jako główne kryteria oceny określono: zdolności bojowe, bezpieczeństwo dostaw rozumiane jako samowystarczalność Finlandii do utrzymania wartości bojowej, w tym wykonywania napraw i remontów posiadanych samolotów, zakres współpracy przemysłowej, cenę oraz wpływ zakupu na politykę bezpieczeństwa i obronności. Wymagania te, z wyjątkiem zdolności bojowych oraz wpływu kontraktu na fińską politykę obronną i bezpieczeństwa, oceniane były zero – jedynkowo, czyli jako spełnione lub nie.

Biorąc pod uwagę znaczenie wyboru przeszłego samolotu bojowego dla bezpieczeństwa kraju, Finowie szczególny nacisk położyli na ocenę zdolności bojowych oraz możliwość operowania z rozproszonych baz w bardzo wymagających warunkach klimatycznych i geograficznych swojego kraju. Dlatego zdecydowali, że dane nadesłane przez producentów w RFQ zostaną zweryfikowane podczas bezpośrednich prób porównawczych wszystkich statków powietrznych przeprowadzonych na swoim terytorium. Ocena zdolności bojowych miała obejmować pięć obszarów działań, takich jak: zwalczanie celów powietrznych; zwalczanie celów lądowych; zwalczanie celów nawodnych; prowadzenie misji wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych oraz wykonywanie uderzeń dalekiego zasięgu. Oceniana miała być również zdolność samolotów do operowania z różnych baz operacyjnych w rozmaitych lokalizacjach.

W celu wynegocjowania najlepszego rozwiązania z każdym oferentem procedura przetargowa została podzielona na kilka etapów. Wysłane w kwietniu 2018 zapytanie ofertowe było pierwszym etapem, podczas którego określono wstępne zakresy zamówień dla poszczególnych kandydatów.

Jednocześnie zadecydowano, że nowe samoloty mają posłużyć do 2060. Zgodnie z decyzją ministra obrony Finlandii, Jussi Niinistö, określono że wartość umów offsetowych powinna wynieść co najmniej 30% całkowitej wartości zamówienia szacowanego na ok. 10 mld euro i umożliwić zaangażowanie fińskiego przemysłu w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw oraz wzmocnienia technologicznego krajowego przemysłu obronnego.

Do 31 stycznia 2019, kiedy to upływał termin składania odpowiedzi na RFQ, swoje propozycje zgłosiło wszystkich 5 konkurentów. Boeing zaproponował wielozadaniowe odrzutowce F/A-18E/F Super Hornet i samoloty walki elektronicznej EA-18G Growler, których sprzedaż w lutym 2019 zaaprobował amerykański Departament Obrony, Lockheed Martin zaoferował F-35 Lightning II, Francuzi – Dassault Rafale D/E, Wielka Brytania – Eurofightera Typhoona Trenche 3A, a Szwecja JAS-39E/F Gripen.

Francuską ofertą jest Dassault Rafale, który od lat z powodzeniem służy we francuskich Armée de l’Air / Zdjęcie: Pixabay

Pomimo początkowego niepowodzenia na rynku eksportowym, samoloty Rafale zostały w ostatnich latach kupione przez takie kraje jak Egipt, Katar i Indie / Zdjęcie: Dassault Aviation – A. Pecchi

Plusem oferty Boeinga są też duże możliwości bojowe wyspecjalizowanej wersji przeznaczonej do walki elektronicznej EA-18G Growler / Zdjęcie: Pixabay

O ile szczegóły ofert złożonych przez pierwszych czterech konkurentów nie zostały publicznie ujawnione, to wiadomo, że Saab zaoferował 52 jednomiejscowe JAS-39E i 12 dwumiejscowych JAS-39F. W ramach oferty Szwedzi zaproponowali bogaty pakiet uzbrojenia i wyposażenia, niezbędny sprzęt i usługi potrzebne do obsługi samolotów, w tym program współpracy przemysłowej, którego celem jest stworzenie w Finlandii szerokich możliwości w zakresie bezpieczeństwa dostaw. W przypadku wyboru Gripenów fiński przemysł byłby bowiem odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy, przeglądy techniczne i montaż końcowy przynajmniej części zamówionych samolotów, a nawet produkcję niektórych komponentów. W Finlandii mogłoby również powstać centrum wsparcia eksploatacji i rozwoju Gripenów.

F-35A Lightning II jest jedynym oferowany w programie HX Fighter samolotem 5. generacji, posiadającym zdolności stealth i od początku tworzonym z myślą o działaniach na sieciocentrycznym polu walki / Zdjęcie: Pixabay

Technologiczne zaawansowanie powoduje jednak, że F-35 jest jednym z najdroższych samolotów bojowych w swojej klasie / Zdjęcie: Pixabay

W połowie czerwca 2019 Saab poinformował, że złożona w styczniu oferta, poza Gripenami, obejmowała również dwa samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli GlobalEye Airborne Early Warning and Control (AEW&C), łączące radar Saab Erieye Extended Range (Erieye ER) z płatowcem Bombardier Global 6000. Samoloty te według deklaracji przedstawiciela producenta dałyby fińskiemu lotnictwu dodatkowe 20 minut na reakcję, wykrywając nieprzyjaciela wcześniej i z większej odległości.

Druga faza negocjacji z oferentami rozpoczęła się 31 października 2019, gdy Dowództwo Logistyki Sił Obronnych Finlandii rozesłało uszczegółowione RFQ w sprawie samolotów biorących udział w programie HX Fighter. Wszyscy oferenci odpowiedzieli na nie w wymaganym terminie do końca stycznia 2020. Przedstawiono całościową ofertę obejmującą nie tylko samoloty i uzbrojenie, ale także inne podzespoły techniczne i czujniki, systemy szkoleniowe, niezbędny sprzęt do konserwacji i diagnostyki, części zamienne oraz inne obszary wsparcia użytkowania samolotów. Najważniejszym kryterium oceny miała być jednak wartość bojowa i zdolność do jej utrzymania przez cały okres użytkowania. Inne aspekty, takie jak koszty eksploatacji, które powinny być porównywalne z ponoszonymi w przypadku F/A-18C/D, bezpieczeństwo dostaw i poziom współpracy przemysłowej także musiały spełniać wymogi określone w RFQ.

 

Bezpośrednie starcie

Zgodnie z wcześniejszymi planami na przełomie stycznia i lutego 2020 Suomen Ilmavoimat przeprowadziły bezpośrednie próby porównawcze samolotów walczących o kontrakt na zastąpienie Hornetów. Centralnym punktem prób była w baza lotnicza Pirkkala w regionie Pirkanmaa w południowo-zachodniej części kraju, gdzie mieści się dowództwo lotnictwa Satakunta. Próby w locie prowadzone były niemal nad całą Finlandią. W przedsięwzięcie zaangażowano praktycznie całe siły obronne, w tym wojska lądowe, marynarkę wojenną, połączone dowództwo sił obronnych oraz wyspecjalizowane agencje, takie jak: Dowództwo Logistyki Sił Obronnych, agencja obrony cybernetycznej FDFC5A czy fińska agencja wywiadu wojskowego.

Celem tzw. HX Challenge była weryfikacja w fińskich warunkach danych zgłoszonych w swoich ofertach przez producentów odrzutowców w oparciu o precyzyjnie przygotowane kryteria. Każdy z pięciu kandydatów był oceniany przez siedem dni roboczych.

Jak powiedział dyrektor programu HX Fighter, płk Juha-Pekka Keränen: HX Challenge jest pierwszym etapem oceny zdolności operacyjnych. Jego celem jest sprawdzenie, czy parametry systemów i osiągi każdego z kandydatów są zgodne z danymi zgłoszonymi przez producentów.

W drugiej fazie ewaluacji zebrane dane zostaną wykorzystane do przeprowadzenia za pomocą wirtualnych symulacji oceny skuteczności misji bojowych wykonywanych przez czterosamolotowe formacje w scenariuszach wyszczególnionych w zaproszeniu do składania ofert.

Trzeci etap ma wykazać efektywność operacyjną kompleksowej oferty proponowanej przez każdego z kandydatów, biorąc udział w symulowanej długoterminowej grze wojennej. Dane uzyskane w pierwszych dwóch fazach oceny zdolności zostaną wykorzystane w grze wojennej, w której udział weźmie każdy z konkurentów jako część fińskiego systemu obronnego. Podsumowując, celem HX Challenge nie jest uszeregowanie kandydatów, ale upewnienie się, że wartości i osiągi podane w odpowiedziach na zaproszenie do składania ofert są możliwe do spełnienia w fińskim środowisku operacyjnym. Zweryfikowane w ten sposób dane wykorzystamy w drugiej i trzeciej fazie oceny zdolności.

W próbach prowadzonych zarówno za dnia jak i przy słabej widzialności kandydaci mogli wystawić od dwóch do czterech samolotów. Niektóre loty wykonywano w dwusamolotowych formacjach. Jako pierwsze, od 9 do 17 stycznia, próbom poddano dwa należące do królewskich wojsk lotniczych Wielkiej Brytanii (RAF) Typhoony (jedno- i dwumiejscowego). Od 20 do 28 stycznia testowano dwa francuskie Rafale, 29 stycznia rozpoczęły się trwające do 6 lutego testy JAS-39E Gripen, do którego 31 stycznia dołączył dwumiejscowy JAS-39F, od 9 do 17 lutego oceniano dwa F-35A, a jako ostatnie, od 18 do 26 lutego, trzy Super Hornety (po jednym F/A-18E, F/A-18F i EA-18G).

Oferta sprzedaży Eurofightera Typhoona produkowanego przez brytyjsko-niemiecko-włosko-hiszpańskie konsorcjum została złożona z oficjalnym wsparciem rządu Wielkiej Brytanii / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Jedną z zalet Typhoona, podobnie jak Rafale’a i Super Horneta. jest układ dwusilnikowy, znacznie podnoszący bezpieczeństwo operowania zwłaszcza nad terenami pozbawionymi gęstej sieci lotnisk i nad wodą / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Podczas prób szczególnie bacznie sprawdzano działanie systemów pokładowych samolotów, zwłaszcza elektrooptycznych urządzeń obserwacji, w trudnych warunkach atmosferycznych fińskiej zimy. Co ciekawe, weryfikacji niektórych parametrów dokonano podczas lotów testowych w krajach macierzystych oferentów, a także poprzez symulacje i testy laboratoryjne. Prowadzone w Finlandii testy Szwedzi wykorzystali do zademonstrowania nie tylko Gripenów, ale także oferowanego wraz z nimi GlobalEye AEW&C.

Próby każdego z kandydatów prowadzono według tego samego harmonogramu, który rozpoczynał przylot do bazy Pirkkala. Drugiego dnia rankiem prowadzone były odprawy, a opcjonalnie po południu również testy naziemne. Trzeciego dnia ocenie poddawano czujniki elektroniczne i elektrooptyczne wykorzystywane w misjach powietrze – powietrze i powietrze – ziemia.

Czwartego dnia testowano możliwości w zakresie zwalczania celów powietrznych, prowadzenia operacji wywiadowczych, rozpoznawczych i obserwacyjnych oraz wykonywano loty nocne. Kolejnego dnia oceniano możliwości w zakresie operacji przeciwko celom lądowym i nawodnym oraz zdolność wykonywania misji uderzeniowych dalekiego zasięgu. Szósty dzień traktowano jako rezerwę czasową, gdyby jeden z poprzednich dni lotnych został odwołany z powodu niesprzyjającej pogody lub z przyczyn technicznych. Ostatniego dnia samoloty opuszczały Finlandię.

Obszar prób w locie obejmował głównie przestrzeń powietrzną między Oulu a Tampere. Loty testowe odbywały się również w kierunku Turku w południowo-zachodniej Finlandii. Część samolotów operowała z Rovaniemi w Laponii. Dzięki temu możliwa była weryfikacja zasięgu urządzeń obserwacyjnych kandydatów na większych odległościach. W próbach wykorzystywano też obszary w Lohtaja, Halli, archipelagu Turku, na Morzu Botnickim oraz w rejonach Upinniemi i Parolannummi.

Najbardziej kompleksowy pomiar urządzeń elektronicznych i elektrooptycznych oraz możliwości namierzania celów realizowano w pobliżu bazy lotniczej Halli. Obszar ten pozwalał na długotrwale prowadzenie prób bez uszczerbku dla bezpieczeństwa operacyjnego. Skorzystano tam z m.in. pojazdów wojskowych, systemów C5, systemów obrony powietrznej i radiolokatorów w celu weryfikacji efektywności operacyjnej poszczególnych kandydatów, a także specjalistycznych narzędzi do pomiaru precyzji i rozdzielczości radarów oraz elektrooptycznych urządzeń obserwacyjnych zamontowanych na samolotach.

Podczas prób zbadano też zdolności poszczególnych samolotów do tworzenia sieci informacyjnej i dzielenia się danymi zwiększającymi świadomością sytuacyjną oraz ich cyfrową interoperacyjność z fińskimi F/A-18, systemami obrony powietrznej, kontrolerami naprowadzania i wskazywania celów dla lotnictwa (JTAC) oraz okrętami marynarki wojennej. Ocenie poddawano także możliwość operowania z częściowo zamarzniętych pasów startowych i dróg kołowania.

Podczas misji powietrze – powietrze badano możliwości systemów radarowych i elektrooptycznych, w tym ich współpracę w zwalczaniu celów powietrznych wykonujących uniki i stosujących zakłócenia elektroniczne – w rolę których wcieliły się fińskie Hawki i Hornety – oraz przeciwko bezzałogowym statkom latającym. W testach wykorzystywano też naziemne i nawodne systemy obrony przeciwlotniczej.

Z kolei podczas misji powietrze – ziemia oceniano głównie zdolność wspierania sił lądowych w zakresie wykrywania celów i ich rażenia, w tym autonomicznego wykrywania i atakowania celów, nalotu na cele wyznaczone przez JTAC oraz rażenia wcześniej ustalonych celów.

Sprawdzano też m.in. jak szybko i precyzyjnie dane o wykrytym celu mogą zostać przekazane do systemu uzbrojenia, jak łatwo i szybko pilot może przygotować uzbrojenie do ataku, czy informacje z przenoszonych przez samolot systemów i czujników umożliwiają pilotowi prawidłową identyfikację celu i czy systemy te są zdolne do jego automatycznej identyfikacji.

Podczas misji prowadzonych w środowisku morskim oceniano możliwości w zakresie wsparcia własnej marynarki wojennej poprzez wykrywanie celów i ich niszczenie, weryfikując zdolność kandydatów do przeprowadzania zarówno samodzielnych jak i realizowanych we współpracy z marynarką wojenną ataków na akwenach częściowo pokrytych lodem i na otwartym morzu. Oceniano tu podobne elementy jak podczas ewaluacji możliwości atakowania celów naziemnych, a także zdolność do wymiany informacji o celach i innych danych zwiększających świadomość sytuacyjną pilotów oraz fińskich jednostek pływających.

W przypadku uderzeń dalekiego zasięgu charakteryzujących się wcześniejszą znajomością lokalizacji celu, która jest wgrywana do systemów zadaniowych samolotu jeszcze przed startem, badano zdolność do przesłania uszczegółowionych danych o celu podczas lotu za pomocą bezpiecznego łącza danych.

W zakresie misji wywiadowczych, obserwacyjnych, rozpoznawczych i wskazywania celów oceniano zarówno systemy pasywne jak i aktywne. Weryfikowano jaka jest zdolność kandydatów do identyfikowania i lokalizowania sygnałów elektronicznych, jaka jest ich zdolność do zwiększenia świadomości sytuacyjnej o obszarze celu za pomocą własnego radaru, urządzeń elektrooptycznych i elektronicznych oraz w jaki sposób poszczególne samoloty są w stanie udostępniać dane sytuacyjne lub dane o celu w czasie rzeczywistym. Po lądowaniu oceniano natomiast użyteczność danych zebranych podczas misji.

Podczas HX Challenge nie testowano operacji odtwarzania wartości bojowej pomiędzy misjami. Możliwości poszczególnych kandydatów w tym zakresie mają zostać zweryfikowane przez jednostki operacyjne w przyszłości.

Oblatany 15 czerwca 2017 Saab JAS-39E Gripen jest w zasadzie unowocześnioną, trochę powiększoną, lepiej uzbrojoną, wyposażoną w silnik General Electric F414G i radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym generacją samolotów Gripen, służących w wojskach lotniczych Szwecji, Czech, RPA, Tajlandii i Węgier / Zdjęcie: Linus Svensson / Saab

Poza Szwecją najnowsza generacja Gripenów została wybrana przez Brazylię, gdzie jednomiejscowe samoloty otrzymały oznaczenie F-39E, a dwumiejscowe F-39F / Zdjęcie: Linus Svensson / Saab

Szwedzka oferta poza 64 Gripenami obejmuje również sprzedaż dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli GlobalEye AEW&C, których pierwszym użytkownikiem są wojska lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich / Zdjęcie: Per Kustvik / Saab

Ostateczna decyzja

Zapytanie o najlepszą i ostateczną ofertę (BAFO – Best And Final Offer) ma zostać wysłane do oferentów pod koniec drugiego etapu negocjacji w sprawie programu HX Fighter, czyli najprawdopodobniej jeszcze w 2020 z planowanym terminem udzielenia odpowiedzi do końca roku. Dopiero wówczas będzie można ostatecznie porównać oferty i ocenić je w takich dziedzinach jak: bezpieczeństwo dostaw, koszty ponoszone podczas całego cyklu eksploatacji i udział fińskiego przemysłu.

Rozpoczęta wiosną br. ostatnia runda negocjacji w ramach programu HX Fighter ma na celu wynegocjowanie przez Finlandię najlepszej i ostatecznej oferty z każdym z kandydatów, m.in. na podstawie zweryfikowanych podczas HX Challenge danych przedstawionych przez oferentów w doprecyzowanym RFQ. Równolegle handlowa grupa robocza Dowództwa Logistyki Sił Obronnych przygotowuje projekty umów z każdym kandydatem, a także kieruje i monitoruje postęp programu HX Fighter zgodnie z fińskimi przepisami i regulacjami dotyczącymi zamówień.

Każdy z biorących udział w programie HX Fighter samolotów czeka jeszcze kolejna faza oceny zdolności bojowych. Ma się ona odbyć wczesną jesienią. Po jej zakończeniu zostanie przeprowadzone ostateczne zestawienie zebranych danych i ich analiza. Następnie rozpocznie się proces ostatecznej oceny. Finowie będą musieli więc dysponować szybkim i niezawodnym procesem sprawdzania wszystkich danych oraz w pełni zrealizować poprzednie fazy oceny łącznie z ich zadaniami modelowania i symulacji.

Ostateczna decyzja w sprawie zamówienia następcy Hornetów ma zostać podjęta przez rząd Finlandii w 2021. Pierwsze samoloty mają być dostarczone w 2025. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej zaplanowano na 2027. Według oceny fińskiego rządu realizacja całego programu zajmie od 10 do 15 lat.

X