W piątek, 16 maja 2025, Państwowy Komitet Wojskowo-Przemysłowy Białorusi (Gosudarstwiennyj Wojenno-Promyszlennyj Komitet, GWPK) poinformował za pośrednictwem swojego kanału na Telegramie, że nowy kołowy transporter opancerzony MZKT-690003-021 Volat V2 pomyślnie przeszedł państwowe testy i został oddany do służby w siłach zbrojnych Republiki Białoruś.
Informacja została ujawniona przy okazji zapowiedzi prezentacji pojazdu na rozpoczynających się dziś (21 maja) 12. Międzynarodowej Wystawy Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego MILEX w Mińskim Międzynarodowym Centrum Wystawienniczym BelExpo, zaplanowanej do 24 maja. Stwierdzono, że wśród planowanej wystawy, w centrum uwagi znajduje się długo oczekiwany transporter opancerzony Volat V2 z modułem bojowym Adunok-BM30.2, który przeszedł już państwowe testy i niedawno został przyjęty do służby w Siłach Zbrojnych. Brak dalszych szczegółów odnośnie tej kwestii, ale fotografie z testów pojawiły się w Internecie w listopadzie 2023.
Przypomnijmy, że podczas 10. wystawy MILEX (23-36 czerwca 2021), białoruska spółka państwowa PAT MZKT (Minskij Zawod Kolesnych Tiagacziej) zaprezentowała prototyp kołowego transportera opancerzonego oznaczony jako MZKT-690003 BTR-V2 w układzie napędowym 8×8, ale wyposażony w standardową wieżą z BMP-2, zmodyfikowaną na potrzeby nowej platformy.
Omawiany MZKT-690003-021 Volat V2 i MZKT-690003 BTR-V2 współdzielą podwozie. Pojazdy mają charakteryzować się masą własną 19,9 t i bojową 24 t (z dodatkowym opancerzeniem). Napęd ma stanowić chiński power-pack z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym Weichai Power WP13.560 o mocy 560 KM (zamiast WP13.480А0 o mocy 480 KM) osiągającym moment obrotowy 2300 Nm przy 1400 obr./min., sprzężony z hydromechaniczną skrzynią biegów MZKT-55613 z sześcioma przełożeniami od białoruskiej MWTP. Układ ten zapewnia prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do ponad 110 km/h i prędkość podczas pływania do 8 km/h, dzięki dwóm pędnikom. Zasięg operacyjny wynosi do 900 przy średniej prędkości 80 km/h, dzięki dwóm 220-litrowych zbiornikom paliwa. Załoga składa się z 3 żołnierzy (dowódcy, kierowcy-mechanika, działonowego) oraz przewozi do 8 żołnierzy desantu.
Pojazdy otrzymały niezależne hydropneumatyczne zawieszenie i koła bezdętkowe z oponami 14.00R20 typu run-flat. Mogą pokonywać wzniesienia o nachyleniu 31 stopni, przeszkody pionowe o wysokości 0,5 metra czy rowy przeciwczołgowe o szerokości do 2 m i pracować w temperaturach od -40°C do +40°C. Można go transportować platformami takimi jak Ił-76, An-22 i An-124 Rusłan.
Spawany kadłub zapewnia ochronę balistyczną od przodu o stopniu ochrony Br5 i z boku o stopniu ochrony Br4, zgodnie z białoruską normą GOST 34282-2017. Ochrona przeciwminowa spełnia zachodnie normy STANAG 4569 poziomu 2a/2b, z odpornością na detonację 6 kg TNT pod kołami i 1 kg pod kadłubem.
Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Adunok-BM-30 zaprojektowany został przez białoruskie biuro konstrukcyjne KB Displej i ujawniony w maju 2021. Tak jak wieża z MZKT-690003 BTR-V2 również został uzbrojony w 30-mm armatę automatyczną 2A42 (stabilizowaną w dwóch płaszczyznach), a uzbrojeniem drugorzędnym sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy PKT/PKTM. Dodatkowo zastosowano wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs-RB i wyrzutnie granatów dymnych. Zasięg wykrywania celów to 6000 m, a skuteczny zasięg rażenia to 4000 m.
Wyposażenie dodatkowe: pokładowy system informacyjno-sterujący BIUS, cyfrowy system nawigacyjny, instalacja filtrowentylacyjna, system przeciwpożarowy i usuwania dymu, system monitoringu wizyjnego, kompleks termowizyjny WZGLIAD-IR (spółki BelOMO) i wyciągarka samowyładowcza.
Siły zbrojne Republiki Białoruś dysponują obecnie gąsienicowymi transporterami opancerzonymi: 154 BMD-1 (jednostek powietrznodesantowych), 132 BMP-1 (wraz z dowódczymi BRM-1K) i 932 BMP-2 oraz 39 kołowymi BTR-70MB1 i 153 BTR-80 (w tym ponad 100 BTR-82A zamówionych we wrześniu 2015 i w sierpniu 2020).
Wideo: GWPK