Podczas 10. Międzynarodowej Wystawy Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego MILEX w Mińsku, która odbędzie się 23-36 czerwca 2021, białoruska spółka państwowa PAT MZKT (Minskij Zawod Kolesnych Tiagacziej) zaprezentuje prototyp kołowego transportera opancerzonego BTR-V2 (MZKT-690003) w układzie napędowym 8×8 (Białoruś: Pierwsze próby 9A33-2B zakończone).
Na wystawie MILEX w Mińsku, białoruski MZKT zaprezentuje prototyp kołowego transportera opancerzonego BTR-V2 (MZKT-690003) w układzie napędowym 8×8 / Grafika: MZKT
Zgodnie z ujawnionymi 8 czerwca informacjami w ulotce reklamowej, BTR-V2 ma charakteryzować się masą własną 19,9 t i bojową 24 t (z dodatkowym opancerzeniem). Napęd ma stanowić chiński power-pack z silnikiem wysokoprężny Weichai Power WP13.480А0 o mocy 480 KM, sprzężony z hydromechaniczną skrzynią biegów z sześcioma przełożeniami od białoruskiej MWTP, który zapewni prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do 110 km/h i prędkość podczas pływania do 10 km/h, dzięki dwóm pędnikom. Pojazd otrzyma niezależne hydropneumatyczne zawieszenie i koła bezdętkowe z oponami 14.00R20 typu run flat (Próby białoruskiego pocisku 9M318).
Głównym uzbrojeniem ma być 30-mm armata automatyczna 2A42 (stabilizowana w dwóch płaszczyznach), a uzbrojeniem drugorzędnym sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy PKT/PKTM, pojedyncza wyrzutnia z przeciwpancernym pociskiem kierowanym (ppk) 9M113 Konkurs i wyrzutnie granatów dymnych. Zostały one zintegrowane ze standardową wieżą z BMP-2, ale w dalszej kolejności, na życzenie zamawiającego, BTR-V2 mógłby otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) ADUNOK-BM-30 zaprojektowany przez białoruskie biuro konstrukcyjne KB Displej i ujawniony w maju br. Również ma uzbrojony w armatę 2A42 i km PKT z zapasem amunicji do 2000 szt.
Załogę BTR-V2 mają stanowić trzej żołnierze (dowódca, kierowca, działonowy), a desant do ośmiu w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Pojazd został zaprojektowany do prowadzenia działań we wszystkich warunkach klimatycznych, w temperaturach od -40 do +40 st. C oraz otrzymał środki ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia. Kierowca ma mieć do dyspozycji peryskop obserwacyjny TNPA-170A oraz TNP-350B, gdy pojazd będzie poruszał się w wodzie.
BTR-V2 mógłby docelowo zastąpić w siłach zbrojnych Republiki Białoruś gąsienicowe transportery opancerzone: 154 BMD-1 (jednostek powietrznodesantowych), 132 BMP-1 (wraz z dowódczymi BRM-1K) i 932 BMP-2 oraz 39 kołowych BTR-70MB1 i 153 BTR-80 (w tym ponad 100 BTR-82A zamówionych we wrześniu 2015 i w sierpniu 2020). Zwłaszcza, że nie licząc niewielkiej liczby zmodernizowanych czołgów T-72B3 i dwóch batalionów BTR-82A, wojska zmechanizowane i zmotoryzowane od lat nie otrzymały nowych ciężkich wozów opancerzonych, gdyż modernizacja sił zbrojnych skupiała się na wojskach rakietowych i artyleryjskich, obronie przeciwlotniczej i wojskach lotniczych (Kolejne T-72B3 na Białorusi, Białoruś odbiera Su-30SM).