We wtorek, 4 marca 2025, amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) poinformowała w mediach społecznościowych, że w lutym br. w amerykańskiej stoczni brytyjskiej spółki Serco North America zwodowano kadłub bezzałogowego okrętu nawodnego USX-1 Defiant klasy średniej MDUSV (Medium Displacement Uncrewed Surface Vessel), budowanego w programie NOMARS (No Manning Required, Ship).
Zdjęcia: Serco North America via DARPA
Choć brakuje szczegółowych informacji na temat daty i miejsca wodowania, a jak wynika z jednej z opublikowanych informacji, okręt został przetransportowany w nietypowy sposób za pomocą dwóch platform gąsienicowych, to zgodnie z doniesieniami spotterów, jednostkę zauważono 3 marca na wodach przesmyku Saratoga w Puget Sound w pobliżu bazy lotnictwa morskiego NAS Whidbey Island w stanie Waszyngton.
Wiadomo, że jednostka ma 54,86 m długości, 3,35 m zanurzenia oraz 240 ton wyporności. Znajduje się zatem w przedziale wielkości jak bezzałogowe Sea Hunter i Sea Hawk w ramach programu średniego bezzałogowego okrętu nawodnego o kryptonimie ACTUV (Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vehicle), później przemianowanego na MUSV (Medium Unmanned Surface Vehicle). US Navy dysponuje jeszcze większymi Mariner (OSUV 4) oraz Ranger (OUSV 1). Wszystkie są zgrupowane w ramach 1. Dywizjonu Okrętów Bezzałogowych (USV Division 1). Program NOMARS rozpoczęto w styczniu 2020, a US Navy wyraziła zapotrzebowanie na około 10 takich jednostek.
Zgodnie z informacją agencji DARPA, USX-1 Defiant został zaprojektowany do wykonywania długotrwałych rejsów w trybie autonomicznym. Obecnie przechodzi pierwsze testy morskie, a wiosną ma wyjść na wielomiesięczne, pełnoskalowe próby.
Oferta Serco North America (w ramach konsorcjum we współpracy z Submergence Group, Metron, Beier Integrated Systems, Thrustmaster of Texas, Leonardo DRS, Integer Technologies oraz Caterpillar Marine) pokonała kontroferty Autonomous Surface Vehicles, LLC oraz Gibbs & Cox Inc. 22 sierpnia 2022 zawarto umowę na budowę okrętu za równowartość 68,5 mln USD. Następnie, 27 października 2023 konsorcjum zawarło umowę podwykonawstwa o wartości 25 mln USD ze stocznią Nichols Brothers Boat Builders we Freeland w hrabstwie Island w stanie Waszyngton na budowę kadłuba.
USX-1 Defiant charakteryzuje się pokładem bez nadbudówki z masztem na śródokręciu, wyposażonym w antenę szczelinową radaru nawigacyjnego i siedem głowic optoelektronicznych, a także mniejszy maszt na pokładzie dziobowym z dwiema antenami radarowymi. Jednostka dysponuje przestrzenią ładunkową na dziobie i rufie na wyposażenie i/lub uzbrojenie. Zwłaszcza, że podczas ostatniej wystawy Sea Air Space, organizowanej przez stowarzyszenie Navy League w Waszyngtonie, 8-10 kwietnia 2024, prezentowano model okrętu z czteroprowadnicową wyrzutnią BAE Systems ADL (Adaptable Deck Launcher) o zredukowanym przekroju radarowym (RCS) i wzmocnionej konstrukcji na dziobie oraz 40-stopowym kontenerem na rufie.
https://twitter.com/DARPA/status/1896932960881828158