25 stycznia ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o zawarciu umowy o wartości 30 mln GBP (153,06 mln zł) ze oddziałem spółki Spirit AeroSystems z Belfastu na zaprojektowanie i budowę prototypu bojowego, bezzałogowego statku latającego (bbsl), tzw. lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman). Wynikiem prac ma być prototyp o nazwie Mosquito, który powstanie w ramach programu LANCA (Lighweight Affordable Novel Combat Aircraft) (BAE Systems dołącza do programu Vanguard Skyborg, 2020-10-23).

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zleciło spółce Spirit AeroSystems zaprojektowanie i budowę prototypu bojowego, bezzałogowego statku latającego, tzw. lojalnego skrzydłowego. Statek miałby m.in. wspierać misje samolotów wielozadaniowych F-35B Lightning II.

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zleciło spółce Spirit AeroSystems zaprojektowanie i budowę prototypu bojowego, bezzałogowego statku latającego, tzw. lojalnego skrzydłowego. Statek miałby m.in. wspierać misje samolotów wielozadaniowych F-35B Lightning II.

Trzyletnia umowa przewiduje utworzenie ponad 100 miejsc pracy w Belfaście, co ma pobudzić przemysł obronny w Irlandii Północnej. Prototyp Mosquito ma zostać oblatany do końca 2023. Potem nastąpi program lotów testowych na pełną skalę. Wykorzystując przełomowe techniki inżynieryjne, zespół pod kierownictwem Spirit AeroSystems będzie rozwijał koncepcję lekkich, niedrogich, nowatorskich samolotów bojowych. Partnerem przemysłowym jest spółka Northrop Grumman UK (Wielka Brytania zamawia pociski MBDA SPEAR, 2021-01-07). 

Autonomiczny statek powietrzny ma za zadanie wspierać działania załogowych samolotów wielozadaniowych F-35B Lightning II i Eurofighter Typhoon FGR4, dzięki dostatecznie dużej prędkości maksymalnej, uzbrojeniu w postaci pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze, urządzeniom (czujnikom) obserwacyjno-celownicznym i systemom walki radioelektronicznej. Bezzałogowce mają charakteryzować się wysokim stopniem przetrwania w środowisku nasyconym środkami obrony powietrznej przeciwnika i będzie zdolny do zestrzeliwania samolotów i pocisków rakietowych klasa ziemia-powietrze (Boeing ATS w nowym malowaniu gotowy do lotu, 2020-12-21).

Partnerem Spirit AeroSystems jest spółka Northrop Grumman UK w ramach tzw. Team Blackdawn. / Grafiki: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii

Partnerem Spirit AeroSystems jest spółka Northrop Grumman UK w ramach tzw. Team Blackdawn. / Grafiki: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii

Program LANCA jest częścią inicjatywy FCAS (Future Combat Air System; nie mylić z programem francusko-niemieckim o tym kryptonimie – przyp. red.) Jak zapowiedział 19 listopada 2020 brytyjski premier Boris Johnson, FCAS ma skorzystać z dodatkowych 1,5 miliarda GBP (7,65 mld zł) na badania i rozwój w ramach planu inwestycyjnego sił zbrojnych o wartości 16,5 mld GBP (84,18 mld zł) (Wielka Brytania chce fregat typu 32, 2020-11-20). 

O rozpoczęciu prac nad koncepcją Mosquito poinformowało 22 lipca 2019 działające przy resorcie obrony laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) oraz biuro Royal Air Force ds. zasobów szybkiego reagowania (RAF Rapid Capabilities Office, RCO). Prace początkowo rozdzielono pomiędzy trzy zespoły: Blue Bear Systems Research, Boeing Defence UK oraz Callen-Lenz (w kooperacji z Bombardier Belfast i Northrop Grumman UK pod nazwą Team Blackdawn). W międzyczasie, 30 października 2020, spółka Bombardier Belfast została sprzedana amerykańskiemu Spirit AeroSystems za 275 mln USD (1,025 mld zł) i przejęła jej udział w programie LANCA (Lojalny skrzydłowy dla F-35B, 2019-07-23).