We wtorek, 17 grudnia 2024, amerykańska telewizja CNBC opublikowała materiał wideo z testów bezzałogowego surogatu wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System), opracowanego przez producenta, spółkę Lockheed Martin.
Ekwiwalent autonomicznej ciężarówki Oshkosh M1140 FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles), używanej jako podstawa wyrzutni systemu M142 HIMARS przeszedł pierwsze pomyślne testy zakładowe. Jak powiedział w materiale Tim Cahill, prezes Lockheed Martin Missiles and Fire Control, w systemie sterowania pojazdem zastosowano algorytmy uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji). Według niego, atutem bezzałogowej, autonomicznej wyrzutni jest to, że może zostać rozmieszczona na pozycji ogniowej bez konieczności angażowania ludzkiej załogi, co znacząco przyspieszy czas reakcji na zagrożenia i odpowiedź ogniową, pozostając w gotowości przez 24 godziny na dobę.
W materiale wspomniano również o testowanym przez Lockheed Martin we współpracy z Departamentem Obrony śmigłowcu wielozadaniowym UH-60A Black Hawk z systemem wspomagającym pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) i oprogramowaniem MATRIX, które przekształciły go w bezzałogowy statek powietrzny (Sikorsky zaprezentuje USMC system autonomicznego lotu MATRIX, Bezzałogowy UH-60M Black Hawk w przyszłym roku).
Warto dodać, że amerykańskie wojska lądowe (US Army) opracowały prototyp bezzałogowej, autonomicznej wyrzutni rakiet AML (Autonomous Multi-Domain Launcher), opartej konstrukcyjnie na M142 HIMARS, jednak w przeciwieństwie do prototypu Lockheed Martin, pozbawionej standardowej opancerzonej kabiny dla załogi. Wydaje się, że rozwiązanie producenta pozwala dostosować klasyczne załogowe pojazdy do autonomicznej jazdy, podczas gdy AML jest systemem bezzałogowym opracowanym od podstaw.
Materiał wideo z CNBC: