8 stycznia br. turecki portal branżowy Savunma Sanayi ST, powołując się na źródła powiązane z siłami zbrojnymi Pakistanu poinformował, że władze w Islamabadzie miały w ubiegłym roku zamówić nieujawnioną liczbę tureckich bojowo-rozpoznawczych bezzałogowych statków latających (bbsl) Bayraktar TB2 (Taktk Blok 2) klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), które są produkowane przez spółkę Baykar Makina (Wrak Bayraktar TB2 trafił do Rosji).
Bayraktar TB2 ma 6,5 m długości, 12 m rozpiętości skrzydeł i 630 kg maksymalnej masy startowej. Obecnie napędzany pojedynczym silnikiem tłokowym Rotax 912 o mocy 100 KM osiąga prędkość 222 km/h i pułap 8240 m (27 030 stóp) przy maksymalnym zasięgu ponad 150 km. Długotrwałość lotu wynosi 27 godzin i 3 minuty. Samoloty wykonują w pełni autonomiczne starty i lądowania, a loty są realizowane pół-autonomicznie na autopilocie. Ładowność Bayraktar TB2 to 150 kg, z czego 75 kg to masa uzbrojenia (statek przenosi zapas paliwa wynoszący 300 litrów). Na czterech węzłach uzbrojenia może przenosić dwie bomby MAM-L lub osiem bomb MAM-C / Grafika: Baykar Makina
Według doniesień medialnych, Pakistan miał już odebrać część komponentów zamówienia, oraz że jest to pierwsze zlecenie, więc należy spodziewać się kolejnych. Do zawarcia odpowiedniej umowy o nieujawnionej wartości doszło w marcu 2021 podczas wizyty szefa sztabu sił zbrojnych Pakistanu gen. Nadeema Razy w Narodowym Centrum Badań i Produkcji Bezzałogowców, należącym do spółki Baykar Makina w Stambule. Nieoficjalnie zamówiono 6 samolotów, co oznacza jeden zestaw wraz z dwiema kontenerowymi mobilnymi stacjami kontroli (GCS), naziemnym terminalem danych (GDT), wyposażeniem, uzbrojeniem oraz pakietem szkoleniowym wraz z konfigurowalnym systemem szkolenia symulatorowego i pakiet wsparcia eksploatacji.
Ponadto, ujawniono, że w sierpniu 2021 lokalna organizacja NESCOM (National Engineering and Science Commission) podpisała porozumienie z innym tureckim producentem systemów bezzałogowych, holdingiem TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayi, Turkish Aerospace Industries), w sprawie koprodukcji komponentów do bbsl Anka-S i współpracy przy innych programach, co może w praktyce oznaczać zakup również tych samolotów uderzeniowych (Pakistan stałby się drugim po Tunezji użytkownikiem eksportowym). Porozumienie zakłada też wspólne szkolenia kadry technicznej, transfer zasobów i technologii (Turecki bbsl Anka-S z miniaturowym Şimşek, Anka-S dla Tunezji).
W zakresie systemów bezzałogowych, pakistańskie wojska lotnicze (Pak Fiza’ya) od 2008 dysponują włoskimi rozpoznawczymi bsl Selex Falco (obecnie część Leonardo), a od 2015 opracowanymi przez NESCOM, ale dzięki włoskim technologiom, bojowymi bsl Burraq uzbrojonymi w przeciwpancerne pociski kierowane Barq o zasięgu 8 km. W 2021 do produkcji wszedł z kolei bojowo-rozpoznawczy Shahpur II, opracowany przez lokalną spółkę GIDS (Global Industrial Defence Solutions). Pak Fiza’ya dysponują także chińskimi CH-4 z rodziny Cai Hong (pol. Tęcza), opracowanymi przez CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics), wchodząca w skład CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) (Z-10ME dla Pakistanu potwierdzone, J-10C dla Pakistanu potwierdzone).
Pakistan stanie się zatem 11. użytkownikiem samolotów Bayraktar TB2, które jak dotąd weszły do eksploatacji w siłach zbrojnych Turcji (od 2014), Katarze (2019), Ukrainie (2019), Azerbejdżanie (2020) i Maroku (2021), a także wspieranego przez Turcję libijskiego Rządu Jedności Narodowej (GNA) oraz pro-tureckiego Cypru Północnego. Warto dodać, że tylko w ostatnim czasie zakup tych samolotów ujawniły władze Iraku i Kirgistanu (Maroko odebrało pierwsze Bayraktar TB2, Debiut bojowy ukraińskiego Bayraktar TB2).
Bezzałogowce zakupiły również wcześniej Polska (dostawy rozpoczną się w tym roku), Serbia i prawdopodobnie Arabia Saudyjska, natomiast zainteresowanie wyraziły także Bułgaria, Łotwa, Oman, Somalia, Węgry i Kazachstan (Polskie Bayraktar TB2 z włoskimi radarami,Tureckie bezzałogowce w Arabii Saudyjskiej).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.