Dziś pojawiła się informacja w mediach lokalnych, że wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) kilka dni temu wyraziła chęć zakupu spółki Autosan z Sanoka i utworzenia w jej miejsce oddziału zamiejscowego, tj. Huta Stalowa Wola Oddział w Sanoku. O zmianie pracodawcy, zgodnie z Kodeksem Pracy, zostali poinformowani pracownicy Autosanu (MSPO 2022: Plany rozwoju Huty Stalowa Wola).
Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy Waran 4×4 / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
28 października HSW zgłosiła do związków zawodowych chęć nabycia od Autosanu jego składników majątkowych wraz z załogą i marką. 1 grudnia dojdzie do przeniesienia pracowników Autosanu do HSW. Co istotne, nowy oddział w Sanoku zachowa produkcję cywilną, ale duży nacisk zostanie położony na produkcję pojazdów wojskowych.
Nie jest tajemnicą, że HSW od początku planowała uruchomienie w Autosanie produkcji Taktycznych Pojazdów Wielozadaniowych Waran 4×4, w tym także pojazdów i naczep na potrzeby programów modernizacyjnych Wojska Polskiego: obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła oraz Narew, bateryjnych modułów bezzałogowych systemów poszukiwawczo-uderzeniowych Gladius, kołowych niszczycieli czołgów Ottokar-Brzoza czy już wdrożonych kompanijnych modułów ogniowych Regina i wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40 Langusta (Dostawy elementów Małej Narwi do Wojska Polskiego, Konsorcjum PGZ-Ottokar zawarło umowę ramową na dostawę niszczycieli czołgów, Bezzałogowe zestawy Gladius dla Sił Zbrojnych RP).
Waran został opracowany we współpracy z czeską spółką Tatra Export. Jest to terenowy pojazd o wysokiej mobilności w stałym układzie napędowym 4×4. Konstrukcja pojazdu ma doskonałe właściwości trakcyjne w trudnych warunkach terenowych oraz zapewnia wysoki komfort jazdy. Obszerna kabina pomieści ośmioosobową załogę wraz z wyposażeniem. Pojazd może być bazą dla wersji specjalistycznych, np. wozu rozpoznawczego, wozu dowodzenia czy ewakuacji medycznej. Konstrukcja dachu umożliwia montaż dodatkowego wyposażenia, np. systemu obserwacyjnego lub stanowiska strzeleckiego. Zaletą pojazdu jest jego ładowność, która przy II poziomie ochrony balistycznej wg. STANAG 4569 wynosi 5 ton. Masa własna wozu wynosi 13 ton (MSPO 2021: HSW zaprezentuje taktyczny pojazd wielozadaniowy 4×4).
Warto przypomnieć, że 1 grudnia 2021 oddziałem zamiejscowym HSW zostały Wojskowe Zakłady Inżynieryjne (WZInż.) w Dęblinie – zostanie tam ulokowana linia produkcyjna nowego pływającego bojowego wozu piechoty (NPBWP) Borsuk. HSW nabyła też 100% akcji spółki Jelcz w kwietniu 2012 oraz 50% omawianej spółki Autosan w marcu 2016 (pozostałe 50% udziałów dotąd należało do spółki PIT-Radwar z Warszawy) – oba podmioty były stanie upadłościowym (Wojskowe Zakłady Inżynieryjne oddziałem Huty Stalowa Wola).
18 października br. lokalne media informowały, że HSW wykupiła w Stalowej Woli działkę o powierzchni 37 ha za 41 mln zł, która bezpośrednio przylega do głównego zakładu spółki.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.