W sobotę, 28 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Austrii poinformowało o wyborze włoskiej oferty z 12 samolotami szkolno-bojowymi Leonardo M-346FA (Fighter Attack), które wypełnią lukę po wycofanych w 2020 szkolno-bojowych i rozpoznawczych Saab 105Ö. Oferta została przedłożona 27 sierpnia br., zgodnie z ujawnioną wówczas informacją minister obrony Klaudii Tanner.
Zdjęcia: Alessandro Maggia via Leonardo
Zakup zostanie zrealizowany wspólnie z Włochami w formule umowy międzyrządowej (Government-to-Government, G2G). Decyzja minister obrony Klaudii Tanner została podjęta zgodnie z zaleceniami szefa Sztabu Generalnego (Chef des Generalstabes des Bundesheeres) gen. Rudolfa Striedingera (Umowa na 12 UH-60M dla Austrii).
Środki budżetowe potrzebne na zakup zostały już zaplanowane i zatwierdzone w 2022 w ramach wieloletniej perspektywy finansowej i planie rozwoju ÖBH 2032+. Umowa jest obecnie negocjowana z rządem włoskim.
Ważną częścią negocjacji jest także udział gospodarki austriackiej poprzez niezbędną współpracę przemysłową, aby wnieść do Austrii wartość dodaną i wzmocnić krajowy przemysł.
Ta współpraca jest kolejnym dowodem dobrej współpracy i przyjaźni między Włochami i Austrią. Moje szczególne podziękowania kieruję do premier Giorgii Meloni, która w znaczący sposób przyczyniła się do osiągnięcia tego porozumienia – powiedział kanclerz Karl Nehammer.
Minister obrony Klaudia Tanner: Kupując te odrzutowce, wypełnimy znaczącą lukę w zdolnościach naszych sił powietrznych. W ten sposób nie tylko przenosimy 100 procent szkolenia naszych pilotów z powrotem do Austrii, ale także znacznie wzmacniamy obronę przestrzeni powietrznej. Zwiększy to obronę Austrii, ludności austriackiej i naszą neutralność wobec zagrożeń z powietrza.
Ta decyzja stanowi pozytywne zakończenie trudnego roku 2024 dla bazy lotniczej Vogler w Linz-Hörsching, a także dla kraju związkowego Górna Austria oraz bardzo dobry początek nowego roku 2025. Ponieważ zakup nowych samolotów, które zastąpią flotę samolotów Saab 105Ö, wzmocni znaczenie militarne bazy lotniczej. Poprawi to lokalizację w dłuższej perspektywie i zabezpieczy wiele wysokiej jakości miejsc pracy na nadchodzące dziesięciolecia – powiedział gubernator kraju związkowego Thomas Stelzer, zadowolony z decyzji o zakupie.
Leonardo M-346FA będzie wykorzystywany w austriackich siłach zbrojnych do szkolenia pilotów, wspierania sił lądowych i obrony przestrzeni powietrznej.
Österreich kauft im Rahmen eines „Government-to-Government“-Geschäftes gemeinsam mit Italien 12 Stück Leonardo M-346FA Jets. #Bundesheer
— Michael Bauer (@Bundesheerbauer) December 28, 2024
11 grudnia 2020 z eksploatacji w wojskach lotniczych Austrii (Österreichische Luftstreitkräfte) wycofane ostatnie z 18 samolotów szkolno-bojowych i rozpoznawczych Saab 105Ö (z 40 pierwotnie pozyskanych, będących w służbie od lipca 1970) bez wskazania bezpośredniego następcy. Służyły 50 lat, wylatując przez ten czas 156 500 godzin i wykonując około 254 000 misji. Wyszkolono na nich 167 pilotów.
6 grudnia 2018 lokalny dziennik Die Presse informował o planach ówczesnego rządu dotyczącego przyszłości myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 1 i właśnie Saab 105Ö. Wśród faworytów na następcę tego drugiego już wtedy wskazywano M-346 Master. Inną opcją była rezygnacja z następcy i ujednolicenie floty.
Warto dodać, że kontroferty dla Austrii miały złożyć czeska AERO Vodochody AEROSPACE z samolotem szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39NG Albatros oraz amerykańska Boeing ze szwedzką Saab Defence and Security z T-7A Red Hawk.
Jak informowano w sierpniu, austriaccy kadeci już rozpoczęli szkolenia w Międzynarodowym Ośrodku Szkoleniowym IFTS (International Flight Training School) we włoskiej bazie lotniczej Galatini na włoskich samolotach szkolenia zaawansowanego T-346A (wojskowe oznaczenie M-346 Master).
M-346FA
Jak informuje włoska spółka Leonardo, M-346FA może służyć w misjach bliskiego wsparcia wojsk lądowych (CAS – Close Air Support), także ze wsparciem cyfrowym (CAS-D), air policing / obrony własnej przestrzeni powietrznej, przechwytywania celów wolno lecących, naprowadzania z powietrza na cele naziemne (FAC-A – Forward Air Support – Airborne), bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR – Combat Search And Rescue), izolowania, w tym izolowania pola walki (BAI – Battlefield Air Interdiction), lotniczego wsparcia taktycznego działań morskich (TASMO – Tactical Air Support for Maritime Operations), a także rozpoznania (RECCE) (Leonardo modernizuje M-346 Master do standardu Block 20).
M-346FA zadebiutował podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu w dniach 19–25 czerwca 2017 jako rozwinięcie M-346FT (Fighter Trainer). Otrzymał mechanicznie skanującą wielomodową stację radiolokacyjną Grifo-M-346 (wariant Grifo-S), pracującą w kilku trybach, między innymi trybie SAR i ISAR (Inverse Synthetic-Aperture Radar) oraz system samoobrony Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System).
M-346FA dysponuje siedmioma węzłami uzbrojenia o łącznym udźwigu 3000 kg (przy maksymalnej masie startowej 9700 kg), a producent oferuje integrację z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze IRIS-T i AIM-9L/X Sidewidner, klasy powietrze-ziemia Brimstone, przeciwokrętowymi Marte ER oraz bomby niekierowane Mark 82 Snake Eye, bomby kierowane laserowo GBU-12 Paveway II, GBU-49 Enhanced Paveway II, Paveway IV, Lizard 2+ i Lizard 4, kierowane za pomocą sygnału GPS bomby GBU-3 i Lizard 4, a także zasobniki dla rakiet niekierowanych i działek.
Załoga ma do dyspozycji łącze wymiany danych Link-16, wyświetlacze nahełmowe HMD (Helmet Mounted Display), systemy rozpoznania, oznaczenia celu i walki radioelektronicznej. M-346FA korzysta także z wszystkich zaawansowanych funkcji wersji szkolnej M-346, w tym z możliwości integracji w środowisku live-virtual-constructive (LVC), czyli szkoleń wykorzystujących połączenie realnych oraz wirtualnych obiektów. Obejmuje to współpracę realnego samolotu w powietrzu z symulatorami na ziemi, z włączeniem wirtualnych sił własnych i agresora, umożliwiając w ten sposób szkolonym pilotom trening w bardzo złożonych scenariuszach taktycznych.
Samolot jest zdolny do prowadzenia patroli bojowych z pełnym obciążeniem uzbrojenia przez 2 godziny 40 minut na dystansie do 185 km od bazy macierzystej. W przypadku operacji rozpoznawczych, z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa, zasobnikiem rozpoznawczym i dwiema rakietami powietrze-powietrze do samoobrony, zasięg wzrośnie do 890 km, przy czym w obu przypadkach jest możliwe przeprowadzenie tankowania w powietrzu, celem dalszego zwiększenia zasięgu i długotrwałości lotu.
Pierwsze samoloty M-346FA, oznaczone przez producent jako M-346LFFA (Light Fighter Family of Aircraft) trafią do Turkmenistanu (6 egz., w tym 4 M-346FA i 2 M-346DR/FT) i Azerbejdżanu. Wśród niedoszłych użytkowników należy wymienić Nigerię.