3 stycznia federalny rząd Republiki Austrii podjął decyzję o zakupie trzech dodatkowych śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70 Black Hawk. Dołączą do ośmiu użytkowanych od 2002 przez wojska lotnicze (Luftstreitkräfte). Dostawa nowych S-70 z nowoczesną awioniką ma rozpocząć się w 2020. Pozostałe Black Hawki sił zbrojnych Austrii do 2021 zostaną poddane modernizacji instrumentów pokładowych. Jednocześnie trwają negocjacje z trzema potencjalnymi dostawcami w sprawie zakupu lekkich śmigłowców. Wartość umów szacowana jest na 300 mln EUR (1,29 mld zł).
Począwszy od 2002 wojska lotnicze Austrii operują flotą wielozadaniowych śmigłowców transportowych Sikorsky S-70A-42 Black Hawk / Zdjęcie: Anton Czech
Równolegle trwa dwunasta próba zastąpienia 21 lekkich śmigłowców Aérospatiale Alouette III. Austriacy szukają 13 nowych wiropłatów przystosowanych do transportu ośmiu osób. Jeden z zakupionych śmigłowców ma posłużyć do szkolenia pilotów. Planowana jest także budowa infrastruktury logistycznej niezbędnej do wsparcia eksploatacji.
Pięćdziesięcioletnie Alouette III muszą zostać zastąpione najpóźniej do 2023, gdy zakończy się ich resurs techniczny. Ministerstwo Obrony bierze pod uwagę trzy konstrukcje: Bell 429, Leonardo AW109 i Airbus H145M. Zaproszenia do składania ofert zostały wysłane do zainteresowanych stron. Jednym z wymogów są specjalistyczne płozy, przeznaczone do lądowania w górach na śniegu.
Trwa dwunasta próba wyłonienia następcy lekkich śmigłowców Aérospatiale Alouette III, które muszą zostać wycofane w latach 2020-2023 / Zdjęcie: Martina Sindhuber
Co ciekawe, Austria chce pozyskać śmigłowce na zasadzie porozumienia międzyrządowego, a nie bezpośrednio od koncernów. Dotyczy to zwłaszcza Airbus Defence And Space, z którym rząd federalny sądzi się od lutego 2017 w sprawie korupcji przy sprzedaży myśliwców Eurofighter Typhoon (Austriacy podzieleni ws. Eurofighterów, 2018-12-11).
Analiza
Pomimo, że wcześniej przez dziesięciolecia wojsko sygnalizowało konieczność zakupu nowych śmigłowców przystosowanych do transportu 20-25 osób, decyzja zapadła dopiero w wyniku nacisków opinii publicznej. Impulsem było zejście lawiny w gminie uzdrowiskowej Galtür 23 lutego 1999 w wyniku której zginęło 31 osób. Akcję ratowniczą musiały wesprzeć śmigłowce niemieckich sił zbrojnych.
Na początku XXI wieku podpisano umowę z Sikorsky Aircraft Corporation. Cena za dziewięć S-70A-42 Black Hawk wyniosła 196,3 mln euro. Austriacy odebrali pierwszy wiropłat w czerwcu 2002. Od 2013 Austria bezskutecznie poszukuje następców 11 lekkich śmigłowców rozpoznawczych Bell OH-58B Kiowa.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.