14 października na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) 2019 w Waszyngtonie spółki BAE Systems i Rheinmetall Defence oraz konsorcja QinetiQ North America (QNA) z Pratt and Miller Defense oraz Textron Systems, Howe & Howe Technologies z FLIR Systems (jako Team Ripsaw) zaprezentowały swoje propozycje bojowych autonomicznych pojazdów bezzałogowych. Roboty są rozwijane w ramach programu US Army Robotic Combat Vehicle (RCV), będącego częścią programu Next Generation Combat Vehicle (NGCV) (Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).
Ripsaw M5 powstał on w oparciu o rozwijaną przez Howe & Howe Technologies bezzałogową platformę gąsienicową Ripsaw MS1. Główne uzbrojenie to 30-mm armata automatyczna ATK XM813 / Zdjęcie: FLIR Systems
Team Ripsaw
Konsorcjum Team Ripsaw zaprezentowało demonstrator technologii o nazwie Ripsaw M5. Powstał on w oparciu o rozwijaną od 2000 przez spółkę Howe & Howe Technologies bezzałogową platformę gąsienicową Ripsaw MS1, która jest produkowana od 2009. Pojazd przenosi miniaturowego 13-kilogramowego robota FLIR SUGV wyposażonego w ramię o udźwigu 10 kg oraz bezzałogowy statek latający FLIR R80D SkyRaider o ładowności 2 kg. Został wyposażony w głowicę optoelektroniczną TacFLIR 280-HD oraz system kamer sferycznych FLIR Gimbal o pokryciu 360 stopni wokół niego.
Ripsaw M5 będzie mógł być przenoszony w ładowni C-130, a także podczepiony pod CH-47. Pojazdy będą działać w grupie zdalnie sterowane przez operatorów. Team Ripsaw oferuje także warianty wyspecjalizowane do prowadzenia zwiadu i rozpoznania czy przenoszenia bezzałogowców różnej klasy / Film: Textron Systems
Textron Systems zintegrowało z platformą system wieżowy z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813 i ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) Common CROWS-J (Remotely Operated Weapon Station-Javelin) dla przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148 Javelin oraz wyrzutnią ładunków przedłużonych MICLIC (Mine Clearing Line Charge) do oczyszczania pól minowych. Ripsaw M5 charakteryzuje się dużą zwrotnością, mobilnością i cichą pracą zespołu napędowego. Pojazd może być skonfigurowany jako 7-tonowy RCV-Light (RCV-L), uzbrojony w 7,62-mm karabin maszynowy oraz 10-tonowy RCV-Medium (RCV-M) z 30-mm armatą.
BAE Systems
Brytyjska spółka BAE Systems zaprezentowała platformę nazwaną Robotic Technology Demonstrator (RTD). Pojazd o cichym, hybrydowym napędem elektrycznym, porusza się na gumowch gąsienicach, które dodatkowo tłumią hałas. System wieżowy, zgodnie z wymogami zamawiającego, uzbrojono w 30-mm armatę automatyczną oraz zestaw czujników do monitorowania sytuacji wokół pojazdu i nadzoru w zakresie 360 stopni (w tym w podczerwieni).
Robotic Technology Demonstrator opracowany przez BAE Systems ma być laboratorium doświadczalnym dla rozwoju bezzałogowych technologii / Zdjęcie: BAE Systems
RTD przenosi także kroczącego robota rozpoznawczego oraz bezzałogowy system powietrzny na uwięzi w celu zwiększenia orientacji sytuacyjnej. Jak podkreśla producent, RTD został zaprojektowany jako laboratorium doświadczalne, które będzie testować i integrować nowe technologie i rozwiązania w zakresie autonomii, siły ognia, napędu, optoelektroniki oraz oprogramowania.
Rheinmetall Defence
Niemiecka spółka Rheinmetall Defence zaprezentowała koncepcję bezzałogowej wersji lekkiego transportera Wiesel 2, która otrzymał nazwę Wiesel Wingman. Jest oferowany US Army jako najlżejszy wariant pojazdu RCV, czyli RCV-L. Wiesel Digital wykorzystuje technologie opracowane dla ośmiokołowego bezzałogowego pojazdu naziemnego Mission Master (MM). Wymieniono wszystkie mechaniczne i hydrauliczne elementów przekładni na cyfrową skrzynię biegów i zabudowano system Drive by Wire (DbW) z potrójną redundancją (MSPO2019: MM UGV z Warmate-TL, 2019-09-04).
Niemcy proponują bezzałogowy wariant lekkiego transportera Wiesel 2 / Grafika: Rheinmetall Defence
Wiesel Digital będzie mógł poruszać się z prędkością 69 km/h zachowując duże zdolności manewrowe, dzięki niskiej masie własnej i niewielkiemu naciskowi na podłoże. Kadłub będzie chronił wewnętrzne systemy pojazdu przed ostrzałem z broni małokalibrowej i odłamkami. Producent deklaruje możliwość integracji ze zsmu CROWS-J z ppk Javelin, dzięki czemu pojazd mógłby zostać zaoferowany także jako większy RCV-M. Jeden pojazd będzie przenoszony przez śmigłowiec CH-47 lub CH-53 Stallion jako ładunek wewnętrzny lub podwieszony, natomiast dwa pomieszczą się w ładowni C-130.
QinetiQ North America i Pratt and Miller Defense
Konsorcjum dwóch amerykańskich spółek złożyło wspólną ofertę zmodyfikowanego pojazdu EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle), opracowanego przez Pratt and Miller Defense.
QinetiQ North America i Pratt and Miller Defense złożyły oferują zmodyfikowany bezzałogowiec EMAV / Zdjęcie: Pratt and Miller Defense
Jest to autonomiczny pojazd gąsienicowy zaprojektowany w celu zapewnienia wsparcia ogniowego dla piechoty na poziomie plutonu. Spółka QNA odpowiada za dostarczenie modułowych systemów kontroli o otwartej architekturze dla bezzałogowców naziemnych.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.