W czwartek, 27 lutego 2025, amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) poinformowało, że samoloty wsparcia bojowego i rozpoznania AT-802U Sky Warden pozyskiwane w ramach programu Armed Overwatch otrzymały oznaczenie OA-1K Skyraider II.
Zdjęcia: Staff Sgt. Natalie Fiorilli, USAF
Decyzja została ogłoszona podczas konferencji Special Air Warfare Symposium (SAWS), odbywającej się w Ft. Walton Beach na Florydzie, pomiędzy 25 a 27 lutego. Nazwa nawiązuje do samolotu szturmowego Douglas A-1E/G/H/J Skyraider, będącego w służbie nie tylko w USAF (w ramach 1. i 602. Eskadry Air Commando oraz 6. i 22. Eskadry Operacji Specjalnych), ale także US Navy i USMC, w latach 1946-1973.
Jestem podekscytowany Skyraiderem II, myślę, że mamy możliwości, które są tylko nasze i będziemy w stanie ukształtować to w coś, czego reszta kraju może nawet nie wiedzieć, że teraz potrzebuje — powiedział gen. Michael Conley, dowódca AFSOC.
AFSOC prowadzi ciągłe misje globalne — powiedział gen. Craig Prather, dyrektor ds. planów strategicznych, programów i wymagań w AFSOC. Chociaż nie spodziewamy się, że Skyraider II połączy się z samolotami wielozadaniowymi 5. i 6. generacji, to zapewni wartość naszym wspieranym siłom globalnie.
Zapewnienie skalowalnych i precyzyjnych uderzeń to obszar, w którym pojawi się Skyraider II. Skyraider II mógłby podejmować misje od południowo-zachodniej granicy do Afryki i stwarzać dylematy tym, z którymi konkurujemy — powiedział Prather.
Dostawy samolotów w wersji treningowej rozpoczęły się 28 czerwca 2024. Na lato br. zaplanowano dostawy wersji bojowej. Będą stacjonować w bazie lotniczej Hurlburt Field na Florydzie.
Zgodnie z założeniami OA-1K Skyraider II to tani, niezawodny, wielozadaniowy system samolotów małych i średnich rozmiarów, przeznaczony do obsługi izolowanego geograficznie personelu operacji specjalnych. Samolot będzie wykonywał bliskie wsparcie powietrzne, precyzyjne ataki, bojowy zwiad oraz obserwację i rozpoznanie w surowych warunkach pola walki. Wielozadaniowy charakter systemu umożliwi Dowództwu Operacji Specjalnych (US Special Operations Command, US SOCOM) prowadzenie operacji nieregularnych niskim kosztem, uwalniając inne zasoby i środki bojowe, aby umożliwić połączonym siłom lepsze skupienie się na wyzwaniu określonym w Strategii Obrony Narodowej.
Przypomnijmy, że 1 sierpnia 2022 spółki L3Harris Technologies i Air Tractor informowały, że US SOCOM zamówiło maksymalnie 75 samolotów AT-802U Sky Warden. Umowa ramowa ma maksymalną wartość 3 mld USD i zakładała badania, rozwój, testy i ocenę, a także 170 mln USD na zakup pierwszej transzy 6 samolotów.
L3Harris zmodyfikowała zaprezentowany US SOCOM i poddany testom latem 2021 prototyp/demonstrator technologii do konfiguracji produkcyjnej. Produkcja małoseryjna zamówionej partii rozpoczęła się w 2023 w zakładach L3Harris w Tulsa, w stanie Oklahoma. Polega na przebudowie do wymogów US SOCOM płatowców AT-802 dostarczonych z zakładu Air Tractor w Olney w Teksasie.
Prace nad bazowym AT-802U Sky Warden zostały ogłoszone 6 maja 2021. Prototyp powstał na bazie samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802, który został oblatany w październiku 1990 i jest używany przez służby publiczne dwudziestu państw oraz dużą liczbę użytkowników prywatnych. Charakteryzuje się on największą masą użyteczną w kategorii jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych, wynoszącą 4306 kg (przy maksymalnej masie startowej 7257 kg).
Zgodnie z wymogami US SOCOM, Sky Warden został wyposażony w szereg systemów łączności, czujników pokładowych oraz rozwiązań klasy ISR, które dostarczy L3Harris Technologies. Platforma wielozadaniowa zapewnia użytkownikowi wysoką sprawność i elastyczność w identyfikowaniu, śledzeniu i reagowaniu na zagrożenia. Łączy możliwości większych samolotów klasy ISR i uderzeniowych w jednej zintegrowanej platformie. Jest również zdolny do startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co pozwoli na wykorzystywanie go na misjach wsparcia operacji specjalnych.