Podczas 17. targów Arms and Security 2021 w Kijowie, zaplanowanych na 15-18 czerwca, publiczną premierę miał ukraiński bojowy wóz piechoty Kewłar-E opracowany przez prywatną spółkę UkrinnMasz z Charkowa ze środków własnych. Po raz pierwszy zdjęcie pojazdu pojawiło się w ukraińskich mediach branżowych 27 października ubiegłego roku, a samo istnienie projektu ujawniono w kwietniu 2018 – choć prace miały trwać od co najmniej 2017 (Koncepcja ciężkiego ukraińskiego bwp Babilon).
Podczas 17. targów Arms and Security 2021 w Kijowie publiczną premierę miał ukraiński bojowy wóz piechoty Kewłar-E
Pojazd, którego załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i działonowy) został opracowany w oparciu o zmodyfikowane podwozie 122-mm haubicy samobieżnej 2S1 Gwozdika (Goździk; w kodzie NATO M1974). Po usunięciu uzbrojenia głównego czyli haubicy 2A31 i podniesieniu stropu, w tylnej części zabudowano przedział załogowy mieszczący sześciu żołnierzy desantu oraz wersję zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (zsmu) BM-3M Szturm opracowanego przez Biuro Projektowe im. Aleksandra Morozowa (ChMDB) z Charkowa, ale opcjonalnie może to być KBA-105 Szkwał, produkowana przez Żytomierskie Zakłady Pancerne z Żytomierza. Uzbrojeniem obu modułów jest 30-mm jest armata automatyczna ZTM-1/ZTM-2, 7,62-mm karabin maszynowy KT-7.62 i 30-mm granatnik automatyczny KBA-117. Opcjonalnie wieża może zostać dozbrojona, po prawej stronie, w podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych RK-2W Barier-W (BMP-U ujawniony).
Nie jest znana masa Kewłar-E, ale z uwagi iż masa bojowa 2S1 Gwozdika wynosi 15,7 t, to wartość dla bwp nie powinna być większa. Pojazd ma zapewniać ochronę dla załogi i desantu na poziomie 2 wg STANAG 4596A/B przed ostrzałem przedniego pancerze amunicją 12,7 mm i bocznego amunicją 7,62 mm, detonacją równoważnika 4 kg trotylu pod gąsienicą i 2 kg trotylu bezpośrednio pod kadłubem. Planowane jest zwiększenie poziomu ochrony balistycznej i przeciwminowej, przez co wzrośnie jego masa, zwłaszcza że wizualizacje pojazdu ukazywały dodatkowe moduły pancerza na burtach i pancerz reaktywny Kontakt-1 na przedniej płycie pancerza.
Bwp Kewłar-E powstał na bazie podwozia 122-mm haubicy samobieżnej 2S1 Gwozdika / Zdjęcia: Arkadiusz Szewczyk
Prezentowany egzemplarz jest napędzany silnikiem wysokoprężnym JAMZ-238W o mocy 240 KM (177 kW), ale według przedstawicieli UkrinnMasz w przyszłości zostanie on zastąpiony zachodnim silnikiem, który zapewni prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do 70 km/h (obecnie 60 km/h) – można domniemywać, że niemieckiej spółki Deutz, której jednostki napędowe są stosowane w modernizacjach ukraińskich pojazdów opancerzonych lub brytyjskiej Cummins, jak twierdzą media ukraińskie. Pojazd może pokonywać o własnych siłach przeszkody wodne z prędkością 4-6 km/h. (Produkcja seryjna BREM Atlet).
Konstruktorzy UkrinnMasz zadeklarowali, iż w planach jest opracowanie rodziny pojazdów na bazie podwozia 2S1 Gwozdika obejmującej niszczyciel czołgów uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane (ewentualny następca 9K114 Szturm-S), wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej, wozu dowodzenia, wozu zabezpieczenia technicznego i pojazdu ewakuacji medycznej.