W czwartek, 14 listopada 2024, jak poinformowały lokalne media, szef sztabu Marynarki Wojennej Argentyny (Armada de la República Argentina, ARA) kontradmirał Carlos María Allievi podpisał umowę o równowartości około 63 mln USD (258,1 mln zł) na zakup 4 włoskich lekkich śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AgustaWestland AW109SP, zamiast wcześniej 8 planowanych.
AW109 Trekker M, prezentowany przez Leonardo i WSK PZL-Świdnik na XXXI MSPO 2023 w Kielcach / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG
Umowa obejmuje także symulator, dokumentację techniczną, części zamienne i szkolenia specjalistyczne personelu latającego i naziemnego. Oferta finansowa Włoskiej Agencji Kredytów Eksportowych obejmuje spłatę w ciągu 8 lat, z 2-letnim okresem karencji. Umowę musi jeszcze kontrasygnować minister gospodarki Luis Caputo. Jeśli nie będzie opóźnień, to przewiduje ona dostawy pierwszych dwóch śmigłowców w 2025 oraz pozostałych dwóch w 2026.
Umowa jest wynikiem listu intencyjnego podpisanego przez ministrów obrony Argentyny i Włoch, Jorge Taianę i Guido Crosetto podczas wizyty tego drugiego w Buenos Aires, 20 września 2023. Następnie, 8 lipca br. opublikowano dekret nr 594/2024 modyfikujący budżet argentyński na rok fiskalny 2024, w którym zezwolono za zaciągnięcie kredytu publicznego na kwotę 98 mln USD (401,5 mln zł) w ciągu 3 lat. Przy czym nadal obejmowało to 8 śmigłowców. Ostatecznie jednak ze względów finansowych zdecydowano się na redukcję zamówienia o połowę.
Nowe śmigłowce pozwolą wycofać ostatni z czterech niegdyś eksploatowanych śmigłowców Eurocopter (obecnie Airbus) AS555SN Fennec 2, służących do misji transportowo-logistycznych i patrolowo-dozorowych. Trafią na wyposażenie czterech pełnomorskich okrętów patrolowych typu Bouchard (francuskiego typu Gowind OPV-90/Kership). Wcześniej zakładano też wyposażenie trzech fregat typu Almirante Brown (MEKO 360H2; niekiedy klasyfikowanych jako niszczyciele), ale w związku z redukcją zamówienia na wiropłaty – tak się nie stanie.
Wejdą na wyposażenie 1. Eskadry Śmigłowców (1.ª Escuadrilla Aeronaval de Helicópteros, EAH1) w bazie lotniczej marynarki wojennej Comandante Espora w Willa Espora w prowincji Buenos Aires.
AW109 to lekki śmigłowiec wielozadaniowy o maksymalnej masie startowej do 3350 kg. Napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney Canada PW207C osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i zasięg lotu do 833 km, a długotrwałość lotu wynosi 4 godz. 20 min. Śmigłowiec ma 12,96 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica wirnika głównego wynosi 10,83 m. Załoga składa się 1-2 pilotów, a wiropłat może przetransportować 6-7 pasażerów (maksymalnie 8 osób na pokładzie). Maksymalny osiągnięty zawis wyniósł 4609 m.
Co ciekawe, w latach 1979-2007 lotnictwo wojsk lądowych Argentyny (Ejército Argentino, EA) użytkowało 10 śmigłowców Agusta A109, które obecnie jako głęboko zmodernizowane wiropłaty są oferowane na rynku w różnych wersjach jako Leonardo AW109. Warto dodać, że rząd w Buenos Aires otrzymał też ofertę pozyskania używanych śmigłowców Airbus AS365N3+ Dauphin 2.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.