W środę, 16 lipca 2025, amerykańska spółka Anduril Industries poinformowała o kolejnym teście najmniejszego przedstawiciela nowej rodziny pocisków manewrujących Barracuda, czyli modelu Barracuda-100M. W ramach programu HSMM (High-Speed Maneuverable Missile) dowództwa US Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center (CCDC AvMC), w maju br. pomyślnie przeprowadzono kolejną serię testów w locie.
Autonomiczny pojazd powietrzny, jak określa go producent, został zaoferowany w programie HSMM US Army, który ma na celu wdrożenie przystępnego cenowo, szybkiego, manewrowego i modułowego pojazdu testowego dla ładunku Precision Target Acquisition Seeker (PTAS) autonomicznego systemu pasywnego śledzenia zidentyfikowanych celów.
PTAS ma wykorzystywać informacje zwrotne z wideo do korelacji i poszukiwania wcześniej zidentyfikowanego obrazu celu za pomocą kamery z czujnikiem podczerwieni w zakresie długofalowym (Longwave Infrared, LWIR) w głowicy naprowadzającej. W ramach tych działań Anduril zintegrował oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji Lattice z ładunkiem PTAS na pocisku Barracuda-100M, demonstrując, jak zaangażowanie Anduril w modułowy sprzęt i oprogramowanie umożliwia szybką integrację różnych ładunków i systemów misji dla unikalnych zestawów misji klienta.
Pracując w ścisłej współpracy z Dyrekcją Rozwoju Technologii TDD-M (Technology Development Directorate) w AvMC, w 2023 Anduril zakończyła serię studium wykonalności i przeglądów projektowych dla Barracuda-100M w ramach programu HSMM. W 2024 Anduril osiągnęła kluczowe kamienie milowe w testach, w tym pełnoskalowe testy w tunelu aerodynamicznym w warunkach transonicznych, testy środowiskowe, loty z ładunkiem podwieszonym, testy ślizgowe oraz testy silnika, które zakończyły się wieloma lotami napędowymi. Osiągnięcie to oznaczało przejście od koncepcji do lotu napędowego w mniej niż dwa lata, w tym intensywną 12-miesięczną kampanię testową.
W maju 2025 roku Anduril przeprowadziła kilka dodatkowych lotów napędowych z Barracuda-100M, mających na celu dalsze poszerzenie i weryfikację możliwości oraz osiągów pojazdu. Loty te obejmowały aktualizacje oprogramowania i sprzętu, które znacząco poprawiły osiągi i możliwości produkcyjne platformy, w tym integrację opracowanego przez Anduril taniego systemu nawigacji, niezależnego komputera misji oraz kilku ulepszeń projektowych dla ułatwienia produkcji. Anduril wykonał wszystkie założone cele testowe, w tym autonomiczny start, realizację misji oraz wielokrotne precyzyjne uderzenia naprowadzane. Barracuda-100M spełnił lub przekroczył wszystkie kryteria osiągów pojazdu, w tym manewry przy wysokich przeciążeniach i prędkości przekraczające 500 węzłów (926 km;h), demonstrując, jak system zapewnia wysokie osiągi w małym, modułowym formacie, umożliwiając nowe koncepcje operacyjne dla sił taktycznych. Testy w locie stanowią ważny kamień milowy w kierunku przyszłego operacyjnego wykorzystania Barracuda-100M.
Pod koniec tego roku Anduril przeprowadzi serię demonstracji startów naziemnych Barracuda-100M dla programu HSMM, potwierdzając jego potencjał do wykorzystania w różnych domenach i odblokowując nowe możliwości dla sił lądowych poprzez wyposażenie ich w wysoce manewrową, masowo produkowaną, dalekosiężną i szybką amunicję do ataku prowadzenia bezpośrednich uderzeń. Ostatecznie program HSMM zakończy się demonstracją testów na żywo na rządowym poligonie testowym w 2026.
Przypomnijmy, że 12 września 2024 Anduril Industries zaprezentowała nową rodzinę pocisków manewrujących Barracuda-M, obejmującą modele Barracuda-100M, Barracuda-250M i Barracuda-500M. Jak sam określił je producent są to jednorazowe, autonomiczne statki powietrzne napędzane silnikiem turboodrzutowym, zaprojektowane pod kątem niskokosztowej produkcji masowej. Pociski mają być dostosowane do wystrzeliwania z samolotów (załogowych i bezzałogowych), śmigłowców, a także platform morskich i naziemnych.
Omawiany Barracuda 100M to najmniejszy wariant o ładowności niecałych 16 kg (35 funtów) i przewidywanym maksymalnym zasięgu lotu, 111 km (60 mil morskich) i 157 km (85 mil morskich), odpowiednio przy wystrzeleniu z platformy lądowej/morskiej lub z powietrza. Wariant ten może być dostosowany do śmigłowców szturmowych (AH-1Z Viper i AH-64 Apache) i bezzałogowców bojowych MQ-9 Reaper, a także do wystrzeliwania z szyny uzbrojenia CLT (Common Launch Tube) i podobnych wyrzutni zamontowanych na tylnych rampach ładunkowych samolotów wsparcia powietrznego AC-130 i innych platform, w tym naziemnych.
Z kolei 8 czerwca br. niemiecka grupa Rheinmetall AG informowała, że nawiązała strategiczną współpracę z Anduril w zakresie integracji cyfrowej platformy łączności nowej generacji o nazwie Battlesuite z autonomicznymi systemami bezzałogowymi rodziny Barracuda i Fury oraz przy napędach rakietowych na paliwo stałe, oferując je na rynkach europejskich.
Successful flight test of Barracuda-100M for the @USArmy's High Speed Maneuverable Missile program.
Delivering high-G maneuvers, speeds over 500 knots, and 10x the range of the Hellfire missile. pic.twitter.com/rvAYqodvku
— Anduril Industries (@anduriltech) July 16, 2025