W środę, 12 lutego 2025, około godz. 10.15 czasu lokalnego w wodach Zatoki San Diego w rejonie Point Loma nad Oceanem Spokojnym rozbił się samolot walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej Boeing EA-18G Growler ze 135. Eskadry Walki Radioelektronicznej Black Ravens (VAQ-130). Obaj członkowie załogi zdołali się bezpiecznie katapultować, a upadek samolotu zarejestrowały kamery m.in. w porcie San Diego.
Zgodnie z komunikatem prasowym dowództwa lotnictwa US Navy (Naval Air Forces), samolot rozbił się podczas próby podejścia do lądowania w bazie lotniczej marynarki wojennej NAS North Island w San Diego. Dwóch członków załogi (pilot i operator systemów walki radioelektronicznej) zdołało się bezpiecznie katapultować i zostali szybko wyłowieni przez Straż Przybrzeżną z wód Zatoki San Diego, a następnie przetransportowano do szpitala UC San Diego Health w celu przeprowadzenia badań. Obaj są w stanie stabilnym (Amerykański Super Hornet zestrzelony w bratobójczym ogniu).
W bazie morskiej Coronado utworzono Centrum Operacji Awaryjnych w odpowiedzi na wypadek, a ocena miejsca katastrofy oraz jest przyczyna jest badana. Działania wojska wspierają jednostki lokalnej straży pożarnej (San Diego Fire-Rescue Department) i policji (Harbor Police) (Wypadek amerykańskiego F-35A na Alasce, Tragiczna kolizja wojskowego Black Hawka z cywilnym Bombardierem).
Przed wypadkiem, lotnictwo US Navy dysponowało 153 egzemplarzami EA-18G, który jest pochodną dwumiejscowego samolotu wielozadaniowego F/A-18F Super Hornet (ze 160 dostarczonych). Obecnie przechodzą one modernizację o kryptonimie GCM (Growler Capability Modification) do wersji Block II, które otrzymują m.in. nowe zasobników walki radioelektronicznej nowej generacji pasma średniego NGJ-MB (Next Generation Jammer Mid-Band) czy możliwość zarządzania bezzałogowymi platformami przez operatora systemów.
Jest to druga całkowita utrata Growlera przez US Navy po tym jak 15 października 2024 inny samolot uderzył w zbocza Mount Rainier w stanie Waszyngton. Wcześniej miały miejsce dwa mniej groźne incydenty: 11 marca 2024 gdy w japońskiej bazie lotniczej Misawa doszło do przebicia opony oraz 14 maja 2018 gdy jeden z samolotów doznał awarii systemu paliwowego podczas lotu z bazy lotniczej Anderson na Guam do wspomnianej Misawa.
Jedynym użytkownikiem eksportowym jest Australia, która użytkuje 12 egzemplarzy (jeden został dokupiony w 2021, aby zastąpić egzemplarz rozbity 28 stycznia 2018 w amerykańskiej bazie lotniczej Nellis w Nevadzie). Samoloty tego typu, w pakiecie wraz z F/A-18E/F Super Hornet, były bezskutecznie oferowane Finlandii, Niemcom i Zjednoczonym Emiratom Arabskim.
https://twitter.com/SanDiegoWebCam/status/1889740361993445504
This is our footage of the U.S. Navy jet crash into San Diego Bay. We have radio comms, and visibility is poor. Both pilots are safe. Turn up your audio.
We would likely have clearer footage if not for the censorship imposed on us by the previous administration. Had this been a… pic.twitter.com/G7BtWjeADD
— San Diego Web Cam (@SanDiegoWebCam) February 12, 2025
Reports of a U.S. Navy EA-18G “Growler” Electronic-Warfare Aircraft having crashed in San Diego Bay, with both of the Naval Aviators said to have safely ejected prior to the Crash.
— OSINTdefender (@sentdefender) February 12, 2025
#BREAKING: A U.S. Navy Boeing EA-18G Growler just crashed in San Diego Bay during a “training exercise”, officials say the 2 pilots were rescued by a fishing boat and sustained no injuries. pic.twitter.com/yMgAqRyDi7
— Insider Wire (@InsiderWire) February 12, 2025
BREAKING
San Diego
New Photos of the US Navy EA-18 Growler going down and the pilots being rescued by @hmlanding Premier Sportfishing boat this morning
Great work by those involved!!!
Courtesy of @976tuna pic.twitter.com/7Wht0rYz5n
— OC Scanner 🇺🇸 🇺🇸 (@OC_Scanner) February 12, 2025
https://twitter.com/jpartej/status/1889794501671080361
Yesterday, a US Navy EA-18G Growler crashed in the North San Diego Bay across from North Island Naval Station.
Both aircrew successfully ejected using the Martin-Baker US14A NACES Seat 🔻#MartinBaker #EngineeringForLife pic.twitter.com/fENSVD09Ii
— Martin-Baker (@MB_EjectEject) February 13, 2025