We wtorek, 28 stycznia 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że podpisała umowę z hiszpańską spółką stoczniową Navantia w sprawie zbadania możliwości integracji nowego taktycznego bezzałogowca SIRTAP ze śmigłowcowcem desantowym SPS Juan Carlos I (L-61), okrętem flagowym Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española).
Umowa zakłada zweryfikowanie interoperacyjności platformy SIRTAP z pozostałymi systemami lotniskowca, takimi jak zintegrowany system zarządzania walką SCOMBA (Sistema de Combate de los Buques de la Armada), będący odmianą amerykańskiego Aegis Combat System.
Działania integracyjne będą koncentrować się na następujących filarach: dowodzenie i kontrola (C2), integracja systemu bojowego i wsparcie nawigacji (w tym operacje startu i lądowania).
Ten wspólny wysiłek ma na celu osiągnięcie w pełni zintegrowanego systemu, zapewniającego pełną kompatybilność między SIRTAP a Juan Carlos I, zwiększając jego możliwości bojowe w zakresie lotnictwa pokładowego, elastyczność operacyjną i ogólną skuteczność obu platform w różnych scenariuszach operacyjnych. Umowa ta może wyznaczyć ścieżkę do zaoferowania hiszpańskiej Marynarce Wojennej dodatkowych możliwości opracowanych lokalnie, wzmacniając krajowy przemysł na korzyść jego strategicznej suwerenności.
Przypomnijmy, że 29 listopada 2023 Ministerstwo Obrony Hiszpanii podpisało umowę z Airbusem na rozwój, produkcję i dostawę systemu SIRTAP, złożonego z 9 zestawów, a każdy będzie składać się z trzech bezzałogowych statków powietrznych i jednej naziemnej stacji kontroli. Ponadto dostarczone zostaną dwa symulatory do szkolenia operatorów. Zestawy trafią do wojsk lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio) oraz lądowych Hiszpanii (Ejército de Tierra). 18 listopada 2024 poinformowano o rozpoczęciu montażu końcowego dwóch prototypów. Pierwszy z nich ma być gotowy wiosną br., a oblot nastąpić do końca roku.
SIRTAP, mający udźwig ponad 150 kg, został zaprojektowany do zaawansowanych misji obserwacyjnych i rozpoznawczych, nad lądem, i nad morzem. Zasięg ponad 2000 km i możliwość utrzymania się w powietrzu ponad 20 godzin zapewnią mu wielozadaniowość, pozwalając na latanie w dzień i w nocy w najbardziej wymagających warunkach. System będzie certyfikowany do lotów w wydzielonej przestrzeni powietrznej.
W przyszłości ten taktyczny bezzałogowiec będzie mógł współpracować z innymi statkami powietrznymi, współtworząc system systemów. Rozwój SIRTAP zapewni hiszpańskiemu przemysłowi ważne doświadczenia i kompetencje w obszarze zdalnie sterowanych elementów należących do systemu bojowego FCAS (Belgia dołączy do programu FCAS).
Obecnie, grupa lotnicza na śmigłowcowcu desantowym SPS Juan Carlos I (L-61) składa się ze śmigłowców typów CH-47F Chinook, NH90 TTH i SH-60B/F Seahawk oraz samolotów bojowych krótkiego startu i pionowego lądowania EAV-8B Plus Matador (AV-8B Harrier II Plus). Te ostatnie mogłyby zostać zastąpione w przyszłości przez F-35B Lightning II.
Airbus and @NavantiaOficial sign an agreement to explore the integration of #SIRTAP into the Spanish Navy Juan Carlos I flagship.
This aims to be the first step to guarantee the interoperability of SIRTAP with the rest of systems of the carrier, such as the SCOMBA combat system.… pic.twitter.com/iCka8Ccdjr
— Airbus Defence (@AirbusDefence) January 28, 2025



