3 grudnia europejska spółka Airbus poinformowała o otrzymaniu zlecenia od włosko-francuskiej Thales Alenia Space (spółka joint venture Thales 67% i Leonardo 33%) na budowę i dostawę zaawansowanej stacji radiolokacyjnej z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i aktywnym skanowaniem (PAA, Phased Array Antenna), pracującej w paśmie L dla satelity obserwacyjnego Ziemi Copernicus Sentinel 12 w ramach misji ROSE-L (Radar Observatory System for Europe in L band) (Airbus w programach ESA badań Księżyca i Marsa, 2020-10-16).
W ramach misji ROSE-L Airbus zbuduje dla satelity obserwacyjnego Ziemi radar z największą płaską anteną złożoną z pięciu paneli, jaką kiedykolwiek zbudowano, o wymiarach 11 m na 3,6 m. Jest to więc mniej więcej rozmiar dziesięciu stołów do gry w ping-ponga.
Na czele konsorcjum przemysłowego zajmującego się budową urządzenia stanie oddział Airbus Defence and Space w niemieckim Friedrichshafen. Będzie on przewodniczył spółkom z 9 państw. Kontrakt przyznany Airbusowi przez głównego wykonawcę misji, Thales Alenia Space, jest wart około 190 mln EUR (849 mln zł). Włosko-francuska spółka otrzymała zlecenie od Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency) w lipcu br. (Leonardo dołącza do badań Marsa, 2020-10-21).
Będzie to radar z największą płaską anteną złożoną z pięciu paneli, jaką kiedykolwiek zbudowano, o wymiarach 11 m na 3,6 m. Prawidłowe rozkładanie paneli będzie monitorowane przez trzy kamery (jak również prawidłowe rozkładanie paneli słonecznych satelity). Nowy radar zapewni lepsze parametry niż urządzenia pracujące w paśmie C na satelitach Sentinel-1 (Airbus testuje radar Sentinela-1C, 2020-08-12).
Ważący 2060 kg, stabilizowany w trzech osiach i zbudowany na platformie bazowej MILA, satelita obserwacyjny Ziemi Copernicus Sentinel 12 zostanie wystrzelony na orbitę polarną (690 km nad powierzchnią ziemi) w lipcu 2027. Podczas 7,5-letniej misji będzie realizował zadania dla wieli użytkowników, ale przede wszystkim dla Copernicus Land Monitoring oraz Copernicus Emergency Management Service (Airbus w programie SMILE, 2019-07-31).
Będzie dostarczał dane radarowe na potrzeby badań wilgotności gleb, rolnictwa precyzyjnego (wspomaganego komputerowo) bezpieczeństwa żywnościowego, biomasy leśnej i zmian w użytkowaniu gruntów. Ponadto będzie prowadził monitoring polarnych pokryw i czap lodowych, zasięgu lodu morskiego i pokrywy śnieżnej (ZEA: Satelita Airbus FalconEye-2 wystrzelony, 2020-12-03).
Będzie to zaawansowana stacja radiolokacyjna z syntetyczną aperturą i aktywnym skanowaniem, pracująca w paśmie L. / Grafiki: Airbus Defence and Space
Jean-Marc Nasr, szef pionu Space Systems w Airbus, powiedział, że zastosowanie radaru z syntetyczną aperturą i aktywnym skanowaniem w misji ROSE-L pozwoli zrozumieć zmiany klimatyczne i wspierać zrównoważoną transformację ekologiczną. Dodał, że nowej generacji satelita Copernicus umożliwi realizację Europejskiego Zielonego Ładu [A Green New Deal – przyp red.].
Warto dodać, Airbus Defence and Space jest odpowiedzialny za pojazd kosmiczny lub ładunek w trzech z sześciu misji obserwacji Ziemi i środowiska Copernicus nowej generacji: LSTM, CRISTAL i ROSE-L oraz dostarcza sprzęt o istotnym znaczeniu dla wszystkich sześciu misji (Airbus CRISTAL zmierzy pokrywę lodu , 2020-09-22).