W poniedziałek, 4 listopada 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że podpisała umowę z SkyAlyne, spółką joint venture CAE i KF Aerospace, na dostawy dla Ministerstwa Obrony Narodowej Kanady 19 lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H135 na potrzeby szkoleń pilotów tamtejszych królewskich wojsk lotniczych (Royal Canadian Air Force RCAF) w ramach programu Future Aircrew Training (FAcT).
Umowa obejmuje zakup śmigłowców H135 oraz pakiet wsparcia i usług, wsparcie dla rozwoju naziemnego systemu szkolenia pilotów (Ground-Based Training Solution) oraz zaawansowane wsparcie inżynieryjne dla dopuszczenia do eksploatacji.
Śmigłowce zostaną zmontowane w zakładzie Airbus Helicopters w Fort Erie w Ontario w Kanadzie. Zostaną dostosowane do szeregu kanadyjskich certyfikatów uzupełniających typu, w tym w zakresie modyfikacji zestawu awioniki i systemów łączności, a także niestandardowego wyposażenia kabiny pilotów. Dostawy mają rozpocząć się w pierwszej połowie 2026.
SkyAlyne jest podekscytowane pomyślnym zakończeniem negocjacji między naszymi partnerami w KF Aerospace i Airbus Helicopters w Kanadzie i składamy wyrazy wdzięczności wszystkim zaangażowanym. Zabezpieczenie floty Airbus H135 dla RCAF jest ważnym kamieniem milowym dla SkyAlyne i programu FAcT, ponieważ umacnia kluczowy element harmonogramu programu, skomentował Kevin Lemke, starszy dyrektor wykonawczy SkyAlyne. Wybór najnowocześniejszego H135 od Airbus Helicopters w znaczący sposób przyczynia się do rozwoju kanadyjskiej gospodarki, a SkyAlyne jest dumna z tego, że buduje wiodący na świecie program szkolenia pilotów i załóg lotniczych dla RCAF, jednocześnie wspierając lokalne miejsca pracy.
Wejście w tę współpracę ze SkyAlyne i Ministerstwem Obrony Narodowej jest historycznym momentem dla Airbus Helicopters w Kanadzie. Dziękujemy Królewskim Kanadyjskim Siłom Powietrznym za zaufanie do Airbusa i H135, dołączając do 13 innych sił zbrojnych na całym świecie, które wykorzystują dwusilnikowy H135 do szkolenia przyszłych lotników, powiedział Dwayne Charette, prezes Airbus Helicopters w Kanadzie. Ten kontrakt oznacza udane wejście Airbus Helicopters na kanadyjski rynek wojskowy. Świętując 40 lat obsługi klientów kanadyjskich lokalnie, jesteśmy zaszczyceni, że możemy przyczynić się do bezpieczeństwa Kanadyjczyków przez wiele kolejnych lat.
Dotychczasowi użytkownicy wojskowi H135 to Australia, Brazylia, Gabon, Hiszpania, Irak, Irlandia, Japonia, Maroko, Niemcy, Nigeria, Szwajcaria, Tajlandia i Wielka Brytania.
Legitymując się nalotem ponad 400 000 godzin w dedykowanej roli szkoleniowej dla wojska, H135 jest wykorzystywany do szkolenia podstawowego ab-initio, zaawansowanego IFR i szkolenia taktycznego. H135 to śmigłowiec szkolny o pełnym spektrum, który ułatwia rozwój podstawowych umiejętności, zapewniając jednocześnie szkolenie na dwóch silnikach i zaawansowanej awionice, umożliwi łatwe i bezpieczne przejście pilotów do bardziej złożonych śmigłowców we flocie RCAF. Dołączy do innych statków powietrznych Airbusa w siłach zbrojnych Kanady, takich jak powietrznych tankowców Airbus 310-300 (CC-150 Polaris) i ich następców Airbus A330-200 Multi Role Tanker Transport (CC-330 Husky) oraz samolotów poszukiwawczo-ratowniczych Airbus C295 SAR (CC-295 Kingfisher).
Od 1984 Airbus Helicopters dostarczył prawie 600 śmigłowców do różnych użytkowników w Kanadzie. W 2023 roku kanadyjska flota 760 śmigłowców będących w eksploatacji zgromadziła ponad 275 000 godzin lotu. Zakład Fort Erie jest również Centrum Doskonałości w zakresie przekładni i jedynym źródłem krytycznych komponentów kompozytowych wspierających platformy Airbusa na całym świecie. Każdego roku Airbus Helicopters wysyła 34 000 części z Fort Erie do klientów na całym świecie.
W Kanadzie ponad 4500 osób pracuje w dziesięciu lokalizacjach Airbus, obejmujących sektory samolotów pasażerskich, śmigłowców, sektora obrony i kosmosu. Obecność Airbusa w Kanadzie przyczynia się do powstania około 23 000 pośrednich miejsc pracy i generuje ponad 2 mld CAD przychodów rocznie dla ponad 850 kanadyjskich spółek (Siedem milionów godzin nalotu globalnej floty Airbus H135).
Nowe śmigłowce zastąpią 13 szkolnych CH-139 JetRanger (Bell 206B-3). Program FAcT ma być realizowany przez 25 lat z przewidywanym budżetem 11,2 mld CAD. W latach 2013-2016 prowadzono pierwsze analizy dotyczące nowego systemu szkolenia pilotów śmigłowców RCAF. Program uruchomiono 2 maja 2018, a już 15 listopada rozesłano zapytania do zainteresowanych podmiotów (10 grudnia opublikowano listę). Zapytanie ofertowe (RFP) w tej sprawie opublikowano 16 grudnia 2020, natomiast listę oferentów zakwalifikowanych do dalszego udziału – 11 lutego 2022. Oferty ostateczne złożyły SkyAlyne Canada Limited Partnership oraz Babcock Leonardo Canada Aircrew Training.
Wybór oferty SkyAlyne Canada Limited Partnership został ogłoszony podczas zaplanowanych na 29-30 maja br. targach CANSEC 2024 w Ottawie, organizowanych przez stowarzyszenie CADSI (Canadian Association of Defence and Security Industries), wraz z zakupem lekkich LSVW (Light Support Vehicle Wheeled) i ciężkich samochodów ciężarowych HSVW (Heavy Logistics Vehicle Wheeled) wraz z przyczepami, lekkich samolotów szkolnych Grob G120TP, Pilatus PC-21, Beechcraft King Air 260 i De Havilland Dash 8-400.
The contract is part of Canada’s Future Aircrew Training (FAcT) Program and will lead to Airbus rotorcraft joining the Canadian military fleet for the first time.
The #H135 🚁 will be completed and delivered from our industrial facility in Fort Erie, Canada. 🇨🇦
Deliveries in the… https://t.co/0voCrNe5vW— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) November 4, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.