24 kwietnia br. spółka AALTO HAPS (dawna Airbus HAPS Connectivity Business) podpisała kontrakt z firmą Space Compass Corporation z Japonii (Space Compass) dotyczący lotu demonstracyjnego bezzałogowej platformy wysokościowej/pseudosatelity Zephyr Z8B w 2023. Jest to rozszerzenie strategicznej współpracy, która rozpoczęła się podpisaniem listu intencyjnego 7 listopada 2021.
AALTO HAPS podpisało umowę na partnerstwo w zakresie weryfikacji koncepcji (PoC) na lot demonstracyjny swojej bijącej światowe rekordy platformy Zephyr S klasy HAPS (High Altitude Platform Station) z japońską Space Compass – spółką joint venture NTT oraz SKY Perfect JSAT.
W 2023 AALTO HAPS zrealizuje kolejny lot stratosferyczny samolotem Zephyr Z8B wyposażonym w ładunek z systemem przenośnej łączności, aby zademonstrować pełną funkcjonalność technologii zasilanej energią słoneczną latającej stacji przekaźnikowej, umożliwiającą opłacalne rozszerzenie zasięgu łączności na obszary wiejskie i z dala od ośrodków centralnych.
Do tej pory Zephyr S, należącej do Airbusa spółki AALTO HAPS, jest jedynym statkiem powietrznym w swojej klasie, który sprawdził się jako platforma wykonująca ciągłe loty w dzień i w nocy w stratosferze, wykazując już w 2022 zdolność do przebywania w powietrzu przez 64 kolejne dni podczas próbnego lotu. Testy w locie w 2023 poświęcą więcej uwagi na operacje związane z łącznością w stratosferze, oparte na sukcesie długotrwałych lotów testowych z 2022.
Tegoroczne loty mają wykazać zdolność platformy Zephyr S do:
- zapewniania całorocznej łączności mobilnej 4G/5G o niskim opóźnieniu, aby obsługiwać obszary wcześniej trudne do pokrycia dla klasycznej łączności;
- rozszerzenia sieci – w celu zapewnienia nakładki lub wypełnienia zasięgu i zlikwidowania białych plam łączności, gdzie zasięg naziemny nie jest w stanie zapewnić pełną lub dodatkową przepustowość;
- ustanowienie sieci po awarii – zdolność do zaoferowania usług łączność, gdy naziemne nadajniki są tymczasowo odcięte od sieci i przywrócenie usługi staje się krytyczną misją ratującą życie.
Zaangażowanie spółki Space Compass w tegoroczny lot z AALTO ma zademonstrować przywództwo Japonii w zakresie budowy sieci HAPS oraz zademonstruje dojrzałość technologiczną i gotowość do dalszych lotów stratosferycznych Zephyra S.
Wraz z AALTO, Space Compass pracuje nad rozwojem komunikacji i usług obserwacji Ziemi z wykorzystaniem platform klasy HAPS rozpoczynających się w Japonii, jako część wizji spółki o nazwie Space Integrated Computing Network, polegającej na zbudowaniu zintegrowanej sieci komputerowej w przestrzeni kosmicznej.
Kolejne loty Zephyra S planowane są na 2024 z zamiarem m.in. że platforma w pełni wejdzie do służby komercyjnej pod koniec roku. Zephyr S wykonuje w stratosferze, wykorzystując energię słoneczną, ponad konwencjonalnym ruchem lotniczym i zapewnia bezpośrednie usługi 4G/5G o niskim opóźnieniu. Działa jak latająca stacja przekaźnikowa z możliwością uzupełniania przepustowości sieci naziemnych (Pseudosatelita Airbus Zephyr S po testach).
Zephyr S został ujawniony podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018. Podstawowym celem statku powietrznego klasy HAPS jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr S ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym (Seryjne pseudosatelity Zephyr S).
Idealnie przystosowany do długotrwałej, lokalnej obecności (ISR / wywiad, obserwacja i rozpoznanie), Zephyr S oferuje użytkownikowi możliwość skupienia zainteresowania na określonym obszarze (który może być szeroki na setki mil), zapewniając przy tym usługi telekomunikacyjne podobne do satelitów oraz obserwacji ziemi (z większą szczegółowością obrazu) przez długi czas bez zakłóceń.
Konkurencyjną platformą jest brytyjski PHASA-35 (Persistent High Altitude Solar Aircraft), opracowany przez BAE Systems i testowany w Australii. 12 października 2020 informowano o przeprowadzeniu symulacji długotrwałego lotu prototypu w ciężkich warunkach atmosferycznych. Z kolei w Chinach w 2017 powstał, opracowany przez instytut CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics) bsl Rainbow o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 40 m (Symulacja długotrwałego lotu PHASA-35).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.