20 marca Departament Obrony USA zamówił 78 myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet Block III, w tym 61 jednomiejscowych F/A-18E i 17 dwumiejscowych F/A-18F. Kontrakt, wart 4 040 458 297 USD (15,26 mld zł), ma zrealizować koncern Boeing, w ramach realizacji pierwszego etapu modernizacji lotnictwa pokładowego US Navy. Program obejmuje zakup 116 fabrycznie nowych i około 364 zmodyfikowanych Super Hornetów, które razem z F-35C Lightning II, będą stanowić główną siłę uderzeniową lotnictwa US Navy (Gotowość operacyjna F-35C, 2019-03-02).
Po wycofaniu 136 najstarszych F/A-18A/B/C/D w eskadrach liniowych US Navy będzie służyć łącznie około 960 F/A-18E/F Super Hornet Block III i F-35C Lightning II / Grafiki: Boeing
Bezpośrednim zleceniodawcą prac jest dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command). W latach fiskalnych 2018 i 2019 przewidziano na ten cel kwotę 1 557 334 000 USD (5,88 mld zł). Plan zakupu nowej generacji Super Hornetów został ogłoszony 23 maja 2018 (Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25). Prace zostaną przeprowadzone w zakładach Boeinga i jego podwykonawców w stanach Kalifornia (El Segundo, Torrance, Irvine i Santa Clarita) i Nowy Jork (Greenlawn i Endicott), a także w Hazelwood (Missouri), Bloomington (Minnesota), Vandalia (Ohio), Fort Worth (Teksas), Palm Bay (Floryda), Grand Rapids (Michigan), Marion (Wirginia) i innych lokalizacjach w USA oraz Kanadzie (Longueuil w Quebec i Ajax w Ontario).
Montaż końcowy będzie odbywać się w zakładach w St. Louis (Missouri), a także nowej placówce pod San Antonio (Teksas). Prace zostaną zakończone do kwietnia 2024. Realizacja kontraktu dla US Navy, a także budowa zamówionych 28 marca 2018 dwudziestu ośmiu Super Hornetów dla Kuwejtu, pozwoli Boeingowi na dalsze utrzymanie linii produkcyjnej tych samolotów. Jednocześnie trwa kampania marketingowa w Finlandii, Indiach, Niemczech i Szwajcarii, by przekonać lokalne siły powietrzne do zakupu (US Navy wycofa prawie 140 Hornetów, 2018-03-09).
Opis
Zaprezentowana w 2017 modernizacja Block III obejmuje zabudowane konforemne zbiorniki paliwa (CFT) o pojemności 1588 l, zwiększające promień działania o niemal 250 km. Resurs techniczny płatowca został wydłużony z 6 do 10 tys. h nalotu. Myśliwiec zostanie wyposażony w nowy system wykrywania i śledzenia na podczerwień IRST21, nową stację radiolokacyjną Raytheon AN/APG-79 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) oraz zintegrowany układ samoobrony Harris AN/ALQ-214 IDECM. Odbicie radarowe samolotu zostało zredukowane o 10%.
Modernizacja kabiny pilota obejmuje wymianę komputera pokładowego i zabudowę nowego dotykowego wyświetlacza wielofunkcyjnego o wymiarach 254 mm x 483 mm. Systemy wymiany danych Super Horneta Block III będą mogły komunikować się z myśliwcami F-35C, samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler i wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye. Samolot bedzie miał także zabudowany system komunikacji satelitarnej Lockheed Martin MUOS (Mobile User Objective System).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.