W środę, 8 października 2025, podczas 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BALTEXPO w Gdańsku, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że podpisała umowę z niemiecką spółką Schottel z siedzibą w Spay w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat, na dostawę pędników azymutalnych nowego okrętu ratowniczego pod kryptonimem Ratownik.
Zdjęcia: PGZ Stocznia Wojenna, Schottel
Jak czytamy w komunikacie prasowym, budowany przez PGZ Stocznię Wojenną okręt ratowniczy Ratownik otrzyma pędniki spółki Schottel – producenta z ponad 100-letnią tradycją w branży morskiej. Rozwiązania techniczne tego sprawdzonego dostawcy zapewniają maksymalną manewrowość w najbardziej wymagających warunkach operacyjnych.
Pędniki azymutalne – napęd główny
Napęd główny stanowią dwa pędniki azymutalne Schottel EcoPeller SRE 560 o mocy 2650 kW każdy. Obrotowa konstrukcja gondoli umożliwia skręcanie w zakresie 180 stopni bez potrzeby tradycyjnych sterów. Pędniki zapewniają wysoką wydajność, kompatybilność z systemem dynamicznego pozycjonowania oraz niski poziom hałasu i wibracji.
Stery strumieniowe i pędnik wysuwany
Dwa dziobowe stery strumieniowe STT 3 (po 900 kW) zapewniają precyzyjną kontrolę podczas manewrów portowych i operacji ratowniczych. Podwójny układ zwiększa bezpieczeństwo poprzez redundancję.
Pędnik wysuwany SRP 260 (880 kW) pełni rolę napędu dodatkowego lub awaryjnego. Schowany w kadłubie podczas normalnej żeglugi, może być wykorzystywany jako ekonomiczny napęd lub wsparcie systemu dynamicznego pozycjonowania.
Gotowość na trudne warunki
Wszystkie elementy systemu przystosowano do pracy w trudnych warunkach, w tym na oblodzonych akwenach. Zastosowanie silników o zmiennych prędkościach i śrub o zmiennym skoku zwiększa elastyczność operacyjną jednostki.
Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej, powiedział:
Pragnę w imieniu Załogi Stoczni potwierdzić zobowiązanie wobec Marynarki Wojennej RP: nasz zespół specjalistów jest w pełni przygotowany, aby zrealizować tę inwestycję łączącą najnowocześniejsze technologie z naszym wieloletnim doświadczeniem.
Przypomnijmy, że niemiecka spółka została także poddostawcą w innym programie realizowanym przez PGZ Stocznię Wojenną. 14 stycznia br. poinformowano o umowie na dostawę sterów strumieniowych STT 4 na potrzeby trzech przyszłych wielozadaniowych fregat rakietowych projektu 106 Miecznik dla Marynarki Wojennej RP.
Podczas BALTEXPO PGZ Stocznia Wojenna prezentuje interaktywny model 3D fregaty Miecznik oraz tradycyjne modele prezentujące fregatę Miecznik, korwetę ORP Ślązak, trałowce projektu 207, które obecnie są modernizowane w stoczni.

Okręt ratowniczy o kryptonimie Ratownik został zamówiony przez Agencję Uzbrojenia 27 grudnia 2024. Wartość umowy przekracza 1 mld zł. Palenie blach ma odbyć się w 12 miesięcy od daty zawarcia umowy, a w dwa miesiące później położenie stępki. Wodowanie okrętu ma mieć miejsce w 2027, a dostawa do zamawiającego w 2029.
Okręt będzie oparty na istniejącym już projekcie o numerze 570-II opracowanym podczas wcześniejszego podejścia do programu budowy okrętu ratowniczego przez MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. z Gdyni (wewnętrznie oznaczonym jako projekt 887R).
W związku z tym zachowane zostaną zasadnicze parametry jednostki, która ma mieć wyporność około 6500 ton, długość blisko 100 metrów (w pierwotnym projekcie 95,85 m), szerokość 18,8 m. Okręt ma dysponować zasięgiem ok. 6000 mil morskich, zaś jego załoga będzie liczyła 100 osób. Dodatkowo przewidziano miejsca dla kolejnych 9 ludzi, łącznie więc na okręcie znajdzie się 109 miejsc. W pierwszym etapie prac nastąpi zaktualizowanie projektu, jednak nie planuje się w nim dokonywania zasadniczych zmian.
Zeszłoroczna umowa to trzecie podejście do budowy okrętu tej klasy. Program budowy nowych okrętów ratowniczych, mających zastąpić eksploatowane od wielu lat (oba w służbie od 1974) okręty ratownicze projektu 570M: ORP Piast i ORP Lech, zapoczątkowano w 2015.
Czytaj także:
- Polska Grupa Zbrojeniowa na 23. Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BALTEXPO
- Ratownik kluczowy dla zabezpieczenia polskich interesów na Bałtyku
🤝 PGZ Stocznia Wojenna – @SCHOTTELGroup. Kolejne porozumienie zawarte na #BALTEXPO.
⚓️ Budowany przez PGZ Stocznię Wojenną okręt ratowniczy #Ratownik otrzyma zaawansowany system napędowy niemieckiej firmy Schottel – producenta z ponad 100-letnią tradycją w branży morskiej. pic.twitter.com/OwrVsaAdN2
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) October 8, 2025




