W środę, 9 lipca 2025, minister ds. sił zbrojnych i weteranów Francji Sébastien Lecornu i minister obrony Wielkiej Brytanii John Healey składali wizytę w zakładach spółki MBDA UK w Stevenage, w hrabstwie Hertfordshire, podczas której poinformowali, że europejskie konsorcjum MBDA wznowiło produkcję seryjną lotniczych pocisków manewrujących MBDA Storm Shadow/SCALP-EG dla sił zbrojnych Wielkiej Brytanii i Francji oraz potencjalnie na eksport.
Zaprojektowany pierwotnie przez spółkę joint venture Matra BAe Dynamics (50/50 francuska Matra Hautes Technologies i brytyjska BAe Dynamics) w latach 1994-2001, system był produkowany seryjnie do 2010. Oprócz Wielkiej Brytanii (700-1100 egzemplarzy zamówionych) i Francji (700 egz.), pociski trafiły na eksport do Włoch (200), Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Grecji (co najmniej 90 egz.), Arabii Saudyjskiej, Kataru (140 egz.), Indii, Egiptu (ponad 100 egz.) i Chorwacji, a w 2023 Francja i Wielka Brytania dostarczyły pociski walczącej Ukrainie (w 2024 także Włochy), gdzie są używane w działaniach zbrojnych (ostatnio użyte w boju także przez Indie). Wcześniej, były używane bojowo przez Francję, Włochy, Arabię Saudyjską oraz Wielką Brytanię.
Storm Shadow/SCALP-EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée-Emploi Général) ma 5,1 m długości, 0,63 m szerokości, 0,43 m wysokości, 3 m rozpiętości skrzydeł oraz masę około 1300 kg (z czego 450 kg to głowica BROACH). Silnik turboodrzutowy Turbomeca Microturbo TRI 60-30 o ciągu 5,4 kN zapewnia zasięg nawet do 560 km i prędkość przelotową prawie 1000 km/h. Pociski naprowadzone są nawigacją zliczeniową, satelitarną oraz za pomocą wgranej do pamięci komputera cyfrowej mapy terenu. W końcowej fazie lotu na pułapie poruszając się na pułapie 30-40 m pociski naprowadzają się na cel, porównując zapisany obraz celu z obrazem w podczerwieni.
Gwoli wyjaśnienia, w 2006, MBDA skonstruowało morski pocisk manewrujący SCALP Naval, obecnie oznaczony jako NCM/MdCN (Naval Cruise Missile/Missile de Croisière Naval), a obecnie trwają prace nad wariantem bazowania lądowego LCM (Land Cruise Missile). Jednak wbrew podobieństwu pierwotnej nazwy nie są one spokrewnione konstrukcyjnie z pociskiem lotniczym.
Nie wiadomo jak wznowienie produkcji seryjnej pocisków Storm Shadow/SCALP-EG wpłynie na program ich następców, czyli pocisków manewrujących FC/ASW (Future Cruise/Anti-Ship Weapon) lub alternatywnie FMAN/FMC (Le futur missile antinavire/futur missile de croisière), na zakup których zdecydowały się Francja, Wielka Brytania i Włochy. Pociski w wersji lotniczej miałyby wejść na uzbrojenie już w 2030.
Production of SCALP missiles to equip our forces will resume in 2025, 15 years after our last order.
On @MBDA_UK's site in Stevenage with my counterpart @JohnHealey_MP, where some of these missiles are produced.
Supplied to Ukraine, the Franco-British SCALP/Storm Shadow missile… pic.twitter.com/Slw52D5Nji
— Sébastien Lecornu (@SebLecornu) July 9, 2025
From Storm Shadow to next-gen cruise missiles, the UK and France are strengthening defence ties, supporting British jobs and our shared security.
Yesterday at @MBDA_UK Stevenage, @JohnHealey_MP and French Minister @SebLecornu saw this vital industrial partnership in action. pic.twitter.com/GR4Kr46mnt
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) July 10, 2025