W piątek, 11 sierpnia br., Ministerstwo Obrony Bułgarii poinformowało w mediach społecznościowych o podpisaniu umowy o wartości 9 552 000 BGN netto (20,4 mln zł netto) z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 z Bydgoszczy (WZL-2) na naprawę główną sześciu silników turboodrzutowych dwuprzepływowych Klimow RD-33 serii drugiej samolotów myśliwskich MiG-29A/UB.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Bułgarii
Umowa jest wynikiem postępowania przetargowego nr 63/29.06.2023 Naprawa główna/remont generalny silników RD-33, ser. 2 dla samolotów MiG-29. Została podpisana w celu zapewnienia zdatności do lotu bułgarskich samolotów MiG-29 do czasu osiągnięcia zdolności operacyjnej do pełnienia służby bojowej z nową platformą bojową F-16C/D Block 70. Wcześniej, w marcu i maju br. Polska dostarczyła dwie jednostki napędowe do bułgarskich samolotów.
Silniki, będące przedmiotem najnowszej umowy, trafią do warszawskiego oddziału WZL-2 (dawne Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4), które specjalizują się w remontach i naprawach silników RD-33. Zakład ma kompetencje obsługowe także do silników F100-PW-229 (F-16), AŁ-21F3 (Su-22), PW127G (C295M) i TW2-117A/AG (Mi-8/17). Spółka świadczy usługi w zakresie: produkcji, napraw, diagnostyki części i podzespołów lotniczych oraz zapewnia wsparcie serwisowe w zakresie napraw nieplanowanych silników w oparciu o stacjonarną bazę obsługową oraz mobilne grupy serwisowe.
WZL-2 dysponuje dokumentacją techniczno-remontową silników typu RD-33, która została zatwierdzona przez Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych oraz ma zdolności do realizacji umowy.
19 lipca br. minister obrony Bułgarii Todor Tagarew, w czasie posiedzenia komisji obrony Zgromadzenia Narodowego (parlamentu), poinformował, że samoloty MiG-29A/UB będą pełnić zadania ochrony przestrzeni powietrznej kraju do czasu dostawy i osiągnięcia gotowości operacyjnej przez pierwszą partię samolotów Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70.
Wcześniej, 11 kwietnia br. resort obrony w Sofii zdementował doniesienia medialne o planie przekazania walczącej Ukrainie tych samolotów w ramach wsparcia sojuszniczego – bezwarunkowo – z uwagi na opóźnienie dostawy F-16. Warunkiem byłoby zapewnienie przez NATO zdolności do ochrony przestrzeni powietrznej Bułgarii.
Bułgaria zakupiła 16 F-16C/D Block 70 – w najnowszej wersji produkcyjnej za równowartość 1,256 mld USD. Te jednak będą opóźnione i zgodnie z informacją z 17 lutego 2022, pierwsze dostawy rozpoczną się najwcześniej w 2024. Powodem opóźnień, głównie u poddostawców amerykańskiej spółki Lockheed Martin, były skutki pandemii COVID-19. Pierwotnie planowano, że zostaną zrealizowane w latach 2023-2027.
Bułgarskie wojska lotnicze (Voennovëzdušni sili, VVS) dysponują 11 samolotami myśliwskimi MiG-29A/UB, zgrupowanymi w 3. Myśliwskiej Bazie Lotniczej Graf Ignatiewo, Flota ta systematycznie kurczy się (w 2021 było to 14 egzemplarzy), cierpi na niską gotowość operacyjną (w tamtym okresie tylko 5-7 miało być sprawnych), a jeden z samolotów został utracony w wypadku z 9 czerwca 2021.
Pierwotnie, w latach 1989-1990 Związek Sowiecki dostarczył do Bułgarii 22 samoloty MiG-29, w tym 18 jednomiejscowych MiG-29A (izdielije 9.12A) i 4 dwumiejscowe MiG-29UB (izdielije 9.51). 29 września 1994 rozbił się MiG-29A o nr taktycznym 25 (zginął dowódca bazy lotniczej Ravnec, mjr Iwan Dajew), a 26 kwietnia 2012 wypadkowi uległ MiG-29UB o nr taktycznym 19 i seryjnym 26333 (zginęła cała załoga). Co ciekawe, ten drugi był potem używany przez zakłady TEREM – Georgi Benkowski do opracowania projektu przeglądu naprawczego, a następnie bez silników został sprzedany do Polski w 2015. W 2020 ówczesny minister obrony Krasimir Karakaczanow mówił przed parlamentem o konieczności sprzedaży starych samolotów.