27 czerwca Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Powietrznych z Dęblina poinformowała o podpisaniu z warszawską spółką JB Investments umowy o wartości 9 790 800 zł z VAT na dostawy fabrycznie nowych czterech samolotów szkolno-treningowych. Zgłosił się tylko jeden oferent, kryterium oceny były w 60% cena i w 40% gwarancja (na poziomie 24 miesięcy lub 1000 godzin).

WSOSP eksploatuje w Akademickim Centrum Szkolenia Lotniczego 23 statki latające, w tym 8 jednosilnikowych 2-osobowych DA20 C1 (od 2013) i dwa dwusilnikowe 4-osobowe DA42-VI produkowane przez Diamond Aircraft. Teraz prawdopodobnie uzupełnią je cztery jednosilnikowe 4-osobowe DA40 NG / Zdjęcie: Diamond Aircraft

WSOSP eksploatuje w Akademickim Centrum Szkolenia Lotniczego 23 statki latające, w tym 8 jednosilnikowych 2-osobowych DA20 C1 (od 2013) i dwa dwusilnikowe 4-osobowe DA42-VI produkowane przez Diamond Aircraft. Teraz prawdopodobnie uzupełnią je cztery jednosilnikowe 4-osobowe DA40 NG / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Samoloty miały być dopuszczone do lotów w warunkach znanego oblodzenia. Ponadto powinny charakteryzować się certyfikatem typu uznanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, European Aviation Safety Agency) z dopuszczeniem do lotów z widocznością VFR (Visual Flight Rules) i IFR (Instrument Flight Rules) w dzień i w nocy. Dostawy i odbiór ostatniego samolotu mają być zrealizowane do 30 listopada 2018.

Poszukiwane samoloty miały być jednopłatami z usterzeniem ogonowym, wyposażonymi w podwozie trójpodporowe z kołem przednim umożliwiające eksploatację z lotnisk trawiastych i utwardzonych. Powierzchnie sterowe i mechanizacja powinny składać się co najmniej z lotek, klap i wydzielonych jednoznacznie usterzenia kierunku i wysokości.

Samoloty miały być wyprodukowane w 2017 lub później, nalot płatowca nie mógł przekraczać 70 godzin. Napęd miał stanowić silnik tłokowy z układem wtryskowym napędzany paliwem JET A-1 połączony ze śmigłem ciągnącym. Resurs według stanu technicznego. W kabinie miały znajdować się minimum cztery fotele-siedzenia, każdy zaopatrzony w pasy bezpieczeństwa. Samolot miał być wyposażony w podwójne organy sterowania.

Wyposażeniem pokładowym powinny być zintegrowane urządzenie komunikacyjno-nawigacyjne (odbiornik nawigacji satelitarnej GNSS, odbiornik ADF, dwa odbiorniki sygnałów VOR/DME/GS/LOC, radiostacja pokładowa VHF) z dwoma zintegrowanymi wyświetlaczami – podstawowy do zobrazowania położenia przestrzennego, prędkości, wysokości lotu i sytuacji horyzontalnej oraz nawigacyjny do zobrazowania sytuacji nawigacyjnej, elektroniczne zobrazowanie map podejścia, system syntetycznego zobrazowania terenu SVT, system antykolizyjny TAS, system informowania o wyładowaniach atmosferycznych, autopilot, transponder z modem S z funkcją ADS-B In & Out, nadajnik sygnału niebezpieczeństwa ELT pracujący na częstotliwości 406 MHz, dodatkowa radiostacja pokładowa, zestawy słuchawkowe z aktywnym tłumieniem szumów, ogrzewany dajnik odbiornika ciśnień powietrza.