29 stycznia włoska spółka stoczniowa Fabio Buzzi (FB) podpisała umowę ze Strażą Wybrzeża Grecji (Limeniko Soma-Elliniki Aktofylaki) umowę o wartości 33,78 mln EUR (145,6 mln zł) na budowę 15 łodzi patrolowych nowego typu FB 56′ SF z opcją na trzy kolejne. Dostawa jednostek rozpocznie się w październiku 2019, a termin zakończenia dostaw przewidziano na ostatni kwartał 2023 (Grecja bliżej fregat Belharra, 2019-07-29).
Łodzie patrolowe typu FB 56′ SF będą bazować na projektach łodzi FB 52′ SF (wykorzystywanych przez włoski Korpus Straży Skarbowej) oraz nowszego typu FB 60′ SF / Grafika: Fabio Buzzi
Łodzie patrolowe typu FB 56′ SF będą mieć po 16,1 m długości i 3,74 m szerokości. Kadłuby zostaną wykonane ze specjalnych, wzmocnionych materiałów kompozytowych. Będą napędzane dwoma silnikami wysokoprężnymi Scania Marine o mocy 1618 kW każdy. Moc będzie przenoszona za pomocą skrzyni biegów niemieckiej spółki ZF Friedrichshafen na dwie śruby nowozelandzkiej Trimax, co zapewni prędkość maksymalną ponad 50 w., prędkość ekonomiczną ponad 40 w. i zasięg do 450 mil morskich. Kabina załogi otrzyma ochronę balistyczną przed bronią małokalibrową poziomu 2 według standardu STANAG 4569, wyposażenie nawigacyjne, łącznościowe, w tym satelitarne, HF, VHF i UHF, NAVTEX (NAVigational TEXt Messages) oraz kamery termowizyjne.
Partnerem przy opracowaniu patrolowców FB 56′ SF, bazujących na projektach FB 52′ SF i FB 60′ SF, jest spółka Elettronica Marittima, a dostawa nastąpi poprzez spółkę Interso Support Services. Umowę sygnowali grecki minister spraw morskich Joanis Plakiotakis oraz przedstawiciele wykonawców.
Projekt jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Rybołówstwo Morskie 2014-2020 oraz specjalnego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej na wyposażenie Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex). Ma na celu zwiększenie zdolności operacyjnych Straży Wybrzeża Grecji (Frontex: Migracja w listopadzie, 2019-12-20).
Straż Wybrzeża Grecji dysponuje dużą flotą ponad 200 jednostek o różnej wyporności i przeznaczonych do różnych zadań. Są to przede wszystkich 3 oceaniczne okręty patrolowe typu Sa’ar 4.5 i pojedyncze typu Stan Patrol 5509 i Vosper Europatrol 250 Mk1. Dysponuje także 6 łodziami patrolowymi typu Delos, 2 typu Faiakas, 20 typu CB-90HCG, 3 typu Javelin-74, 19 typu LCS-57 (Lambro-57) Mk.I i 16 wersji Mk.II, 12 typu LCS-53 (Lambro-53 Guardian), 4 typu Olympic L65/74, 3 typu Olympic L-44, 11 typu D-45/D-45M, pojedynczym typu Arun Halmatic, 10 typu Lambro Halmatic 60, 10 typu System 33, po dwa typu MIL-38, MIL-40, Madera MRCD-1250, Magna 110 Hurricane Mk.I/II, Magna Onda, Super Onda, Halter Marine HSB i Wellcraft, 3 typu Magna 31, 12 typu Gibli-1025, 18 typu Oceanic 9000 Stealth, 19 typu Mostro Top Gun 864/964, po 3 typu Boston Whaler, LS-413 (LMPA) i Pollcat oraz nieokreśloną liczbą łodzi typu Oceanic Interceptor.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.