We wtorek, 8 października 2024, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 z Bydgoszczy (WZL-2) poinformowały o wizycie brytyjskiej delegacji Martin Baker Aircraft Company Ltd. wraz z partnerem, polską spółką Megmar Logistics & Consulting z Kutna (Wizyta Wicepremiera Krzysztofa Gawkowskiego w WZL-2).
Wizyta odbyła się we wtorek, 1 października. Celem spotkania było uszczegółowienie możliwości i kierunków przyszłej współpracy w zakresie wsparcia eksploatacji foteli katapultowych stosowanych na samolotach eksploatowanych przez Siły Powietrzne RP oraz europejskich klientów Martin Baker.
Przypomnijmy, że 2 września br. WZL-2 i Martin Baker Aircraft Company Ltd. podpisały Porozumienie o Współpracy (Memorandum of Understanding, MoU) w powyższej materii.
Brytyjskie fotele wyrzucane są używane w samolotach wielozadaniowych F-35A Lightning II (fotele typu US18E), lekkich samolotach szkolno-bojowych FA-50GF/PL Fighting Eagle (typu Mk.16K), szkolnych PZL-130 Orlik TC-II Advanced (typu Mk.11) i M-346 Bielik (typu Mk.IT16D) (Porozumienie o współpracy WZL-2 z KAI w zakresie obsługi i serwisu samolotów FA-50).
Z kolei wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced używają amerykańskich Collins Aerospace ACES II, ale co ciekawe nowe i zmodernizowane F-16C/D Block 70/72 i F-16V wykorzystują już US18E. Przy okazji zeszło miesięcznego porozumienia, prezes WZL-2 Grzegorz Sokólski, informował, że są prowadzone rozmowy w sprawie wymiany foteli katapultowych na brytyjskie także w polskich F-16. Fotele ACES II są też używane na F-15EX Eagle II, oferowanych Polsce, we współpracy m.in. z WZL-2.