W czwartek, 20 marca 2025, w stoczni spółki BAE Systems Barrow-in-Furness, w angielskim hrabstwie Kumbria, położono stępkę pierwszego z czterech planowanych strategicznych okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym typu Dreadnought dla brytyjskiej królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy).
W ceremonii uczestniczyli m.in. premier Sir Keir Starmer, minister obrony John Healey, dowódca Royal Navy, pierwszy lord morski Admiralicji, adm. Sir Ben Key (Szósty okręt podwodny typu Astute zwodowany).
Steve Timms, dyrektor zarządzający działu Submarines w BAE Systems, powiedział:
Położenie stępki dla pierwszego w swoim typie, HMS Dreadnought, to niezwykle dumny moment dla wszystkich w całej spółce, wojskowy przemysł nuklearny i Royal Navy. Dzieje się tak, gdy ostatni duży blok konstrukcyjny okrętu przygotowuje się do przeniesienia do Devonshire Dock Hall w celu ostatecznej integracji, demonstrując postęp programu jaki został dotąd osiągnięty. Nasza zbiorowa rola w utrzymaniu ciągłego odstraszania na morzu jest naszą najważniejszą odpowiedzialnością. To prawdziwie narodowe przedsięwzięcie, niezbędne do ochrony naszego stylu życia, a także wnoszące znaczący wkład w lokalny i krajowy dobrobyt. Jestem dumny, że tysiące naszych wysoko wykwalifikowanych ludzi jest w centrum dzisiejszych osiągnięć.
Premier Keir Starmer powiedział:
To zaszczyt być w Barrow, aby położyć stępkę pod budowę kolejnej generacji okrętów podwodnych z bronią jądrową. Te okręty będą chronić naszych ludzi i sojuszników przed najbardziej ekstremalnymi zagrożeniami dla naszego bezpieczeństwa narodowego i sposobu życia przyszłych pokoleń. Inwestowanie w brytyjski przemysł obronny, wspierany przez spółki takie jak BAE Systems, leży u podstaw zaangażowania mojego rządu w bezpieczeństwo narodowe i gospodarcze w ramach naszego Planu Zmian. Ta inwestycja wspiera dobre, bezpieczne miejsca pracy i wkłada pieniądze do kieszeni ludzi pracujących. Mieszkańcy Barrow i produkowane tutaj okręty podwodne są integralną częścią naszych zdolności odstraszających od dziesięcioleci. Będziemy nadal wspierać tę innowacyjność i doskonałość przemysłową, aby chronić Wielką Brytanię przez nadchodzące dziesięciolecia.
Admirał Sir Ben Key dodał:
Od kwietnia 1969 roku marynarze Royal Navy z dumą realizują misję Continuous at Sea Deterrent (CASD), utrzymując co najmniej jeden okręt podwodny z pociskami balistycznymi uzbrojonymi w broń jądrową na patrolu, gotowy do reagowania na najbardziej ekstremalne zagrożenia dla Wielkiej Brytanii. Podczas gdy okręty podwodne typu „Vanguard” nadal realizują CASD, Royal Navy z niecierpliwością oczekuje eksploatacji wysoce zaawansowanych i nowoczesnych okrętów podwodnych typu Dreadnought. Ta ceremonia położenia stępki jest uważana za „narodziny” okrętu i gratuluję wszystkim zaangażowanym w Dreadnought Alliance za osiągnięcie tego ważnego kamienia milowego w historii HMS Dreadnought i nie mogę się doczekać wprowadzenia do służby tego ekscytującego i wysoce wydajnego okrętu podwodnego.
Program o kryptonimie Successor, który ma być najdroższym projektem zbrojeniowym w historii Wielkiej Brytanii (38,85 mld GBP według cen z 2023), został zapoczątkowany w 2007. Początek budowy pierwszego z czterech zamówionych przyszłych nosicieli zmodernizowanych pocisków balistycznych klasy głębina wodna-ziemia UGM-133 Trident II D5LE, rozpoczął się formalnie w połowie października 2015, a cięcie pierwszych blach odbyło się 6 października 2016. 21 października tego samego roku, podczas tzw. Trafalgar Day, królowa Elżbieta II nadała pierwszej jednostce zaszczytną nazwę HMS Dreadnought.
Prace poprzedziło ogłoszenie przygotowań do budowy następców okrętów podwodnych typu Vanguard w ramach Delivery Phase 1. Do końca 2017 przeznaczono na ten cel 170 mln GBP, a następnie dalsze 130 mln GBP.
W październiku 2018 spółka Cammell Laird otrzymał kontrakt na produkcję 29 sekcji kadłuba bezciśnieniowego w Birkenhead. W lipcu 2023 spółka Thales Glasgow otrzymała kontrakt o wartości 193 mln GBP na dostawę masztów optoelektronicznych, a General Dynamics Mission Systems dostarczy system kierowania ogniem. Zespoły wyrzutni rakietowych zostaną wyprodukowane przez Babcock International w Rosyth i Bristol. Northrop Grumman dostarczy sprzęt podsystemu wyrzutni. W styczniu 2025 spółka Rolls Royce otrzymała kontrakt o wartości 9 mld GBP, obejmujący badania, projektowanie, produkcję i wsparcie wszystkich reaktorów jądrowych na okrętach podwodnych Royal Navy, w tym przyszłych Dreadnought.
Według założeń Admiralicji, okręt ma rozpocząć służbę na początku lat 2030. (wcześniej zakładano rok 2028). Za dostawy odpowiada nowo utworzona spółka celowa Dreadnought Alliance, w skład której wejdą przedstawiciele Ministerstwa Obrony, BAE Systems i Rolls-Royce. Jednostki nowej generacji zastąpią w linii HMS Vanguard (S28),Victorious (S29),Vigilant (S30) oraz Vengeance (S31).
Kolejnymi okrętami typu Dreadnought będą: HMS Valiant (cięcie blach: wrzesień 2019), Warspite (cięcie blach: 9 luty 2023)i King George VI. Budowa całej czwórki ma zająć około 20 lat. Okręty będą mieć po 153,6 m długości, 12,8 m szerokości, 12 m wysokości oraz wypierać po 17 200 t. Będą to największe okręty podwodne w historii Wielkiej Brytanii.
Napęd ma stanowić reaktor wodny ciśnieniowy Rolls-Royce PWR3, a załoga ma liczyć 120 oficerów i marynarzy. Uzbrojeniem będzie 12 wspomnianych pocisków balistycznych UGM-133 Trident II D5LE oraz cztery wyrzutnie 533 mm dla ciężkich torped Spearfish Mod 1.