1 maja minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zapowiedział w mediach społecznościowych zakup kolejnych 60 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-S do przewozu obsług przenośnych przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR Dual. Umowa ma zostać podpisana w trzecim kwartale 2020 (Javeliny wkrótce w Polsce?, 2020-04-22).
W poprzedniej dekadzie, Wojsko Polskie otrzymało niewielką partię 27 pojazdów Rosomak-S / Zdjęcie: Rosomak
Rosomak-S to nieuzbrojona wersja bazowego kołowego transportera opancerzonego Rosomak, z dostosowanym wnętrzem do transportu dwóch drużyn piechoty wraz z wyrzutniami ppk Spike LR Dual i pociskami do nich. W przedziale desantu umieszczone standardowe fotele transportera piechoty oraz stelaże (uchwyty) do bezpiecznego przewozu pocisków i wyrzutni CLU (Command Launch Unit).
Dotąd pojazdy były zamawiane jako rozwiązanie tymczasowe do przebudowy na inny wariant pojazdu specjalistycznego. Umowę na opracowanie tego wariantu otrzymały Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania w listopadzie 2005 (Będzie trzecia umowa na Raki, 2020-04-28).
Rosomak-S przewozi dwie drużyny piechoty, wyposażone w dwie wyrzutnie ppk Spike LR Dual z zapasem do ośmiu pocisków / Zdjęcie: Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia
Prototyp Rosomaka-S zaprezentowano w 2006, ale był wyposażony w 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy w obrotnicy. Rok później do plutonów przeciwpancernych w 12. i 17. Brygadzie Zmechanizowanej dostarczono 27 pojazdów, ale pozbawionych uzbrojenia i w innej konfiguracji wnętrza. Pojazdy zbudowano w oparciu o egzemplarze Rosomaków, które miały zostać zabudowane z wyrzutniami ppk. Niewykluczone, że zamówione w tym roku pojazdy trafią do pododdziałów 15. Brygady Zmechanizowanej, 21. Brygady Strzelców Podhalańskich lub innych jednostek (Spike w Suwałkach, 2020-02-24).
Docelowa modyfikacja wnętrza seryjnych Rosomaków-S polegała na demontażu dwóch foteli w środkowej części przedziału desantowego, a w ich miejsce umieszczenia zasobników na CLU i trójnóg wyrzutni w pokrowcu. Z kolei nad nadkolami zainstalowano uchwyty na cztery pojemniki transportowe z pociskami. Kolejne cztery pojemniki, są transportowane pionowo na uchwytach, umieszczonych na osłonie układów klimatyzacji i filtrowentylacji na lewej burcie (MSPO2019: Wozy dowodzenia dla 18. Dywizji, 2019-09-03).