16 grudnia Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej podpisało umowę z Airbus Defence and Space na zakup dwóch średnich samolotów transportowych C295MW oraz dodatkową umowę na modernizację już posiadanych czterech C295M.

Jak dotąd Airbus otrzymał zamówienia na 214 samolotów z rodziny C295 od 34 państw z pięciu kontynentów / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Jak dotąd Airbus otrzymał zamówienia na 214 samolotów z rodziny C295 od 34 państw z pięciu kontynentów / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

C295MW będą bazować na modelu C295W, który jest wariantem z ulepszonymi silnikami i wingletami. Zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2021. Z kolei czeskie C295M, w ramach modernizacji, otrzymają nowe systemy łączności i awionikę (Czesi wybrali AH-1Z i UH-1Y, 2019-08-22).

O planach zakupu dodatkowych samolotów poinformowano po raz pierwszy 22 maja 2017. Czeski resort obrony w marcu tego samego roku zdecydował o zarezerwowaniu na ten cel 2,4 mld CZK (402,16 mln zł) Izraelskie radary jednak dla Czech, 2019-12-07).

Dotychczas kupione samoloty stacjonują w 24. Bazie Transportu Powietrznego im. Tomáša Garrigue Masaryka na lotnisku Praha-Kbely. Są przypisane do 242. Eskadry Lotnictwa Transportowego i Specjalnego wojsk lotniczych (Vzdušné síly Armády České republiky, ACR). Zastąpiły one użytkowane w latach 1982-2011 radzieckie samoloty transportowe An-26. Czechy stały się drugim, po Polsce, użytkownikiem C295 w regionie Europy Środkowej.

Analiza
Potencjał transportowy czeskiego lotnictwa mógł zostać wzmocniony dwoma samolotami odrzutowymi Embraer/Boeing C-390 Millenium (wcześniej znane jako KC-390). We wrześniu 2010 ówczesny rząd w Pradze wyraził zainteresowanie ich zakupem. Zamiar ten następnie potwierdzono w kwietniu 2013. W lipcu 2016 prototyp KC-390 wylądował z kurtuazyjną wizytą na lotnisku spółki AERO Vodochody AEROSPACE, partnera przemysłowego Embraera, ale od tamtej pory nie uczyniono żadnych kroków, pozostawiając kwestię zakupu otwartą (C-390 Millenium, 2019-11-20).

Z kolei 24 października 2019 podczas spotkania ministrów obrony państw członkowskich NATO w Brukseli, Czesi dołączyli do konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet). Dzięki temu będą mogli w przyszłości eksploatować osiem samolotów tankująco-transportowych Airbus A330-200 MRTT, wspólnie z Belgią, Holandią, Luksemburgiem, Niemcami i Norwegią (Czechy w programie NATO MMF, 2019-10-26).