19 czerwca dowództwo amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) poinformowało o rozpoczęciu testów niewielkiego samobieżnego systemu laserowego CLaWS (Compact Laser Weapons System) do zwalczania bezzałogowych statków latających. Wcześniej, 5-kilowatowy laser bojowy, opracowany przez Boeinga, został zintegrowany z należącymi do US Army kołowymi transporterami opancerzonymi Stryker w ramach programu Mobile Expeditionary High Energy Laser.

CLaWS został zintegrowany z lekkimi pojazdami Polaris Defense MRZR-D, które są obecnie wykorzystywane w batalionach piechoty i rozpoznania USMC. Laser można też zamocować wozach Oshkosh JLTV, co demonstrował wcześniej Boeing / Zdjęcie: USMC

CLaWS został zintegrowany z lekkimi pojazdami Polaris Defense MRZR-D, które są obecnie wykorzystywane w batalionach piechoty i rozpoznania USMC. Laser można też zamocować wozach Oshkosh JLTV, co demonstrował wcześniej Boeing / Zdjęcie: USMC

CLaWS ma być elementem stacjonarnego lub mobilnego, naziemnego systemu obrony powietrznej LMADIS (Light Marine Air Defense Integrated System). Podpułkownik Ho Lee z PEO Land Systems poinformował, że od przyznania kontraktu przez DOTC (Department of Defense Ordnance Technology Consortium), poprzez integrację wszystkich elementów systemu i próby odbiorcze, następnie szkolenie USMC i przygotowania do rozmieszczenia w jednostce liniowej minęło 12 miesięcy (USMC zainteresowany Iron Dome, 2019-05-14).

Operacyjne wykorzystanie broni energetycznej wymaga jeszcze zgody Biura Sekretarza Obrony, które musi wziąć pod uwagę kwestie prawne, koncepcje użycia, sposoby dyslokacji, straty poboczne i wpływ na ludzki organizm.

Urządzenie Boeinga może być wykorzystywane nie tylko do zwalczania bezzałogowców, ale także pocisków moździerzowych i artyleryjskich i unieszkodliwiania niewybuchów oraz w ochronie lotnisk i portów lub przy przeciwdziałaniu desantowi z powietrza (Lekkie pojazdy Marines, 2019-02-08).

Ron Dauk, dyrektor programu w Boeing Directed Energy Systems, poinformował że opracowano światłowodowe lasery o mocy 2, 5 i 10 kW. Pierwszy z nich był testowany przez USMC podczas ćwiczeń Black Dart od 27 lipca do 9 sierpnia 2015 na poligonie Point Mugu w Kalifornii, a także 16 sierpnia tego samego roku na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie przez 1. Eskadrę Szkolenia Zaawansowanego (Marine Aviation Weapons and Tactics Squadron, MAWTS-1).

Laser o mocy 2 kW trafił do jednostek w połowie 2018. Urządzenie o większej mocy był testowane także przez wojska lądowe (US Army) podczas ćwiczeń MFIX w kwietniu 2016 i 2017 w US Army Fires Center of Excellence w Fort Sill w Oklahomie. Podczas testów w 2017 Stryker Mehel 2.0 pomyślnie strącił 12 bezzałogowców, po czym został wysłany do Europy (Laser i mikrofale przeciwko bsl, 2018-03-26; Stryker MEHEL 2.0 w Europie, 2018-03-02).

Użycie lasera pozwala na skuteczne obezwładnienie a nawet zniszczenie statku latającego przez uszkodzenie struktury płatowca. Urządzenie testowane przez USMC w 2015 miało zasięg skuteczny 40 km. Laser był przenoszony w czterech futerałach o łącznej masie mniej niż 300 kg przez dwóch żołnierzy. Przygotowanie do użycia zajmowało poniżej 15 minut.