23 lipca laboratorium badawcze wojsk lotniczych USA (AFRL, Air Force Research Laboratory) poinformowało, że 14 lipca wspólnie z 416. Eskadrą Testową USAF (416th Flight Test Squadron) z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii przetestowano w locie prototyp niskokosztowego pocisku manewrującego Gray Wolf. Pocisk przeszedł próby aerodynamiczne i testy zgodności elektromagnetycznej podwieszony na belce uzbrojenia samolotu wielozadaniowego F-16 Fighting Falcon (Raytheon opracuje miniaturowy pocisk MSDM, 2020-07-22).

Prototyp niskokosztowego pocisku manewrującego Gray Wolf został zintegrowany z wielozadaniowym samolotem bojowym F-16. Jeszcze w bieżącym roku nastąpi pierwsze próbne odpalenie

Prototyp niskokosztowego pocisku manewrującego Gray Wolf został zintegrowany z wielozadaniowym samolotem bojowym F-16. Jeszcze w bieżącym roku nastąpi pierwsze próbne odpalenie

Pierwsze próbne odpalenie pocisku z samolotu-nosiciela zaplanowane jest na 2020. Powinno to nastąpić podczas testów prowadzonych na terenie poligonu Point Mugu u wybrzeży Kalifornii.

19 marca br. przeprowadzono udane próby silnika turboodrzutowego TDI-J85 o ciągu 90 kg, w tym procedury poprawnego uruchamiania w czasie lotu na dużych pułapach. Silnik został opracowany przez spółki Northrop Grumman i Technical Directions. Według AFRL, próby wykazały, że spełnia zakładane wymagania dotyczące ciągu, zużycia paliwa i niezawodności.

Rozpoczęcie prób w locie Gray Wolf zostało przesunięte w czasie z powodu pandemii COVID-19. W skład zespołu nadzorującego prace, oprócz AFRL, wchodzi także personel Point Mugu i bazy lotniczej Eglin na Florydzie. W czasie lotu testowego dane telemetryczne były przekazywane w czasie rzeczywistym do baz Edwards i Eglin. 

Program poddźwiękowych pocisków Gray Wolf, nadzorowany przez Departament Obrony USA, ma na celu opracowanie technologii stosunkowo taniej broni klasy powietrze-powierzchnia, której efektory działałyby w roju, w celu przeniknięcia i neutralizacji zintegrowanej obrony powietrznej przeciwnika. 

27 grudnia 2017 Lockheed Martin i Northrop Grumman podpisały pięcioletnie umowy o wartości 110 mln USD (412,94 mln zł) każda na budowę demonstratorów technologii pocisków Gray Wolf.  Pociski miałyby zostać zintegrowane na początek z samolotami F-16, a następnie z F-35, F-15E, F/A-18E/F, B-1B, B-2A i B-52H. W założeniu pocisk ma mieć zasięg ponad 460 km. 

Program Gray Wolf jest nadzorowany przez laboratorium wojsk lotniczych USA AFRL, przy współpracy z personelem 416. eskadry testowej USAF, poligonu morskiego Point Mugu u wybrzeży Kalifornii i bazy lotniczej Eglin na Florydzie, a także spółek Lockheed Martin, Northrop Grumman i Technical Directions. / Zdjęcia: USAF

Program Gray Wolf jest nadzorowany przez laboratorium wojsk lotniczych USA AFRL, przy współpracy z personelem 416. eskadry testowej USAF, poligonu morskiego Point Mugu u wybrzeży Kalifornii i bazy lotniczej Eglin na Florydzie, a także spółek Lockheed Martin, Northrop Grumman i Technical Directions. / Zdjęcia: USAF

Program jest częścią inicjatywy Golden Horde (pol. Złota Orda), w ramach której planowane jest utworzenie sieciocentrycznych rojów uzbrojenia lotniczego. Oprócz nowych pocisków manewrujących Gray Wolf planowane jest wykorzystanie bomb szybujących GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znane jako Small Diameter Bomb II), pocisków manewrujących AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) czy imitatorów radioelektronicznych ADM-160 MALD (Miniature Air-Launched Decoy) (USAF uzbraja roje, 2019-06-27). 

Inicjatywa Golden Horde ma m.in. związek z wnioskami wyciągniętymi przez dowództwo USAF po przeprowadzeniu uderzenia rakietowego na Syrię 7 kwietnia 2017 w odpowiedzi na atak chemiczny sił Baszara al-Asada na cywilów w Chan Szajchun trzy dni wcześniej. Stwierdzono, że skuteczność ataku byłaby wyższa, gdyby cele dla poszczególnych 60 pocisków manewrujących RGM-109 Tomahawk TLAM-C/D mogły zostać skorygowane już po ich wystrzeleniu. 

Warto zauważyć, że 17 stycznia br. spółka Dynetics poinformowała o oblocie prototypu niskokosztowego bezzałogowego statku latającego (bsl) wielokrotnego użytku X-61A Gremlins Air Vehicle (GAV) przeznaczonego do działania w roju. Wydarzenie miało miejsce w listopadzie 2019. Projekt powstał na zlecenie agencji DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Zarówno Gray Wolf, jak i Gremlins to inicjatywy mające na celu zmniejszenie kosztów operacji lotniczych przy zwiększeniu liczby efektorów używanych jednocześnie (Gremlins oblatany, 2020-01-18).