13 stycznia amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że 27 grudnia 2019 sfinalizowano  dostawy płatowców samolotów C-130J Super Hercules do zabudowy na różne warianty dla Departamentu Obrony USA o wartości ponad 3 mld USD (11,43 mld zł).

Prototyp C-130J Super Hercules został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules / Zdjęcie: Lockheed Martin

Prototyp C-130J Super Hercules został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules / Zdjęcie: Lockheed Martin

Umowa ramowa sprzed czterech lat, podpisana w formule IDIQ (Indefinite Delivery/Indefinite Quantity), oznaczała dostawę nieokreślonej liczby płatowców przy niesprecyzowanych warunkach ich dostawy. Najnowszy aneks precyzuje, że dostawy zostaną zrealizowane w latach 2021-2025, a samoloty powstaną w zakładach Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia (Tak dla nowozelandzkich Herculesów , 2019-11-21; Pierwszy KC-130J dla Francji, 2019-09-21; C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09

Wartość podpisanego aneksu C-130J Multiyear III to ponad 1,5 mld USD (5,72 mld zł) i obejmuje dostawy 21 płatowców C-130J Super Hercules. Łączne zamówienie w ramach umowy ramowej to 24 samoloty HC/MC-130J (wersje poszukiwawczo-ratownicze i operacji specjalnych) dla Sił Powietrznych (US Air Force, USAF), 20 KC-130J (wersja tankowania powietrznego) dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) oraz opcjonalnie 6 HC-130J (wersja  poszukiwawczo-ratownicza) dla Straży Wybrzeża (US Coast Guard, USCG) (Testy AC-130J Block 30 , 2019-03-12).

Opis
Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. W porównaniu z C-130 Hercules, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Samoloty są w służbie od 1999.

Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. KC-130J to model ze zintegrowanym systemem tankowania w locie. Konfiguracja C-130J-SOF zawiera wyposażenie, czujniki i uzbrojenie, przeznaczone do realizacji operacji specjalnych. Z kolei cywilny LM-100J to najnowsza konfiguracja, która otrzymała certyfikat typu od Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w listopadzie 2019.