USA
W poniedziałek, 28 kwietnia 2025, służba prasowa amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) poinformowała, że doszło do nietypowego wypadku na pokładzie atomowego lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN-75), typu Nimitz, operującego na Morzu Czerwonym.
Jednomiejscowy samolot wielozadaniowy Boeing F/A-18E Super Hornet ze 136. Eskadry Myśliwsko-Uderzeniowej Knighthawks (VFA-136) wraz z holownikiem pokładowym zjechały do morza z pokładu okrętu. Zarówno pilot samolotu, jak i operator pojazdu zdążyli wyskoczyć przed wypadnięciem za burtę.
Zgodnie z komunikatem, do zdarzenia miało dojść podczas holowania samolotu z hangaru na jedną z wind, która pozwala przenieść się na pokład lotniczy. Obsługa miała stracić kontrolę nad pojazdami, w wyniku czego oba wypadły za burtę. Nikt z załogi okrętu nie został uznany za zaginionego, a jeden marynarz odniósł niewielkie obrażenia.
Według niepotwierdzonych jeszcze doniesień, do wypadku miało dojść gdy lotniskowiec wykonywał ostry skręt, w celu uniknięcia ataku ze strony proirańskich bojówkarzy Huti z Jemenu, przeciwko którym Amerykanie prowadzą działania bojowe (USA zniszczyły terminal naftowy Ras Isa kontrolowany przez jemeńskich Huti).
Obecna misja bojowa lotniskowcowej grupy uderzeniowej z USS Harry S. Truman (CVN-75) jest wyjątkowo pechowa. Jest prowadzona w regionie od 15 grudnia 2024 wraz z krążownikiem rakietowym USS Gettysburg (CG-64), typu Ticonderoga oraz niszczycielami rakietowymi USS Stout (DDG-55) i USS Jason Dunham (DDG-109) typu Arleigh Burke.
22 grudnia podczas działań nad Morzem Czerwonym, Gettysburg omyłkowo zestrzelił dwumiejscowy samolot F/A-18F Super Hornet, który wystartował z lotniskowca. Obaj członkowie załogi bezpiecznie katapultowali się. Później okazało się, że inny Super Hornet również mógł paść ofiarą bratobójczego ognia.
Z kolei 13 lutego br. na Morzu Śródziemnym doszło do kolizji lotniskowca z masowcem Besiktas-M, pływającym pod banderą Panamy. W wyniku zdarzenia doszło uszkodzenia poszycia nadwodnej część kadłuba okrętu tuż za windą nr 3. Okręt udał się do Grecji, gdzie przez tydzień trwały naprawy.
Ostatnia utrata przez US Navy samolotu miała miejsce 12 lutego br., gdy samolot walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler (wywodzący się z Super Horneta) rozbił się w wodach Zatoki San Diego w rejonie Point Loma nad Oceanem Spokojnym.
USS Harry S. Truman (CVN 75) lost an F/A-18E Super Hornet assigned to Strike Fighter Squadron (VFA) 136 and a tow tractor as the aircraft carrier operated in the Red Sea, April 28. Full statement here: https://t.co/6WVScLKiRj
— U.S. Navy (@USNavy) April 28, 2025
Ukraina
Wcześniej tego samego dnia, Dowództwo Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) poinformowało w mediach społecznościowych o utracie w katastrofie samolotu przewagi powietrznej Su-27 (w kodzie NATO: Flanker).
Zdjęcie: Командування Повітряних Сил ЗСУ / Air Force Command of UA Armed Forces via Facebook
Rano 28 kwietnia 2025 roku, podczas wykonywania skomplikowanej misji bojowej, polegającej na zapewnieniu wsparcia powietrznego wojskom i odparciu ataku powietrznego wrogich bezzałogowych statków powietrznych, stracono myśliwiec Su-27 Sił Powietrznych Ukrainy. Specjalnie powołana komisja, która już rozpoczęła pracę, bada przyczyny zdarzenia.
Pilot katapultował się pomyślnie, ekipa poszukiwawczo-ratunkowa przybyła na miejsce lądowania w odpowiednim czasie, a pilota przewieziono do placówki medycznej w celu przeprowadzenia diagnozy. Jego życiu i zdrowiu nie zagraża niebezpieczeństwo, jego stan jest stabilny – czytamy w komunikacie prasowym PS ZSU.
To już druga utrata samolotu bojowego przez Ukrainę w bieżącym miesiącu. 12 kwietnia utracono wielozadaniowy Lockheed Martin F-16AM, w wyniku której 26-letni pilot w stopniu kapitana zginął na miejscu.
Poprzednia utrata Su-27 miała miejsce 17 maja 2024, gdy samolot z ppłk Denisem Wasiliukiem na pokładzie został zestrzelony przez Rosjan w walce powietrznej.