Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) przyspiesza wycofanie ze służby 136 pokładowych myśliwców F/A-18A/B/C/D Hornet. Zostaną one zastąpione nowszymi F/A-18E/F Super Hornet. Ma to na celu obniżenie kosztów eksploatacji samolotów morskich, któreostatnio cierpią na problemy związane z gotowością operacyjną.
Na zdjęciu F/A-18C z rozformowanej 31 maja 2017 z eskadry myśliwsko-uderzeniowa VFA-15 na pokładzie lotniskowca USS George H.W. Bush (CVN 77) podczas działań w Zatoce Perskiej w czerwcu 2014 przeciwko Państwu Islamskiemu.
Dowództwo marynarki chce zaoszczędzić około 976 mln USD (3,3 mld zł) w ciągu pięciu najbliższych lat. Ma to pozwolić na pozyskanie dodatkowych srodków z przeznaczeniem na wsparcie programu Naval Aviation Enterprise, oraz innych obszarów cierpiących na niedofinansowanie. Plan przedstawiony w czerwcu 2017 ma dotyczyć 136 samolotów F/A-18A/B i F/A-18C/D, z których 66 egzemplarzy zostanie wycofanych do 2020.
Na podstawie dwóch wcześniejszych przeglądów operacyjnych Szefa Operacji Morskich (CNO), personelu marynarki i Dowództwa Systemów Powietrznych (NAVAIR), ustalono, iż wskazana liczba samolotów bojowych może zostać wycofana z linii, gdyż ich efektywny czas eksploatacji zakończył się i wymagają kosztownych napraw. Proces wycofywania zostanie przeprowadzony w latach 2017-2020.
Ponadto, marynarka wojenna USA uważa, że proces wycofywania wskazanych modeli jest okazją dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) do zdobycia części zamiennych, które trafiłyby do pozostających w jego służbie samolotów tego samego typu. Decyzja zapadła więc na podstawie konfrontacji statusu gotowości bojowej i długoterminowych kosztów operacyjnych z możliwościami bojowymi i potencjalnym zwiększeniem zdolności lotnictwa USMC poprzez przetransferowanie samolotów w najlepszym stanie technicznym.
Oficjalny zespół akrobacyjny US Navy Blue Angels również wykorzystuje obecnie samoloty F/A-18A/B/C/D Hornet. W lipcu 2016 koncern Boeing Company otrzymał kontrakt o wartości 12 mln USD na przygotowanie konwersji zespołu na nowsze F/A-18E/F Super Hornet. /Zdjęcia: US Navy
Zaoszczędzone w ten sposób środki wyniosą około 124 mln USD (421 mln zł) w 2019 oraz 852 mln USD (2,9 mld zł) w ciągu przewidywanych pięciu lat budżetowych. Cztery eskadry należące do marynarki, wyposażone w starsze Hornety, zostaną przezbrojone do nowszych wariantów do końca 2019. US Navy w minionych latach prowadziła zakupy kolejnych partii Super Hornetów, aby zastępować te, które zbliżają się do końca służby. Oprócz tego, zakupy pokładowych myśliwców 5. generacji F-35C Lightning II, zwolniły przez co reprezentacyjna grupa US Navy Blue Angels bedzie latac na starszych Hornetach dopóki nie będzie dostępna wystarczająca liczba Super Hornetów.
Analiza
Na początku grudnia 2016 pojawiła się informacja, że US Navy chce zakupić kilkadziesiąt dodatkowych maszyn F/A-18E/F Super Hornet celem uzupełnienia braków sprzętowych powstałych w wyniku opóźnień w pracach nad F-35C oraz przedłużającymi się remontami obecnie wykorzystywanych maszyn. 20 lutego 2018 pierwszy z samolotów został dostarczony odbiorcy.
W międzyczasie, w lutym 2017 pojawiły się niepokojące informacje, że z powodu braku terminowego uchwalenia budżetu obronnego, niemal 70% samolotów lotnictwa bojowego marynarki wojennej jest wyłączone z eksploatacji. Myśliwce pokładowe F/A-18A/B/C/D Hornet i F/A-18E/F Super Hornet przechodziły modernizacje, remonty lub były z powodu braku części zamiennych, a opóźnienia wynikały z braku funduszy na bieżące finansowanie.