26 lutego Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) opublikowało zaproszenie do składania ofert (Request for Proposals, RfP) w programie lekkich pojazdów terenowych ISV (Infantry Squad Vehicles). Wojska lądowe USA zamierzają złożyć zamówienie na ok. 1070 pojazdów tego typu. Dostawy miałyby rozpocząć się w obecnym roku fiskalnym. Wozy mają być użytkowane przez brygadowe zespoły bojowe piechoty (IBCT, Infantry Brigade Combat Team).

Pojazdy typu DO-TS Flyer, zaoferowane przez konsorcjum Oshkosh-Flyer, trafiły wcześniej na wyposażenie US SOCOM jako M1297 A-GMV 1.1 / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Pojazdy typu DO-TS Flyer, zaoferowane przez konsorcjum Oshkosh-Flyer, trafiły wcześniej na wyposażenie US SOCOM jako M1297 A-GMV 1.1 / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Jak wynika z opublikowanej informacji, ACC zamierza udzielić 3-letniego zamówienia z opcją na kolejne 5 lat przy założeniu stałej ceny jednostkowej pojazdów przez cały czas obowiązywania umowy ramowej. Przewidywany termin udzielenia zamówienia to czerwiec 2020 (MRZR X dla US Army, 2018-05-23). Pojazdy trafią prawdopodobnie w pierwszej kolejności do 82. Dywizji Powietrznodesantowej (82nd Airborne Division) z Fort Bragg w Karolinie Północnej. Formacja ta w br. jako pierwsza otrzyma na wyposażenie lekkie czołgi, opracowywane w ramach programu Mobile Protected Firepower (MPF; MPF dla 82. Dywizji, 2019-07-02).

Polaris DAGOR również został zaprojektowany do szczególnych wymogów amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych / Zdjęcie: Polaris Defense

Polaris DAGOR również został zaprojektowany do szczególnych wymogów amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych / Zdjęcie: Polaris Defense

Nowe pojazdy mają podnieść zdolność do przemieszczania żołnierzy na średnich dystansach. Jednym z wymogów stawianych potencjalnych oferentom jest opracowanie wozów zdolnych do transportu do 9 żołnierzy wraz z wyposażeniem i zaopatrzeniem. Pojazdy mają być przystosowane do transportu w ładowni ciężkiego śmigłowca CH-47 Chinook lub na zewnętrznym haku ładunkowym śmigłowca UH-60 Black Hawk. Kolejnym wymogiem jest możliwość desantu z użyciem spadochronu (US Army zamawia GDLS MUTT, 2019-11-03).

Wstępne oferty zostały przedstawione w październiku 2019. Konsorcjum Oshkosh-Flyer zaproponowało lekki, modułowy pojazd Flyer 72, które w przeszłości zostały wybrane przez Dowództwo Operacji Specjalnych USA (U.S. SOCOM), gdzie otrzymały nazwę M1297 A-GMV 1.1 (Army Ground Mobility Vehicle).

GM Defense opracowało pojazd na potrzeby programu ISV w oparciu o podwozie cywilnego pickupa typu Chevrolet Colorado ZR2 / Zdjęcie: GM Defense

GM Defense opracowało pojazd na potrzeby programu ISV w oparciu o podwozie cywilnego pickupa typu Chevrolet Colorado ZR2 / Zdjęcie: GM Defense

Z kolei konsorcjum Polaris i SAIC zaoferowało produkowane przez ten pierwszy lekki pojazd terenowy DAGOR w układzie 4×4 dostosowany do przewożenia do 9 osób. Wóz został pierwotnie zaprojektowany na potrzeby amerykańskich wojsk specjalnych (służą w US SOCOM i 82. Dywizji Powietrznodesantowej). Trzecim oferentem była spółka GM Defense (utworzona w 2017) z pojazdem bazującym konstrukcyjnie na ramie cywilnego pickupa typu Chevrolet Colorado ZR2, z którym współdzieli 70% części i komponentów (Polaris dla Łotwy i Turkmenistanu, 2018-01-26).

Każdy z oferentów otrzymał po 0,9 mln USD (3,53 mln zł) na rozwój oferowanych konstrukcji i dostarczył po dwa prototypy pojazdów w konfiguracji ISV. Próby terenowe rozpoczęto w listopadzie 2019.