Przejdź do serwisu tematycznego

US Army zamawia kolejne czołgi lekkie M10 Booker

Departament Obrony USA podpisał umowę z amerykańską spółką General Dynamics Land Systems na produkcję kolejnej partii najnowszych czołgów lekkich M10 Booker.

W czwartek, 27 czerwca 2024, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan podpisało umowę o wartości 322 727 273 USD (1,297 mld zł) z General Dynamics Land Systems (GDLS) na produkcję i dostawę kolejnej partii małoseryjnej (low-rate initial production, LRIP) najnowszych czołgów lekkich M10 Booker.

M10 Booker / Zdjęcie: US Army

Prace będą wykonywane w Sterling Heights (Michigan), Anniston (Alabama) i Lima (Ohio) z szacowanym terminem zakończenia do 20 października 2026. Środki finansowe pochodzą z funduszy US Army na zakup uzbrojenia i gąsienicowych pojazdów bojowych z budżetu obronnego NDAA na lata fiskalne 2023 i 2023. W momencie podpisania umowy uruchomiono pełne finansowanie.

Wcześniej, 15 kwietnia br. podpisano z tym samym podmiotem umowę ramową o wartości 296,862 mln USD (1,205 mld zł) na wsparcie techniczne tych wozów.

Jak dotąd, GDLS dostarczyła 24 czołgi z produkcji małoseryjnej (liczącej 96 wozów za 1,14 mld USD/ 5,08 mld zł), z których 13 zostanie skierowanych już w lipcu br. na 4-miesięczną fazę testów operacyjnych. Pozwolą one na wprowadzenie ewentualnie modyfikacji i podjęcie decyzji o uruchomieniu produkcji wielkoseryjnej (full-rate production, FRP). Pozostałe 11 przejdzie testy przeżywalności, niezawodności i podatności eksploatacyjnej, a następnie testy kwalifikacyjne (próby mobilności, siły ognia). Łącznie, do 2035 planowany jest zakup 504 czołgów M10 Booker za ok. 6 mld USD, a 30-letni cykl życia jest szacowany na 17 mld USD.

Combat Vehicle, Full Tracked, Light Armored: 105 mm, M10, Booker zostały wybrane w programie Mobile Protected Firepower (MPF) 28 czerwca 2022 (jednocześnie odrzucono kontrofertę BAE Systems), a jego nazwa została ujawniona 10 czerwca 2023.

GDLS zaoferowało czołg lekki, który bazuje na doświadczeniach z demonstratorami technologii Griffin I i Griffin II. 42-tonowy czołg w docelowej konfiguracji został uzbrojony w 105-mm armatę gładkolufową bazującą na American M35 (o skutecznym zasięgu ognia do 4000 m) wraz z 7,62-mm sprzężonym km M240, 12,7-mm km M2HB na stropie wieży i dwie poczwórne wyrzutnie granatów dymnych po obu stronach wieży. Pierwszy prototyp, wówczas ważący jeszcze 38 ton, zaprezentowano po raz pierwszy 24 kwietnia 2020.

M10 Booker ma 7,6 m długości, 3,4 m szerokości i 2,8 m wysokości. Wyposażono go w niemiecki silnik wysokoprężny MTU 8V199 TE23  o mocy 1070 KM (800 kW) i hydromechaniczny system przeniesienia mocy Allison 3040 MX w układzie power-packa oraz zawieszenie hydropneumatyczne Horstman i gąsienice T-161, które zapewniają prędkość w terenie do 50 km/h i na drodze utwardzonej do 65 km/h oraz zasięg do 305 km. Załoga składa się z czterech żołnierzy: dowódcy, kierowcy, działonowego i ładowniczego.

Pojazd wyposażono w kamery i czujniki dookólne, zapewniające załodze 360-stopniową świadomość sytuacyjną oraz telefon dla piechoty umieszczony z tyłu kadłuba. M10 Booker wykorzystuje system kierowania ogniem identyczny z M1A2SEPv3 Abrams wraz z niezależnym przyrządem obserwacyjnym dowódcy (CITV) z głowicą obserwacyjno-celowniczą Safran PASEO, zapewniający prowadzeni walki w trybie hunter-killer.

Systemy wieżowe czołgów powstają w zakładach Joint Systems Manufacturing Center w Lima, w stanie Ohio, gdzie powstają czołgi Abrams. Kadłuby są produkowane w Michigan, armaty w Watervliet Arsenal, w stanie Nowy Jork, natomiast montaż końcowy odbywa się w Anniston Army Depot w Alabamie.

Wozy wypełnią lukę pomiędzy wycofany z końcem 2022 kołowymi wozami M1128 Mobile Gun System ze 105-mm armatą gwintowaną M68A2 a czołgami M1A2 Abrams. Dwa czołgi M10 Booker mogą być transportowane w ładowni samolotu C-17A Globemaster III.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X