17 października Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) podpisało umowę w trybie OTA (Other Transaction Authority) ze spółką Raytheon Integrated Defense Systems o wartości 384 mln USD (1,49 mld zł). Kontrakt obejmuje dostawę sześciu prototypów dookólnych stacji radiolokacyjnych średniego zasięgu do końca IV kwartału 2022 w ramach programu LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor).
Raytheon poinformował o pierwszej umowie na stacje radiolokacyjne rozwijane w ramach programu LTAMDS. Kontrakt ma wartość 384 mln USD (1,48 mld USD) i obejmuje dostawy sześciu radarów serii prototypowej. Stacje radiolokacyjne kierowania ogniem LTAMDS zastąpią AN/MPQ-65 nie tylko na wyposażeniu US Army. Wojsko Polskie zamierza zamówić je w ramach drugiego etapu programu Wisła. Program LTAMDS jest realizowany od 2014, ale od tamtego czasu dwukrotnie zmieniono wymagania taktyczno-techniczne / Grafika: Raytheon
Po dokładnej weryfikacji parametrów prototypowych radarów po zakończeniu dostaw w latach 2022-2023, planowane jest zamówienie 16 dalszych. Do 2031 co najmniej 60 stacji radiolokacyjnych ma trafić do wszystkich 15 batalionów US Army wyposażonych w zestawy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104 Patriot (Phased Array Tracking Radar to Intercept on Target). Pozwoli to na wydłużenie eksploatacji systemu o 40 lat.
MIM-104 Patriot jest produkowanym od 1981 roku zestawem obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej używanym przez siedemnaście państw. Raytheon dostarczył im 240 stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-53 i nowszych AN/MPQ-53/65.
W zapytaniu ofertowym pojawiła się liczba 80 radarów LTAMDS, co może oznaczać utworzenie kolejnego batalionu liniowego lub rezerwowego. Nowa stacja radiolokacyjna US Army została także wybrana przez Polskę dla sześciu przyszłych baterii Patriot w ramach negocjowanego drugiego etapu programu Wisła.
Raytheon LTAMDS to trójścianowy nieruchomy radar zapewniający pokrycie w zakresie 360 stopni i wykorzystujący antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) w technologii azotku galu (GaN).
W porównaniu z radarami AN/MPQ-65, które ma zastąpić, antena nowego urządzenia jest o 2130 mm dłuższa i 280 mm węższa. Nie wymaga stabilizatorów bocznych, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca w ładowni samolotu C-17A Globemaster III. Prototyp urządzenia został po raz pierwszy publicznie zaprezentowany podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2019.
Dookólne radary LTAMDS zastąpią obecnie wykorzystane sektorowe stacje kierowania ogniem AN/MPQ-65. Dzięki temu zwiększą się możliwości wykorzystania rakietowych pocisków przechwytujących PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement).
Stacje radiolokacyjna będą w pełni kompatybilne ze zintegrowanym systemem dowodzenia IBCS (Integrated Battle Command System). Wraz z innymi czujnikami i efektorami będą współtworzyć przyszłą obronę przeciwlotniczą IAMD (Integrated Air and Missile Defense) US Army.
Na wyborze oferty Raytheona zyska także polski przemysł. Warszawska spółka PIT-Radwar jest poddostawcą zestawów identyfikacji swój-obcy do radarów AN/MPQ-65, a w przyszłości także do LTAMDS, które mają trafić na wyposażenie Wojska Polskiego (PIT-Radwar dla Patriot, 2019-04-29).
LTAMDS dla US Army
Po raz pierwszy o wyborze oferty w programie LTAMDS poinformował 15 października generał Brian Gibson, szef AMDCFT (Air and Missile Defence Cross-Functional Team). Nie podał jednak nazwy zwycięskiej spółki, która zostawiła w pokonanym polu propozycje złożone przez przedsiębiorstwa Lockheed Martin z ELTA Systems, Northrop Grumman i Technovative Applications.
Pierwsze konsorcjum zaproponowało radar o nazwie AESA ARES (Radar for Engagement and Surveillance), który powstał na bazie AN/TPS-77 oraz EL/M-2084, opracowanego dla systemu przeciwlotniczego Iron Dome (Nowy radar dla Patriotów, 2017-08-08; US Army zamawia radary Sentinel A4, 2019-09-27).
Northrop Grumman zaproponował z kolei radar z obrotową anteną bazujący na AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air Task-Oriented Radar), który został z kolei wprowadzony do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (Wstępna gotowość radaru G/ATOR, 2018-03-02).
W postępowaniu uczestniczyła również spółka Technovative Applications, która nie złożyła ostatecznej oferty.
Wszystkie trzy radary oferowane w programie LTAMDS zostały sprawdzone w II kwartale 2019 podczas dwutygodniowych prób na poligonie White Sands w stanie Nowy Meksyk. Decyzji w sprawie wyboru dostawcy prototypów do kolejnego etapu programu oczekiwano pierwotnie do końca września 2019.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.