6 marca służba prasowa poligonu Yuma Proving Ground w Arizonie poinformowała, że Wojska Lądowe (US Army) przeprowadziły pierwsze strzelania prototypu 155-mm armatohaubicy samobieżnej XM1299 o wydłużonym zasięgu rażenia i zwiększonej szybkostrzelności. Broń jest rozwijana w ramach programu Extended Range Cannon Artillery (ERCA) Increment 1 (US Army zamawia amunicję BONUS, 2020-03-04).

Próbę nowej armatohaubicy oglądali wiceszef sztabu US Army gen. Joseph Martin, szef dowództwa testowego ATEC (Army Test and Evaluation Command) gen. Joel Tyler i dyrektor Long Range Precision Fire Cross Functional Team gen. bryg. John Rafferty / Zdjęcie: Yuma Proving Ground

Próbę nowej armatohaubicy oglądali wiceszef sztabu US Army gen. Joseph Martin, szef dowództwa testowego ATEC (Army Test and Evaluation Command) gen. Joel Tyler i dyrektor Long Range Precision Fire Cross Functional Team gen. bryg. John Rafferty / Zdjęcie: Yuma Proving Ground

Przeprowadzono dwie oddzielne próby ogniowe z wykorzystaniem pojazdu oznaczonego jako Prototyp 0. Wystrzelono kierowany pocisk Raytheon M982 Excalibur i wspomagany rakietowo General Dynamics XM1113 RAP (Rocket Assisted Projectile), który powstał jako następca M549 HERA (High-Explosive Rocket Assisted). Precyzyjnie rażono dwa cele (samochody) oddalone o 65 km od stanowiska ogniowego. W obu przypadkach wykorzystano mocniejsze ładunki miotające XM654 (Excalibur dla indyjskich haubic, 2019-07-09).

Prototyp 0 nie został jeszcze wyposażony w automat ładowniczy, więc wszystkie czynności związane ze strzelaniem przeprowadziła załoga (ładowanie pocisków, ładunków miotających i ustawianie zapalnika). Przez to maksymalna szybkostrzelność wynosi 3 strz./min. Automat ładowniczy jest opracowywany w ośrodku badawczym US Army Picatinny Arsenal w New Jersey. Do końca roku zostaną przeprowadzone próby laboratoryjne, a następnie, w 2021, polowe. Automat ma być gotowy do 2023 i pozwoli na osiągnięcie szybkostrzelności do 10 strz./min.

Armatohaubica powstała w ramach wartej 45 mln USD (170 mln zł)  umowy.  Została ona zawarta 15 lipca 2019 pomiędzy spółką BAE Systems i Centrum Badawczym Uzbrojenia US Army CCDC (Combat Capabilities Development Command Armaments Center), wcześniej znanym jako ARDEC (Armament Research, Development and Engineering Center). Do 2023 ma powstać łącznie osiem prototypów ahs XM1299. Pierwsza fotografia kompletnego Prototypu 0 została opublikowana przez CDCC 8 grudnia 2019 (BAE Systems zbuduje nową armatohaubicę, 2019-07-17).

XM1299 składa się z nowej wieży, testowanej oddzielnie w listopadzie 2018 oraz nowej armatohaubicy XM907 o długości 58 kalibrów z łożem XM208. Została ona zintegrowana z podwoziem, pochodzącym ze 155-mm/39 armatohaubicy samobieżnej M109A7 Paladin Integrated Management (PIM), czyli najnowszego wariantu rodziny M109. Podwozie wyposażono w silnik, układ przeniesienia napędu, zawieszenie i układ kierowniczy pochodzące z bojowych wozów piechoty M2/M3 Bradley. XM1299 ma towarzyszyć bezzałogowy pojazd amunicyjny, który zastąpi M992A3 FoV Carrier Ammunition Tracked (CAT) (Więcej M109A7 dla US Army, 2019-12-19).

Nowe działo powstaje w ramach inicjatywy Long-Range Precision Fires (LRPF), której celem jest przyspieszenie modernizacji artylerii lufowej i rakietowej US Army (Modernizacja artylerii US Army, 2018-04-02).