Przejdź do serwisu tematycznego

US Army testuje najnowszy czołg M1A2SEPv4 Abrams

12. batalion Thunder Horse 2. Pułku Piechoty 4. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego 1. Dywizji Piechoty testuje na poligonie Yuma w Arizonie prototyp zmodernizowanego czołgu M1A2SEPv4 Abrams.

5 października br. w mediach społecznościowych pojawiły się fotografie prototypu zmodernizowanego czołgu M1A2SEPv4 Abrams (System Enhanced Package version 4), który ma być testowany przez amerykańskie wojska lądowe (US Army) na poligonie Yuma w stanie Arizona. Do testów pojazdu oznaczonego PV05 SEPv4 przydzielono 12. batalion Thunder Horse 2. Pułku Piechoty 4. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego 1. Dywizji Piechoty z Fort Hood w Teksasie.

12. batalion “Thunder Horse” 2. Pułku Piechoty 4. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego 1. Dywizji Piechoty testuje na poligonie Yuma w Arizonie prototyp zmodernizowanego czołgu M1A2SEPv4 Abrams

Początkowo cztery fotografie z prototypem pojawiły się na oficjalnym facebookowym profilu 12. batalionu Thunder Horse, lecz później z niewyjaśnionych przyczyn zostały usunięte. Zgodnie z zasadą, że nic w Internecie nie ginie, kopie zdjęć opublikował na Twitterze profil M1 Abrams (@AllAboutM1A).

Zgodnie z zeszłorocznym raportem biura dyrektora testów operacyjnych (Director of Operational Test and Evaluation) Departamentu Obrony USA, wersja M1A2SEPv4 bazuje na wcześniejszej i już wdrożonej do służby wersji M1A2SEPv3 (US Army odbiera najnowsze Abramsy), ale miała zostać zintegrowana z:
  • ulepszonym celownikiem działonowego (Gunner’s Primary Sight) z układem obserwacji w podczerwieni 3. generacji (3GEN FLIR) i kolorową kamerą;
  • ulepszonym celownikiem dowódcy (Commander’s Primary Sight) z układem obserwacji w podczerwieni 3. generacji, ulepszonym bezpiecznym dalmierzem laserowym, wskaźnikiem laserowym i kolorową kamerą;
  • zmodyfikowanym systemem kierowania ogniem, z cyfrowym datalinkiem dostosowanym do używania nowych pocisków odłamkowo-burzących M1147 Advanced Multi-Purpose (AMP) z zapalnikiem programowalnym;
  • czujnikiem meteorologicznym IntelliSense do pomiaru prędkości wiatru, temperatury, ciśnienia barometrycznego i wilgotności powietrza w celu zwiększenia celności rażenia, w miejsce czujnika wiatru bocznego J-TEC;
  • laserowym systemem wykrywania i ostrzegania (LWR) oraz ulepszonymi wyrzutniami granatów dymnych (testowano w tym celu system ostrzegania AN/VVR-4 i aktywny system ochrony pojazdów soft-kill ROSY_L; czytaj więcej: ASOP dla wozów bojowych US Army);
  • ulepszonymi systemami autodiagnostyki, łączności i przesyłania danych;
  • ulepszonym systemem chłodzenia ITMS (Improved Thermal Management System)

Nie jest jasne, kiedy ten prototyp (lub kilka) został zamówiony. Ostatnie zlecenie na produkcję czołgów M1A2 Abrams dla użytkownika rodzimego opublikowano 9 grudnia 2021 i miało wartość 93,519 mln USD z terminem realizacji do 30 września 2025. Pojawiły się wówczas spekulacje, że może dotyczyć właśnie prototypu M1A2SEPv4. Wiadomo natomiast, że kolejne wozy zostały uwzględnione we wniosku do budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2023. Zgodnie z wcześniejszymi planami, wprowadzenie do służby ma nastąpić w 2025.

Zdjęcia: US Army via @AllAboutM1A

Prototypu M1A2SEPv4 nie należy mylić z opracowanym przez spółkę General Dynamics Land Systems (GDLS) czołgiem AbramsX, którego premiera odbędzie się w poniedziałek, 10 października na waszyngtońskiej wystawie sprzętu wojskowego AUSA 2022. Więcej informacji tutaj: AUSA 2022: GDLS zaprezentuje demonstrator technologii AbramsX.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X