7 sierpnia portal Janes poinformował, że z pięciomiesięcznym opóźnieniem, amerykańskie wojska lądowe (US Army) rozpoczęły próby polowe prototypu systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense) na podwoziu kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1.
Prototyp IM-SHORAD został zabudowany w oparciu o podwozie kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1, który wyposażono w moduł ogniowy z wyrzutnią czterech pocisków przeciwlotniczych FIM-92 Stinger i czterech ppk AGM-114L, 30-mm armaty automatycznej M230 i 7,62-mm karabinu maszynowego
Próby rozpoczęły się po wyeliminowaniu usterek oprogramowania związanego z integracją pakietu uzbrojenia, zaprojektowanego i dostarczonego przez spółki Leonardo DRS i Raytheon. Prototyp otrzymał wszystkie zgody i dopuszczenia do użytku oraz rozpoczęto szkolenia pierwszych wytypowanych załóg.
Gen. mjr Robert Rasch, dyrektor programowy w dziale Missiles and Space w dowództwie US Army powiedział, że rozwiązano błędne działanie oprogramowania sterującego podwójną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114L Longbow Hellfire, w tym przypadku dostosowanym do zadań obrony powietrznej. Problem wynikał poniekąd z zastosowania ulepszonej funkcji cyfrowej inicjacji startu pocisku, który pierwotnie został zaprojektowany jako system powietrze-ziemia.
Problemem technicznym, który opóźnił rozpoczęcie prób prototypu IM-SHORAD o kilka tygodni było błędne działanie oprogramowania sterującego podwójną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114L Longbow Hellfire / Zdjęcia: US Army
Problemy te opóźniły o kilka tygodni próby polowe, które w marcu dodatkowo przeniesiono na lipiec, ze względu na pandemię COVID-19. Jeśli testy zostaną przeprowadzone pomyślnie i zgodnie z obecnym harmonogramem, to mniej więcej we wrześniu US Army będą gotowe na wydanie zgody na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej systemu, obejmującej pierwotnie 32 egzemplarze. Jednak według ostatnich informacji, liczba zamówionych wozów może ulec zmianie. Plany zakładają zakup 144 pojazdów, które trafią do czterech batalionów Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT).
Analiza
W czerwcu 2016 po zidentyfikowaniu luki operacyjnej w zakresie mobilnej obrony przeciwlotniczej jednostek US Army rozpoczęto inicjatywę wstępnie nazwaną M-SHORAD (Maneuver Short-Range Air Defense). Głównym impulsem do podjęcia szybkiego działania były działania hybrydowe Rosji we wschodniej Ukrainie. IM-SHORAD mają wzmocnić przywracane do służby operacyjnej zestawy AN/TWQ-1 Avenger Air Defense System na wzmocnionym podwoziu M1097 HMMWV.
Pierwszą propozycję w nowej inicjatywie złożyła w sierpniu 2017 spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) z pojazdem Stryker MSL (Mobile SHORAD Launcher) z pociskami Hellfire i AIM-9X Sidewinder. Następnie w październiku tego samego roku Raytheon zaproponował integrację Strykerów z pociskami FIM-92 Stinger, a Oshkosh wyposażenie lżejszych pojazdów JLTV m.in. z ppk AGM-114L Longbow Hellfire (50 kW laser dla Strykerów, 2019-08-02).
Postępowanie na budowę prototypu IM-SHORAD został rozpoczęte w lutym 2018. W maju tego samego roku spółka Leonardo DRS zaproponowała integrację wyrzutni czterech FIM-92 Stinger i czterech ppk AGM-114L, 30-mm armaty automatycznej M230 i 7,62-mm karabinu maszynowego. Propozycja została później wstępnie zaakceptowana w lipcu tego samego roku, a następnie zmodyfikowana do wymogów US Army. W sierpniu 2019 ukończono prototyp, który został zaprezentowany w październiku podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2019 (M-SHORAD dla Strykerów, 2018-05-28).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.